Är oxå lite tveksam till svetsade lådor. Gäller att man vet vem som gjort det och av någon "kunnig".
Verkar vara många lådor som strulat för folk, iallafall har jag fått den uppfattningen

snor tråden lite och gör ett inhopp som kanske är lite OTAmazon67 skrev:Nu känns det genast mycket osäkrare att köpa en färdigsvetsad låda, hur gör dom?
Är det nogon som vet vart man köper bmw lådor som passar vitmotor som inte rasar efter en dag?
knotan skrev:Amazon67 skrev:
märkligt detta med att folk fått för sej att just svetsade lådor skulle gå sönder???
jag har nog svetsat ett 50 tal lådor för o9lika aplikationer, och enbart nån enstaka har rasat ,
och då har det vart motorer på 500+ hästar så då är det mer naturligt att lådan helt enkelt var av för klen modell.
Tips : http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81595" onclick="window.open(this.href);return false;Men hur som så vill jag ha en 6 petad bmw låda den mest hållbara av dom.... till volvo vitmotor, rakställd!
Jag går att nå på 0704323770
Pelle//
Jag kör med adapterplatta med din motivation ifall det skulle rasa. Kör med getrag 260 från 'stora 6:an'. Har för mig att ingående axel på en Zf blir för kort om man skulle köra med a-platta så det är därför man svetsar den..Ante Karlsson skrev:En fråga, varför använder man sig inte av en adapter mellan låda och motor? Finns det någon nackdel? Lr funkar det inte på zf/getrag?
Fördelarna måste ju vara att lådan mår bättre,den är rak samt ej värmepåverkad. Och väldigt enkelt att få dit en ny låda ifall man kör sönder.
Priset som adaptern betingar är ju blygsam. Är ju engångskonstnad. Svetsa låda får man göra vid varje ras.
Med vänlig hälsning, Ante
I mitt fall gick de inte använda en adapter pga tdslådans svep var alldeles för liten så den gick inte ens över svänghjulet så därför fick jag kapa och svetsa in v12 svepet och svetsa på en plåt i den som man sedan kunde fästa tds lådan i , sen om man har möjlighet att göra en adapter så är de ganska många hål som ska borras exakt , när jag var kring 18 bast så byggde jag om en Mercedes 126 till diesel med automatlåda och då passade inte styrstiftena från orginallådan på dieselmotorn så dom kapades av för bultdelningen på motorn var exakt likadan och de satt även passbultar till så jag kunde inte glappa växellådan nånting på bultarna men 5 mil sedan rasade första lådan och sen rasade låda nr 2 medans jag varmkörde på billyften och då började jag inse hur jävulskt viktigt de är att lådan är 100 centrerad och de centrerade inte lådan på bultarna även fast dom var jävligt tajt i lådan utan de var ju styrpinnarna som skulle centrera lådan exakt , nu var de ju en automat med en turbin som snurrade inne i oljepumpen så de går ju inte riktigt gämföra med en manuell låda men de var i alla fall så jag började förstå detta med centreringen och även om de var en dyrköpt lärdom så var den nyttig mvh BjörnAnte Karlsson skrev:En fråga, varför använder man sig inte av en adapter mellan låda och motor? Finns det någon nackdel? Lr funkar det inte på zf/getrag?
Fördelarna måste ju vara att lådan mår bättre,den är rak samt ej värmepåverkad. Och väldigt enkelt att få dit en ny låda ifall man kör sönder.
Priset som adaptern betingar är ju blygsam. Är ju engångskonstnad. Svetsa låda får man göra vid varje ras.
Med vänlig hälsning, Ante