Norrlands reglementet 2013

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Re: Norrlands reglementet 2013

Inlägg av Magnus.w »

Kadett4wd skrev:passar inte reglementet så får man väl anpassa sig till det då man bygger :)
Det var väl ganska bra skrivit :thumbright:

Tänk nu en liten stund innan ni börjar skriva, hur skulle
man göra för att alla ska bli nöjda ?
kanske 50,60,70,80,90cc , vatten ,fart, luft
2,3,4,5,6 vxl. nya och gamla kanske jag har
glömt någon men jag tror inte det skulle vara
riktigt bra heller.

Nu har vi ju ett eget reglemente här uppe i norr för
vi tyckte inte stockholmreglementet "passade" oss
och det har funkat bra.
Och när vi far ner till dom så rättar vi oss efter dom
regler som finns där.
Enkelt va !
Kom ihåg att vi gör det här för att det är kul !
Och som sagt så finns det en klass för alla :thumbright:

Jag personligen skulle inte lägga ut dom pengarna och
tiden om jag inte brinner för det här.
mvh Magnus.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag står givetvis för vad jag skrivit tidigare.
men jag hade inte läst om vattenkylt och 50cc.
Jag tycker det är lite synd att man straffar ut den kategorin genom att låta de ställa upp mot betydligt vassare maskiner.
Alltså kategorin med killen som har en säg ostrypt reiju, kanske vill testa. men han 'dödas' snabbt genom att han är slagen på förhand.

50cc vattenkylt eller ej, tycker inte det spelar nån roll.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

Ok jag förstår ditt resonemang men ska vattenkylt och fartkylt
åka i samma klass menar du ?
Ska man testa så spelar det ju ingen roll ändå eller hur.
Och tycker man att det är något man vill satsa på efter att ha
"provat på" så kan man bygga efter det regelverk som finns.

mvh. Magnus
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag tycker det inte ska spela nån roll i nån klass alls om det är vattenkylt eller ej om jag tänker efter.
Det finns riktigt fina luftkylda scootercylindrar nu som är i klass med nåt år gamla vattenkylda.

frågan är bara hur fort man vill det ska nypa ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

Zeta skrev:Tycker reglementet är helt ok ! bortsett ett par saker

0,5 mm överborr låter ok men är det inte lite ogenomtänkt ? 0,5 överborr på 30mm slag ger inte spec mycket mer volym, men på en motor som har 45mm slag ger det betydligt mer. Rättvist ?

Det verkar helt ok att köra med en Crosscylinder så länge den är luftkyld, men inte en cylinder från en modernare moppe som är vätskekyld. Det ÄR faktiskt en moppecylinder till motsats till en YZ, då blir man förpassad till Promod !? Även "mopedblock" från utlandet som är motorcykelmotorer. I mina öron låter det lika logiskt som att det är ok att tävla om moppen är blå .... Om jag inte har någon kylning på moppen då ? keramikbeklädd cylle, blir det promod då också ? :lol:

Kan det vara så att vissa som kör 5 petade zundapp har redan skrapat ihop de sista 4V1 cyllarna och vill inte få smisk ? :hihi:
Det finns en i stan som har svetsat dit kylflänsar på en vattenkyld cylinder eller så
kan du köra han torr om du vill :hihi:
Appropå en annan sak så tror jag eller vet jag att det finns flera 4v1 cylindrar kvar i svearike :hey:

Och du vi kommer ifrån samma ställe nästan du och jag :whistle:
Ring mej om du funderar på något på tel.070-3503991
ps. jag har sett moppen din på bild :thumbright:
mvh Magnus.
Du kan köra med 47,6 i borr i 70cc klassen men utan vatten.
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zeta »

Tobbe !
Du skall i varjefall ha en eloge !! som försökte svara på mina frågor fast än du inte verkar ha varit med att utforma reglementet. Det var tydligen åt det hållet jag misstänkte "att man skrivit reglementet utifrån sina egna mopeder" :lol: Att ta upp ämnet 4v1 var att skapa lite uppmärksamhet, utan att för den delen pika någon speciell alls. Den enda logik jag kan se att utestänga LC cylindrar är att man inte vill ha för stort motstånd. Samtidigt tycker jag det är synd för alla moppar kommer ju att se lika ut med "30 år" gamla cylindrar, av olika sorter. men sen då ?
Tobbe O
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobbe O »

Nja om du backar lite i tråden så skrev jag "När vi började med reglementet så var dom flesta förarna plus lite annat folk med"
så jag var också med när vi skrev reglementet.
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zeta »

Magnus.w skrev:
Zeta skrev:Tycker reglementet är helt ok ! bortsett ett par saker

0,5 mm överborr låter ok men är det inte lite ogenomtänkt ? 0,5 överborr på 30mm slag ger inte spec mycket mer volym, men på en motor som har 45mm slag ger det betydligt mer. Rättvist ?

