Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Filaren »

Grymt bygge :thumbright:


Är oxå lite tveksam till svetsade lådor. Gäller att man vet vem som gjort det och av någon "kunnig".
Verkar vara många lådor som strulat för folk, iallafall har jag fått den uppfattningen :?
Garage och renovering färdigt år 2...
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

hejsan allihopa
ja de var ju ganska omständigt att göra alla hubbar även om jag nu har svarv och sånt men att åka och svetsa och fräsa om vart annat så blev de säkert 50 mil totalt men de kan de vara värt när de blev bra

de finns säkert flera personer som kan göra om lådor men jag tror tyvär många slarvar eller rent tänker fel och inte vet hur vikitgt de är att få centreringen bra från början så de kan vara risk att man kastar pengarna i sjön tyvär

jag kommer ju köra med 3 skivig tiltinkopling på v12 och efter ha läst runt lite så anser ju folk att dessa kopllingar är rena döden för växellådorna och drivlinorna medans andra har kört hårt med sina bilar med likadan koppling och de har hållt hur bra som helst så här kommer lådans centrering in ännu en gång för en 3 skivit koppling har ju 3 lamellcentrum efter varandra gämfört med en 1 eller 2 skivig så tillåter inte den 3 skiviga koplingen att de är minsta ocentrerat då man kanske har totalt 10 cm splines som styr upp utgående axeln från lådan till skillnad från en enskivig som har kanske 3 cm
ska bli intressant att se hur lådan hära kommer funka för mig men rasar den så vet jag då att de inte beror på att den är osentrerad i alla fall
håller just nu på göra sista paniksakerna på garaget innan snön kommer så nu är i alla fall fjärvärmen igång och blåser varmluft
eftersom mitt förra garage som brann ner kallades Slottet "som en pik för att de såg ut som en spökhus" så ansåg mina kompisar att de nya borde ju kallas palatsgaraget "lite töntigt men så är läget "så nu när de fick heta så , så ansåg jag ju att ett palats borde ha lite snygg belysning så igår monterade en elare fasadbelysning och de blev ju snyggt ;)
ska även monteras 3 spottar på vardera gavel senare
monterade även ledlampor istället för halogenlampor så nu tar varje lampa 3,4 x2 watt i stället för 35x2 watt så man är ju nästan miljövän på köpet , lamporna kommer från ikea och kostar bara 69 kr st och har varmt härligt sken som en vanlig halogenlampa


eftersom jag har kontor och en hel del lageryta så kommer de byggas en lägenhet på ca 110 kvadrat i garaget i vinter så tyvär kommer bmw bygget bli lite lidande pga atgifterna med snickare och matrial av de så kanske man får skjuta lite på dubbelturbo bygget


Bild
mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 3:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av fugazi »

Snyggt!
Vad är det för armaturer? Ikea?
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

Tackar tackar :) jula och biltema säljer likadana armaturer , dom finns i vit , svart å så rostfria som mina är , de kan skilja lite på glaset på lysena så kolla de , mina är som frostiga längst ut i en ring sen är de klarglas i mitten , lamporna lyser lite mer på bilden än verkligheten så de blev ganska fint tycker jag , dubbellamporna kostar ca 200 kr st plus 69x2 för ledlamporna per lampa , halogen lampor går ju sönder hela tiden så de ska bli spännande att se livslängden på Ikeas led vertion mvh Björn
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av fugazi »

Ok, en sån här?
Bild
149.- men utan lampor i (GU10)
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

Yes box sånna lampor är de :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av knotan »

Amazon67 skrev:Nu känns det genast mycket osäkrare att köpa en färdigsvetsad låda, hur gör dom?

Är det nogon som vet vart man köper bmw lådor som passar vitmotor som inte rasar efter en dag?
snor tråden lite och gör ett inhopp som kanske är lite OT

jag har svetsjigg för vitmotor och zf/getrag (eller vad du nu vill ha)(det jag inte har kan jag ta fram, har även bmw m30/s38 m50 rödmotor merca 6 cyl osv)

jag har en svarvad axel som passar med sugpassning över lådans ingående axel (dvs utanpå splines) se, bultas den i dem 4 hålen som noprmalt håller hylsan som u-lagret glider i.
den lösa svepbiten skruvas fast i alla bulten ppå ett motorblock,
den svarvade axeln som sitter fastmonterad på lådan bultas sedan fast i motorblockets ramlageröverfall.

på så vis kan det aldrig bli annat än rätt. möjligen kan man få lite sopänningar i själva aluhuset , men det är helt och hållet ofrånkommligt...
detta bör i mina ögon vara det bästa (kanske ända??) sättet att göra det rätt.


märkligt detta med att folk fått för sej att just svetsade lådor skulle gå sönder???
jag har nog svetsat ett 50 tal lådor för o9lika aplikationer, och enbart nån enstaka har rasat ,
och då har det vart motorer på 500+ hästar så då är det mer naturligt att lådan helt enkelt var av för klen modell.

