Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Go Doffen, go!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag kom jag äntligen igång igen efter 1,5 års bortavaro från bilprojektet. Altan har blivit byggd, Studierna avklarade och ny värmepump i det lilla, lilla garaget som nu är Doffens hemvist igen.
Länk till fler bilder
http://www.bilbygget.se/Byggbilder
Länk till fler bilder
http://www.bilbygget.se/Byggbilder
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Toni skrev:Go Doffen, go!!!


Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Jag är nästan lite avundsjuk på det här projektet. Men egentligen kanske ännu mer avundsjuk på tålamodet och modet att sätta igång med något så omfattande.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Underbart att det är igång igen!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tackar för uppmuntrande kommentarer. Gladast är nog jag att vara igång igen
.
Idag har jag gjort nya styvare infästningar till övre länkarmarna fram. Jag har beställt andra spindelleder från England, och nu har betalningen gått igenom till sist.
Jag har också förfinat jiggen lite med en tvärbalk som kan tas bort och som erbjuder exakt rideheight när hjulet står på plattan. Jag räknar med att tvärbalken kommer till stor nytta när det gäller att jobba med hjulvinklarna och hjulens frigång till exempel.

Framför mig har jag att hitta plats för elservo, pedaler och styrväxel. Dessutom ska jag koppla ihop en Escort mk1 styrväxel med en elservo från Corsa och en rattstång från Passat, på ett lagligt vis dessutom. Vi hörs i januari, typ

Idag har jag gjort nya styvare infästningar till övre länkarmarna fram. Jag har beställt andra spindelleder från England, och nu har betalningen gått igenom till sist.
Jag har också förfinat jiggen lite med en tvärbalk som kan tas bort och som erbjuder exakt rideheight när hjulet står på plattan. Jag räknar med att tvärbalken kommer till stor nytta när det gäller att jobba med hjulvinklarna och hjulens frigång till exempel.

Framför mig har jag att hitta plats för elservo, pedaler och styrväxel. Dessutom ska jag koppla ihop en Escort mk1 styrväxel med en elservo från Corsa och en rattstång från Passat, på ett lagligt vis dessutom. Vi hörs i januari, typ

Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ikväll har vi kopplat ihop elservon från Opel Corsa med den lilla styrkrets som jag fick tips om här i tråden. Först tänkte jag att den var trasig för det lät ingenting, men genom att koppla en hävarm på ingående resp. utgående axel så var det inget tvivel.
Både elservon och styrkretsen fungerar som den ska med potentiometer och allt.
. Junior står längst bort och vrider när jag försöker hålla emot, junior vinner kampen.
Eleservon köpte jag för 800 kr inkl frakt från Portugal (e-bay) styrkretsen köptes i Sverige för en 600-hundring. Jag tänker använda en Escort Mk1- styrväxel men får på det här sättet en ställbar servo.
Både elservon och styrkretsen fungerar som den ska med potentiometer och allt.



Eleservon köpte jag för 800 kr inkl frakt från Portugal (e-bay) styrkretsen köptes i Sverige för en 600-hundring. Jag tänker använda en Escort Mk1- styrväxel men får på det här sättet en ställbar servo.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Idag har jag börjat arbetet med att få ihop rattstänger och elservo.




Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Skitkul att detta projektet är igång igen, ser fram emot uppdateringar i tråden:)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Nu när styrningen börjar bli komplett är det dags att klura på vart ratt, pedaler och stol ska vara placerade
.
Jag har en tanke om att använda donatorbilens (Passatens) pedalställ som i och för sig har hängande pedaler men det verkar gediget och har ju så klart godkända mått och dimensioner, och fungerande elektronisk gaspedal.
Vad har ni för synpunkter på det ?
Att det är sportigare med stående pedaler kan jag räkna ut, men i övrigt då
?
Tyck till !

Jag har en tanke om att använda donatorbilens (Passatens) pedalställ som i och för sig har hängande pedaler men det verkar gediget och har ju så klart godkända mått och dimensioner, och fungerande elektronisk gaspedal.
Vad har ni för synpunkter på det ?
Att det är sportigare med stående pedaler kan jag räkna ut, men i övrigt då

Tyck till !
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön okt 28, 2012 1:12 pm
- Ort: Tranås
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Häftigt bygge Mattias!
Det är sportigare med hängande pedaler. Kör på det!

Det är sportigare med hängande pedaler. Kör på det!

Mvh. Anders.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tack för det Anders !
Jag kör på hängande, dom är faktiskt på plats nu, även om det bara är punktsvetsat än så länge.

Nu håller jag på med rattaxel och elservon. Skiten hänger i spännband och så fort man försöker ändra nåt så rasar alltihop
Jag kör på hängande, dom är faktiskt på plats nu, även om det bara är punktsvetsat än så länge.

Nu håller jag på med rattaxel och elservon. Skiten hänger i spännband och så fort man försöker ändra nåt så rasar alltihop

Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Mattias Jonsson skrev:Skiten hänger i spännband och så fort man försöker ändra nåt så rasar alltihop![]()



Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Been there, done that...!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
För stunden är alla spännband borttagna, men jag räknar med bakslag. Om inte tidigare så när besiktningsmannen ska säga sitt
.
Det är fasen inte lätt att bygga en styrinrättning när det inte finns något att förhålla sig till.

Jag har byggt någon slags boxkonstruktion i 3mm stålplåt som både stödjer styrning och pedalställ.

Problemet som jag brottas med är att bilen är lite för liten för allt som ska ha plats. Kopplingspedalen går nästan hela vägen mot framvagnsboxen. Bromspedalen vilar nästan mot rattaxelfästet, osv.

Det verkar som att jag byggt in tillräcklig justeringsmån för styrväxeln som just nu ligger lös.

Imorgon ska jag försöka skarva ihop två axeldelar så att jag kan börja styra hjulen. Är lite orolig att det blir för stor utväxlingen i Escort Mk 2 - styrväxeln och de ganska korta styrarmarna på wilwoodspindlarna.
Jag är i alla fall nöjd med den här dagen
. Ciao

Det är fasen inte lätt att bygga en styrinrättning när det inte finns något att förhålla sig till.

Jag har byggt någon slags boxkonstruktion i 3mm stålplåt som både stödjer styrning och pedalställ.

Problemet som jag brottas med är att bilen är lite för liten för allt som ska ha plats. Kopplingspedalen går nästan hela vägen mot framvagnsboxen. Bromspedalen vilar nästan mot rattaxelfästet, osv.

Det verkar som att jag byggt in tillräcklig justeringsmån för styrväxeln som just nu ligger lös.

Imorgon ska jag försöka skarva ihop två axeldelar så att jag kan börja styra hjulen. Är lite orolig att det blir för stor utväxlingen i Escort Mk 2 - styrväxeln och de ganska korta styrarmarna på wilwoodspindlarna.
Jag är i alla fall nöjd med den här dagen

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110