Det verkar helt ok att köra med en Crosscylinder så länge den är luftkyld, men inte en cylinder från en modernare moppe som är vätskekyld. Det ÄR faktiskt en moppecylinder till motsats till en YZ, då blir man förpassad till Promod !? Även "mopedblock" från utlandet som är motorcykelmotorer. I mina öron låter det lika logiskt som att det är ok att tävla om moppen är blå .... Om jag inte har någon kylning på moppen då ? keramikbeklädd cylle, blir det promod då också ? :lol:

Kan det vara så att vissa som kör 5 petade zundapp har redan skrapat ihop de sista 4V1 cyllarna och vill inte få smisk ? :hihi:
Det finns en i stan som har svetsat dit kylflänsar på en vattenkyld cylinder eller så
kan du köra han torr om du vill :hihi:
Appropå en annan sak så tror jag eller vet jag att det finns flera 4v1 cylindrar kvar i svearike :hey:

Och du vi kommer ifrån samma ställe nästan du och jag :whistle:
Ring mej om du funderar på något på tel.070-3503991
ps. jag har sett moppen din på bild :thumbright:
mvh Magnus.
Du kan köra med 47,6 i borr i 70cc klassen men utan vatten.
¨

Hahaha … ja för det första så kan du hälsa AK att han är en svallerbytta ! :lol:

För det andra så har du heller inte svarat på mina frågor… Var är anledningen till att tex LC inte är godkänt ?

Visst kan jag köra luftkylt men lägger man ut dessa pengar så skall det vara nått man verkligen tror på.

Det finns det 4v1 cyllar kvar, det vet jag. Har även en 3R1 motor. :wink:

Ang samma ställe så hade du betydligt mer kubik på den tiden, ”454 by Dr G” om jag inte minns fel. och du var inte lika petig på hur kylningen funkade. :hihi:

Moppen ? du menar chassit som skall genomgå en smärre skönhetsförändring och bli belönad med den nya motorn. :D

Jag tar dig på orden nu! Som ett löfte. Jag kör i 70cc klassen utan vatten !
kylolja funkar lika bra. :hihi:
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zeta »

Tobbe O skrev:Nja om du backar lite i tråden så skrev jag "När vi började med reglementet så var dom flesta förarna plus lite annat folk med"
så jag var också med när vi skrev reglementet.
Oki ... skall jag ta tillbaka elogen menar du ? :hihi:

Hur som helst, ingen har ju dementerat mitt påstående heller, bara hänvisat till promod. Det kanske är svar nog :whistle:
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

Jo AK var förbi på Kaffe :hihi:
Och det där med mer kubik visst var det så och roligt
hade man i Österforse (tro jag det hette)
Och till sist de där med vattne, det är inte jag enbart utan ett gäng
med killar som har röstat fram detta.
Vill du absolut ha vatten så blir det Pro mod i år iallafall.

Det vore kul om ni ville komma och räjjsa med oss
några gånger per år.
mvh Magnus
Volvo360
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Volvo360 »

Det var då ett j-a käftande om reglementet. Nu har killarna i Åmsele gjort detta möjligt att köra 3 tävlingar i Åmsele, med ett reglemente som funkat i 2 år tror jag det är. Passar det inte att kör i ett färdig spikat reglemente å klass, ja då är det fan bara att acceptera att du kör i Promod. Reglerna är där redan, så som sagt take it or drop dead.

Mvh: Ari Pakkanen
Sundsvall

Keep up the good work magnus å alla andra som fixat detta med Norrlands serien, en stor eloge ska ni ha.
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zeta »

Det var då ett j-a käftande om reglementet. Nu har killarna i Åmsele gjort detta möjligt att köra 3 tävlingar i Åmsele, med ett reglemente som funkat i 2 år tror jag det är. Passar det inte att kör i ett färdig spikat reglemente å klass, ja då är det fan bara att acceptera att du kör i Promod. Reglerna är där redan, så som sagt take it or drop dead.

Sundsvall

Keep up the good work magnus å alla andra som fixat detta med Norrlands serien, en stor eloge ska ni ha.[/quote]

Var det så j-a svårt att fatta vad jag menade !

1. Har ingen plan att kritisera någon eller förändra reglementet !!!!!
2. Ville få svar på hur man tänkte då man godkänner det ena men inte det andra !!!! ett svar hur man "TÄNKT", inte i vilken grupp som man skall tävla i för det står ju i reglementent ! Gå tillbaka och läs reglerna.
3. Hur svårt kan det vara att förstå 2 frågor ? och ge svar på dessa frågor och inte en massa svammel om i vilken grupp man skall tävla i, vilket aldrig var frågan. Har man skrivit regler bör man kunna motivera varför reglerna ser ut som dom gör.

Om du inte förstod frågorna kan du be någon förklara för dig. Gillar du inte det du läser ? så som sagt take it or drop dead.
Volvo360
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Volvo360 »

Om du nu har svårt att fatta eller läsa. Klasserna är som dom är Läs reglementet eller för svårt? Fattar du inte reglementet så finns det förenklade versioner säkert även för "glappkäftar".
Simma lugnt nu Åmsele/Lycksele raggers!
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

Zeta skrev:Det var då ett j-a käftande om reglementet. Nu har killarna i Åmsele gjort detta möjligt att köra 3 tävlingar i Åmsele, med ett reglemente som funkat i 2 år tror jag det är. Passar det inte att kör i ett färdig spikat reglemente å klass, ja då är det fan bara att acceptera att du kör i Promod. Reglerna är där redan, så som sagt take it or drop dead.

Sundsvall

Keep up the good work magnus å alla andra som fixat detta med Norrlands serien, en stor eloge ska ni ha.
Var det så j-a svårt att fatta vad jag menade !

1. Har ingen plan att kritisera någon eller förändra reglementet !!!!!
2. Ville få svar på hur man tänkte då man godkänner det ena men inte det andra !!!! ett svar hur man "TÄNKT", inte i vilken grupp som man skall tävla i för det står ju i reglementent ! Gå tillbaka och läs reglerna.
3. Hur svårt kan det vara att förstå 2 frågor ? och ge svar på dessa frågor och inte en massa svammel om i vilken grupp man skall tävla i, vilket aldrig var frågan. Har man skrivit regler bör man kunna motivera varför reglerna ser ut som dom gör.

Om du inte förstod frågorna kan du be någon förklara för dig. Gillar du inte det du läser ? så som sagt take it or drop dead.[/quote]

Eftersom du absolut vill ha ett svar angående hur vi tänkte kring
vattenkylda cylindrar så ska du få de.
Vi håller ju på med gamla moppar som du har
förstått och ville att prylarna som vi andvänder åxå ska vara gamla
inge ont om vattenkylt.
Och om man ville bygga något speciellt ex. egen ram eller vattenkyld cylle
på en gammal motor etc. så tog vi fram klassen Promod där nästan allt
är tillåtet. (det var så det började)
Hoppas du är nöjd med svaret.

Nu hoppas jag med flera att den här diskussionen är utredd,och
att vi kan se framåt istället.
Inge mera gnäll och smutskastning tack !!
Peppa varandra istället så vi har nått att se
fram emot till sommaren :thumbright:
Mvh Magnus wallin
Lycksele Häll Drivers
Användarvisningsbild
Zeta
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zeta »

Volvo360 skrev:Om du nu har svårt att fatta eller läsa. Klasserna är som dom är Läs reglementet eller för svårt? Fattar du inte reglementet så finns det förenklade versioner säkert även för "glappkäftar".
Simma lugnt nu Åmsele/Lycksele raggers!
Ja... du har ju nu bevisat att du inte begrep nått av det jag förklarade övertydligt. Du har även visat en talang att var oförskämd. Om du inte sitter i ledning och bär ansvar för reglementet så kan du kanske hålla igen din egen "glappkäft" (som du själv utrycker det). Tror knappast att du vinner "stilpoäng" hos "Åmsele/Lycksele raggers" med att var otrevlig.

Jag ids inte lägga ett uns av energi att argumentera med nån som varken är konstruktiv eller trevlig.

Tackar
Skriv svar