Baxman skrev:Jeg tenker slik: Med 2,7L og 1,8 BAR ladetrykk har du vel 750 - 800 Nm?
Med 8,5:1 i kompresjonsforhold og E85 trenger du nok bedre toppakninger enn det der.
Skjærkantpakning er én mulighet.
Hej!
Jag har ingen uppmätt effekt på motorn men mapparen tippade på runt omkring 400hästar vridet är nog lite styggare ja.
Jag har blivit avrådd stålpackningar för att det oftast läcker just vatten med dessa ? om det stämmer kan jag inte svara på då jag aldrig provat själv, men elrings stålförstärkta skärkantspackning är den längst till vänster på bilden och den höll inte bättre än deras orginal.
mstahl skrev:hej vilken tändning kontra rpm kontra laddtyck kör du?
Har du tagit kompprov nångång efter de har läckt ut glyre?
skulle oringa blocket men de e inte säkert de e rätt väg att gå häller
hellre en blåst packning än en blåst motor
Hej!
Jag får återkomma med tändningen då jag inte är helt säker på vad den ligger på, ska koppla in datorn och kolla, vet iaf att den står snällt.
Nått kompprov har jag faktiskt inte tänkt på att ta efter läckage, men jag har inte rivit isär den än sen sist så det kan jag ta och kolla upp.
Om det nu skulle läcka komp så kan ju isf oringning vara lösningen men då tycker jag att ring/arna skulle vart ovala på alla packningar samt vatten i oljan ? Bilen går att köra bara att den spottar ut allt vatten. Visserligen beter den sig konstigt så det är inte uteslutet, känns som den ligger och småmissar lite på låglast ibland men aldrig vid laddtryck.
Jag misstänker nästan att blocket är sprucket och att sprickan sväller när den blir varm och trycker ut komp i vattnet så det blir ett herrejösses tryck i kylsystemet.
Men hur det brukar se ut då samt symptom på detta fenomen vet jag inte hur det brukar se ut då jag aldrig vart med om detta, då detta är mitt första "seriösa" försök till motor men man märker ju av att man fortfarande är grön på området.
Den är inte färdigmappad heller pga vädret, lite svårt att hitta fäste på diverse växlar

Jag vet iaf att tändningen är nästintill orörd och vi är inte i närheten utav vad man brukar ha på en etanolmotor.
Specs på Tändsystem/Bränslesystem: (vet inte om det är intressant men skriver ut det endå)
Msd 6a Digital tändförstärkare
Msd blaster 2 tändspole
Magnecor 8mm silicone tändkablar
Nytt orginal fördelarlock
Ny orginal rotor
NGK BCPR7ES knackade till 0.4mm
Wallbro förpump till 4l catchtank
dubbla bosch 044 från catchtank
An 8 matning
An 6 retur
Bosch ev14 1700cc spridare
Nuke btr
Grundtryck på bränslet är 3bar
Jag kan lägga till lite som jag tänkt på efteråt också:
Styrningarna till topplocket i blocket bottnar inte i toppen det är kollat.
Gängorna i blocket är rengjorda så bultarna ska klämma riktigt.
Alltid efterdragit toppen efter varmkörning med arp-bultarna, samt kollat gängorna så dom inte bottnar.