senaste manuella 6 växlade bmw 535-335 D lådan är ett riktgit as till låda å vet flera som kör dem i diverse olika sammanhang med 600+ whp å dem tycks odödliga så länge man håller sej under 8000 rpm (synkringarna vill inte funka med högre växlingsvarv än så)

dem "äldre" 5 växlade ZF lådorna (e34) börjar sina, då stiger priset (tyvär i takt med att dem som finns även har mer mil på mätaren) och dem är dessutom inte så värst hållbara som folk trode för 2-3 år sedan, duger upp till runt 4-500whp sen är dem underdimensionerade
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

ja de är helt okej Knotan att skriva här och de var ju ytteligare ett sätt att tillverka lådorna på och jag kan hålla med om att de är ytteligare en förbättring än vad jag gjorde och speciellt om man har en löst block utan vevaxel
jag hade tyvär inte den möjligheten men däremod hade jag kunnat göra en hubb som passade på vevaxeln och som bultades i dom 4 hålen som du beskriver som håller utgående röret som urtrampningslagret glider på så vore de ytteligare en förbättring men jag är ganska nöjd med de jag har men de är alltid uppskattat med fler bra ideer och detta var ju en sådan du deladde med dig av ;)

ska man tillverka en hubb själv så skulle jag rekomendera att man försöker snurra hubben när den sitter fast på vevaxeln och mäter med klocka längst ut på den så de inte kastar och är man inom 5 hundringar så kan man vara lugn

jag har ju 1 svetsad tds låda från e34 och så köpte jag en till e39 också men tyvär bara från en 525 och inte en 530 men den får väl duga i reserv tills vidare
skulle rent lådan skrota huset så är de ganska fort att skära lös tds lådan och plana svepet plant och slänga upp den andra lådan i svarven och göra den klar för svetsning så v får väl se skulle 2 lådor gå åt så är de bara bygga på stadigare doningar

mvh björn
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Amazon67 »

knotan skrev:
Amazon67 skrev:
märkligt detta med att folk fått för sej att just svetsade lådor skulle gå sönder???
jag har nog svetsat ett 50 tal lådor för o9lika aplikationer, och enbart nån enstaka har rasat ,
och då har det vart motorer på 500+ hästar så då är det mer naturligt att lådan helt enkelt var av för klen modell.

Inget märkligt att fått för sig det, det är ju för att det rasas jävligt många svetsade lådor, man läser ju om det titt sinm tätt...
Har en vän som kört med en bmwlåda osvetsad så klart i en bmw i många många år och den håller, en annan vän har bytt två denna sommaren som är svetsade för volvo och han har inte kört mycket alls.....

Men hur som så vill jag ha en 6 petad bmw låda den mest hållbara av dom.... till volvo vitmotor, rakställd!

Jag går att nå på 0704323770
Pelle//
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Ante Karlsson »

En fråga, varför använder man sig inte av en adapter mellan låda och motor? Finns det någon nackdel? Lr funkar det inte på zf/getrag?

Fördelarna måste ju vara att lådan mår bättre,den är rak samt ej värmepåverkad. Och väldigt enkelt att få dit en ny låda ifall man kör sönder.

Priset som adaptern betingar är ju blygsam. Är ju engångskonstnad. Svetsa låda får man göra vid varje ras.

Med vänlig hälsning, Ante
oscar
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 14, 2008 10:39 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av oscar »

Men hur som så vill jag ha en 6 petad bmw låda den mest hållbara av dom.... till volvo vitmotor, rakställd!

Jag går att nå på 0704323770
Pelle//
Tips : http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81595" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av knotan »

M3an har lilla 6petade...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Phranz »

Ante Karlsson skrev:En fråga, varför använder man sig inte av en adapter mellan låda och motor? Finns det någon nackdel? Lr funkar det inte på zf/getrag?

Fördelarna måste ju vara att lådan mår bättre,den är rak samt ej värmepåverkad. Och väldigt enkelt att få dit en ny låda ifall man kör sönder.

Priset som adaptern betingar är ju blygsam. Är ju engångskonstnad. Svetsa låda får man göra vid varje ras.

Med vänlig hälsning, Ante
Jag kör med adapterplatta med din motivation ifall det skulle rasa. Kör med getrag 260 från 'stora 6:an'. Har för mig att ingående axel på en Zf blir för kort om man skulle köra med a-platta så det är därför man svetsar den..
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

Ante Karlsson skrev:En fråga, varför använder man sig inte av en adapter mellan låda och motor? Finns det någon nackdel? Lr funkar det inte på zf/getrag?

Fördelarna måste ju vara att lådan mår bättre,den är rak samt ej värmepåverkad. Och väldigt enkelt att få dit en ny låda ifall man kör sönder.

Priset som adaptern betingar är ju blygsam. Är ju engångskonstnad. Svetsa låda får man göra vid varje ras.

Med vänlig hälsning, Ante
I mitt fall gick de inte använda en adapter pga tdslådans svep var alldeles för liten så den gick inte ens över svänghjulet så därför fick jag kapa och svetsa in v12 svepet och svetsa på en plåt i den som man sedan kunde fästa tds lådan i , sen om man har möjlighet att göra en adapter så är de ganska många hål som ska borras exakt , när jag var kring 18 bast så byggde jag om en Mercedes 126 till diesel med automatlåda och då passade inte styrstiftena från orginallådan på dieselmotorn så dom kapades av för bultdelningen på motorn var exakt likadan och de satt även passbultar till så jag kunde inte glappa växellådan nånting på bultarna men 5 mil sedan rasade första lådan och sen rasade låda nr 2 medans jag varmkörde på billyften och då började jag inse hur jävulskt viktigt de är att lådan är 100 centrerad och de centrerade inte lådan på bultarna även fast dom var jävligt tajt i lådan utan de var ju styrpinnarna som skulle centrera lådan exakt , nu var de ju en automat med en turbin som snurrade inne i oljepumpen så de går ju inte riktigt gämföra med en manuell låda men de var i alla fall så jag började förstå detta med centreringen och även om de var en dyrköpt lärdom så var den nyttig mvh Björn
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

Bild
Bild
så här blev framsidan efter plåtslagaren fått upp plåt runt portarna och lite lysen
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 3:08 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar