Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Turbogrenrör

Inlägg av E34 RRT »

hur skulle DU bygga ett bra grenrör på en M50? (e36) för banbilsbruk? skulle du lägga turbon upp eller nere?

jag har funderat i en månad snart hur fan man skulle gjöra och kom fram till..

med turbon nere.

viktpunkten hålls lägre
down pipe röret blir nästan rakt
värmen hålls kanske bättre bort från maskinrummet
behöver inte kapa sönder hela bilen...
en dålig sida är att man måste ju åka med pump för olje retur

när man har turbon uppe..
vikpunkten hög
downpipe blir lång och krokig
värmen strålar i maskinrummet!!
såga sönder fjäderbenstorn osv..
dåligt med plats för luftfilter..
en bra sida är ju returen som bara är att föra ner till bröstkåpan

detta är mina teorier! men grenröret blir lika "dumt" hur man en svänger turbon...?????!!!!

tänkte lägga det som en fråga här då man själv snöar in sej när man funderar för mycket!! :doh:
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

med turbon nere får du asbra downpipe, det gynnar spool.
typ rakt rör ut ur turbon en längre bit.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Erland Cox »

Jag har byggt et sånt grenrör till min 240. Måttat med tumstock i bil och byggt på en motor i stöd.
Med lite tur så passar det och man slipper nästan böja downpipen alls.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

ja man ska jobba med tryckdifferensen på turbin.
Det ger både bredare register och mer toppeffekt.

Jag tappade ca 500rpm spool från mitt ca 50cm långa 3.5" avgas till ett komplett under bilen.
Men vann juh ljudnivå,, pest eller kolera...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Turbogrenrör

Inlägg av E34 RRT »

upplevde samma sak på micran när jag körde utan rör helt och hållet!! sen bygde jag om från 2" till 2,5" blev mycket bättre spoolupp!

en sak som jag funderade på m50 grenröret att alla rör blir ju så olika längder men kanske inte har såå stor betydelse ejentligen??? sen kommer jag att sälja min T70 kina snurra och köpa en PT 6262 eller kanske större!!?
Niklas.E
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Turbogrenrör

Inlägg av MGP »

vöx sitt på amman (volvo 6a)

Bild
Bild

nestan rak "downpipe" ska man saga "straigth pipe" :hihi:


mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Daniel Bjälevik »

vinkeln på kolektorn mot turbon ser lite lustig ut men det kanske bara är bilden som luras för man inte ser avgashuset??
Bild
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Holm »

E34 RRT skrev: en dålig sida är att man måste ju åka med pump för olje retur
Det är inte ett måste, det går att köra utan pump om man har turbon så högt det går.
Men det blir ju väldigt olika längd på rören mellan topp och kollektor...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Turbogrenrör

Inlägg av E34 RRT »

det är just det som jag försöker undvika!! :?
Niklas.E
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Turbogrenrör

Inlägg av MGP »

Daniel Bjälevik skrev:vinkeln på kolektorn mot turbon ser lite lustig ut men det kanske bara är bilden som luras för man inte ser avgashuset??
den har nog lite vinkel ja, kansje inte helt optimalt, men den gav ju 727whp och 960nm på 1.7bar med GT4088R turbo, ganska bra d :)

pacman och marco vet väll mera om motorn, kan kansja fylla i.

mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

Att den lämna bra med mos är inget jag tvivlar på, har sett hemskare saker än det där som gett bra effekt.
men,, man kan få så mycket trevligare maskin då man kostar på det där lilla sista i tid och får det perfekt.
Kanske hade han fått 20hk till, orelevant egentligen, men för att mäta snoppen är det ytterst viktigt ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Har man tid och polera hela grenröret så måste man väl ha tid o göra det sista för o få till vinkeln in i turbon perfekt, ger nog inge på toppen men kanske nått i respons, inte skulle nån här sätta ett rör snett mot flänsen på toppen??
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Turbogrenrör

Inlägg av dundersmurfen »

Nej det kändes lite fel, men det verkar ju funka ändå. Är inte det optimala att vinkla inloppet i turbinhuset mot ytterkant lite granna? Har för mig jag läste det någonstans för länge sedan, testade sedan i garaget med tryckluftspickan och då verkade det stämma...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

Med en 'tunn jetstråle' ja som även skapar ejectorverkan.. men då det smäller flera tiotals liter volym i pulserna vet ja inte om det finns nån optimal vinkel längre, än att man ska försöka skjuta rakt in i snigeln.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Pacman »

tosk skrev:
Daniel Bjälevik skrev:vinkeln på kolektorn mot turbon ser lite lustig ut men det kanske bara är bilden som luras för man inte ser avgashuset??
den har nog lite vinkel ja, kansje inte helt optimalt, men den gav ju 727whp och 960nm på 1.7bar med GT4088R turbo, ganska bra d :)

pacman och marco vet väll mera om motorn, kan kansja fylla i.

mvh
Inte så mycket att fylla i.
Jag stod för portningen och Marco satte ihopa motorn i sin första version. Mattias har nog delat den igen sen dess och säkert justerat och gjort ändringar. Finns inte många sådana perfektionister som honom ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar