b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Dango
Lite mer laddtryck

b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Inlägg av Dango »

Jag har en b230fk med 16v topp som jag har bytt topplockspacknig på 5ggr nu.
Börjar tröttna på att riva ner den så tänkte kolla med sävarfolket om ni har några teorier,
jag har provat alla mina ideér och teorier men utan att bli klokare.

Det som händer är att den äter upp packningsmaterialet mellan topp och block där kylvattnet går så
den spottar ur min glykol.
Den läcker inte ut glykol i oljan utan det spottar ut det mellan toppen och blocket ut i motorrummet, förutom 1gång som ni ser på bilderna.

Blocket är precis toppdeckat för 2a gången och toppen riktplanad för 2a gången, även bytt topp och vakumtestat den och det håller tätt.
Provat med arp-bultar till toppen och vanliga standard sträckbult samt med skärkantspackning och vanlig packning, finns inget som funkar, alltid dragit rätt moment med kalibrerad momentnyckel. Topplockspackningarna är Elring och dom ska ju funka bra.

Sitter Griffin kyl på bilen som jag har svetsat om och kör med volvos expansionskärl och kylarlock för att säkerställa rätt tryck i systemet.
Termostaten är en 88 graders orginal termostat, arbetstempen ligger exakt på 88grader i sprutet och peakar på 94-95 grader vid 1.8bar i laddtryck.

Motorspec:
e85
b230fk
hprofil
Je kolvar för 16v 8:5:1 i komp
92mm stroker vev
std 16v topp
Bw s200

Ska försöka få in lite bilder här:

Bild

Bild

Bild
Baxman
För mycket laddtryck

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Inlägg av Baxman »

Jeg tenker slik: Med 2,7L og 1,8 BAR ladetrykk har du vel 750 - 800 Nm?
Med 8,5:1 i kompresjonsforhold og E85 trenger du nok bedre toppakninger enn det der.
Skjærkantpakning er én mulighet.
mstahl
För mycket laddtryck

Inlägg av mstahl »

hej vilken tändning kontra rpm kontra laddtyck kör du?
Har du tagit kompprov nångång efter de har läckt ut glyre?
skulle oringa blocket men de e inte säkert de e rätt väg att gå häller
hellre en blåst packning än en blåst motor
Stahl
Dango
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dango »

Baxman skrev:Jeg tenker slik: Med 2,7L og 1,8 BAR ladetrykk har du vel 750 - 800 Nm?
Med 8,5:1 i kompresjonsforhold og E85 trenger du nok bedre toppakninger enn det der.
Skjærkantpakning er én mulighet.
Hej!
Jag har ingen uppmätt effekt på motorn men mapparen tippade på runt omkring 400hästar vridet är nog lite styggare ja.
Jag har blivit avrådd stålpackningar för att det oftast läcker just vatten med dessa ? om det stämmer kan jag inte svara på då jag aldrig provat själv, men elrings stålförstärkta skärkantspackning är den längst till vänster på bilden och den höll inte bättre än deras orginal.

mstahl skrev:hej vilken tändning kontra rpm kontra laddtyck kör du?
Har du tagit kompprov nångång efter de har läckt ut glyre?
skulle oringa blocket men de e inte säkert de e rätt väg att gå häller
hellre en blåst packning än en blåst motor
Hej!
Jag får återkomma med tändningen då jag inte är helt säker på vad den ligger på, ska koppla in datorn och kolla, vet iaf att den står snällt.

Nått kompprov har jag faktiskt inte tänkt på att ta efter läckage, men jag har inte rivit isär den än sen sist så det kan jag ta och kolla upp.

Om det nu skulle läcka komp så kan ju isf oringning vara lösningen men då tycker jag att ring/arna skulle vart ovala på alla packningar samt vatten i oljan ? Bilen går att köra bara att den spottar ut allt vatten. Visserligen beter den sig konstigt så det är inte uteslutet, känns som den ligger och småmissar lite på låglast ibland men aldrig vid laddtryck.

Jag misstänker nästan att blocket är sprucket och att sprickan sväller när den blir varm och trycker ut komp i vattnet så det blir ett herrejösses tryck i kylsystemet.

Men hur det brukar se ut då samt symptom på detta fenomen vet jag inte hur det brukar se ut då jag aldrig vart med om detta, då detta är mitt första "seriösa" försök till motor men man märker ju av att man fortfarande är grön på området.

Den är inte färdigmappad heller pga vädret, lite svårt att hitta fäste på diverse växlar :doh: Jag vet iaf att tändningen är nästintill orörd och vi är inte i närheten utav vad man brukar ha på en etanolmotor.

Specs på Tändsystem/Bränslesystem: (vet inte om det är intressant men skriver ut det endå)
Msd 6a Digital tändförstärkare
Msd blaster 2 tändspole
Magnecor 8mm silicone tändkablar
Nytt orginal fördelarlock
Ny orginal rotor
NGK BCPR7ES knackade till 0.4mm

Wallbro förpump till 4l catchtank
dubbla bosch 044 från catchtank
An 8 matning
An 6 retur
Bosch ev14 1700cc spridare
Nuke btr
Grundtryck på bränslet är 3bar

Jag kan lägga till lite som jag tänkt på efteråt också:
Styrningarna till topplocket i blocket bottnar inte i toppen det är kollat.
Gängorna i blocket är rengjorda så bultarna ska klämma riktigt.
Alltid efterdragit toppen efter varmkörning med arp-bultarna, samt kollat gängorna så dom inte bottnar.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Min första tanke är: du har för mycket effekt och att du kör för hög tändning så det spikar.
Min andra tanke är då: vilken storlek på kompressorn på turbon har du?
Min tredje tanke och slutliga är: dom håller till 500hk ca en std packning sen går den för det minsta.
580hk och 650nm var svårt att få den att se rund ut packningen. mappat i bänk med knackutrustning.

Spricka i block syns, blir ofta missfärgat runt den och speciellt om du åkt så mycket med maskin.
Simsalabin så har du lagt på en cooperring, tittat över tändmappen och du och bilen lever lyckliga i alla dagar resten av erat liv :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Dango
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dango »

Tommy Luhr skrev:Min första tanke är: du har för mycket effekt och att du kör för hög tändning så det spikar.
Min andra tanke är då: vilken storlek på kompressorn på turbon har du?
Min tredje tanke och slutliga är: dom håller till 500hk ca en std packning sen går den för det minsta.
580hk och 650nm var svårt att få den att se rund ut packningen. mappat i bänk med knackutrustning.

Spricka i block syns, blir ofta missfärgat runt den och speciellt om du åkt så mycket med maskin.
Simsalabin så har du lagt på en cooperring, tittat över tändmappen och du och bilen lever lyckliga i alla dagar resten av erat liv :)

Hej!
Ja angående effekt så finns det ingen som vet, det är bara gissningar somsagt. Men jag har skaffat fram en bild på tändkurvan från mappen. Lägger in den längre ner, vill påpeka att jag kan inget om mappning utan denna biten är bortlämnad till en känd mappare från gbg trakten. Dessutom är den aldrig färdigmappad då det alltid ska krångla vid dessa tillfällen :thumbdown:

Ang turbon så är det en Borgwarner S200 med 51in/56ut T3 twinentry.

Sen har jag en fundering på vad som skiljer cooperring mot elrings stålförstärkta med skärkant ?

Jag tror jag får detta fenomen även om jag kör utan laddtryck bara att det tar längre tid. Sköt första packningen redan dagen efter grundmapp som var låglast bara.

Jag tycker man inte ser några spikmärken på varesig packning eller kolvar men jag är ju somsagt ingen expert på området.

Ang kompprovet får jag återkomma med resultatet på det på torsdag då jag inte kan få tag i utrustning innan dess.

Jag har hela mappen om nån är intresserad eller om några andra tabeller önskas så kan jag ta kort på det.
Styrsystemet är ett Nira i3+

Bild
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

Tråkigt med packningshaveri, men gott att motorn klarat sig.
Är tändingen strobad så då vet att datorns tabeller stämmer med verkligheten?
Är tändkurvan uttestad i bänk eller på vägen?
Vilken lambda/AFR ligger du på under belastning?
Tänker att det kan vara idé att dra av några grader för att se hur den beter sig, speciellt i området kring vridmax som gissningsvis borde ligga kring 5500varv på denna motor. Personligen hade jag vetat skala av 2-4 grader för att för att kalla det en "safe" tänkurva, om den nu ens existerar :roll:

Som Tommy skriver är det trots allt ganska mycket laddtryck/effekt för en org. packning utan O-ringning.
Jag skulle gissa på att du ligger en bit över 400hk.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Han har samma turbo som jag hade på min 8v, visst han kör e85 men han har ändå värrre tändning än jag hade på min å han kör 16v med högre komp än jag hade :p
Jag hade maxvrid på 520nm vid 3700rpm på 2.3 liter.. han lägg ju ligga å safta betydligt högre å dessutom tidigare än jag hade också.

min orginalpackning höll dock flera hundra mil utan haveri.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

stämmer tdc? vad är det för trigger ni kör med?
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

fan de måste ju vara för höga cylindetryck å toppen reser sig eller nått... jag tycker alla packingar ser deformerade ut.
är toppen "Planad" nått eller bara riktplanad ?

Jag körde Goetze packningen på min å de höll, dom heter dock nått annat nu, Federal mogul har köpt goetze och dom heter nåe annat.

på översta bilden på packningen tycker jag de ser ut som spikmärken på metallen ?
Senast redigerad av Xuri den tis okt 23, 2012 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

ja inte tror ja att du behöver forska nå nämnvärt i detta, bytt mappare och kolla så att tdc verkligen stämmer.
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

jag hade 625wnm runt 5200varv på min b230 8v,
sköt aldrig några packningar, Orginal elring, lyfte på toppen för ett tag sedan, syntes inte defomeringar eller dylikt på packningen.

Instämmer med Toffe, kolla tdc
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Dango
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dango »

Grusbusen skrev:Tråkigt med packningshaveri, men gott att motorn klarat sig.
Är tändingen strobad så då vet att datorns tabeller stämmer med verkligheten?
Är tändkurvan uttestad i bänk eller på vägen?
Vilken lambda/AFR ligger du på under belastning?
Tänker att det kan vara idé att dra av några grader för att se hur den beter sig, speciellt i området kring vridmax som gissningsvis borde ligga kring 5500varv på denna motor. Personligen hade jag vetat skala av 2-4 grader för att för att kalla det en "safe" tänkurva, om den nu ens existerar :roll:

Som Tommy skriver är det trots allt ganska mycket laddtryck/effekt för en org. packning utan O-ringning.
Jag skulle gissa på att du ligger en bit över 400hk.
Tjenare
Tändnigen är strobad och stämmer
Bilen mappas på gatan tyvärr.
AFR under belastning har jag inte mycket uppfattning om då jag har fullt upp med att hålla bilen på vägen, men nått snabb koll sådär vill jag minnas rätt fett runt 11-12 (har bara extern mätare) men ska fixa en som jag kan koppla direkt till sprutet nu i vinter. går från runt 15.5 till 11-12 pga hjulspinn och varvstopp vid dessa väglagen.
Det finns inget lätt sätt att smyga upp den på för den ger på direkt så nån mellanlast är inte lätt att mappa (kör med 80mm spjäll)
Toffe skrev:stämmer tdc? vad är det för trigger ni kör med?
Hej!
Vi har gjort en ny nolla pga annat remhjul i alu och vi har måttat fram tdc med indikatorklocka genom tändstiftshålet.
Triggern tar vi från orginalfästet med orginal givare på svänghjulet.
Xuri skrev:fan de måste ju vara för höga cylindetryck å toppen reser sig eller nått... jag tycker alla packingar ser deformerade ut.
är toppen "Planad" nått eller bara riktplanad ?

Jag körde Goetze packningen på min å de höll, dom heter dock nått annat nu, Federal mogul har köpt goetze och dom heter nåe annat.

på översta bilden på packningen tycker jag de ser ut som spikmärken på metallen ?
Hej
Toppen är endast riktplanad och har dessutom bytt topp 1gång för misstanke om spricka.
Tyckte också det såg ut som små märken först men vid närmare koll var det samma mönster som toppen hade efter riktplaningen, skärkantsringarna är borttagna på den bilden samt att den är kladdig med olja.
Men jag är ingen expert på området, har bara fått förklarat för mig hur det brukar se ut.

Hela grejen är att jag skjuter packningen på samma sätt utan att ladda mycket ens, sköt den efter grundmapp/inkörningsmapp på 0.3bar. Skjuter den nog utan laddtryck om jag kör tillräkligt länge.
Den går på alla cylindrar efter detta uppstår bara att vattnet läcker ut så det rinner ut ur blocket inte in i cylindern (tror jag) det får jag reda på nu när jag gör ett kompprov på torsdag.

Min tanke som jag blir fundersam över är att om jag oringar blocket och det fortfarande läcker borta i vattenkanalen som det gör nu så håller ju ingen packning i världen då den äter upp tätningsmaterialet mellan block och topp. Packningen linear ju inte helt 100 på blocket med vattenkanalerna dom minsta hålen är ju nästan helt täckta mot blocket och det är ju där det börjar äta. Men inte brukar väl folk stansa ut i packningen för att få det till och lira ?

När jag lämnade blocket på Toppdeckningen andra gången så sa motorgubben att blocket såg ut som en puckelpist på toppdecket och trodde det berodde på att jag hade överdratt topplocksbulten (arp pinnbult ska dras 109Nm med arp fett) jag hade visserligen dratt dom lite hårdare 1gång på prov för att se om det slutade läcka drog dom då 115Nm vilket inte borde skeva ett helt block eller ? vet ju folk som drar 120-125Nm med 12.9 bult och det lirar bra.

Hittade en liten logg som jag och polaren testade själva, vet inte om det säger så mycket men jag postar den endå. Tyvärr ignen lambda då jag har den på mätare i bilen :doh:

Bild
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

När jag lämnade blocket på Toppdeckningen andra gången så sa motorgubben att blocket såg ut som en puckelpist på toppdecket och trodde det berodde på att jag hade överdratt topplocksbulten (arp pinnbult ska dras 109Nm med arp fett) jag hade visserligen dratt dom lite hårdare 1gång på prov för att se om det slutade läcka drog dom då 115Nm vilket inte borde skeva ett helt block eller ? vet ju folk som drar 120-125Nm med 12.9 bult och det lirar bra.
Tänk på att ARP topplocksbultarna (pinnbultarna) är fingängade i överdelen. Medans en insex M12a i 12.9 kvalité har större stigning, (1,75mm/varv). Så trots om du drar en 12.9a 125Nm så har du förmodligen ändå betydligt högre klämkraft
i dina ARP bultar på 109Nm.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
primer
Forumsberoende

Inlägg av primer »

känns som en ganska liten turbo för den cyl volymen vilket genererar mycket cylindertryck på lågt varvtal vilket masserar packningen negativt. jag skulle satsat på lite större turbo och oringat blocket alternativt en bättre pakning
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar