Jag gjorde det mesta av jobbet i Ersnäs i ESP-garaget med hjälp av Andreas Marklund, mycket kvicktänkt och händig kille som konstruerat mycket roliga saker genom åren. Han hade en del maskiner som underlättade, bland annat en rörbock, en fin svarv och svets-utrustning som han smälte ihop mina grejer med.
Jag återkommer med mer bilder senare, det här var dom bästa bilderna jag hittade på telefonen och pocket-kameran.
Lite dassig bild på placeringen av den nya intercoolern som Fredde (vit PV) svetsat ihop åt mig
Jag portade upp wastegate-huset en hel del, tragiskt flöde på låga lyft om man inte fixar det
Även klockan var lite dumt konstruerad, skålen som är fjädersäte ovanför membranet har en allt för hög kant som den bottnade i klockan med, bort med 10 mm av den så bottnar fjädern istället mååånga millimeter högre upp.
Någon sorts V-band satt på turbon från början, antagligen med en konande stos som möter upp bra men den följde inte med turbon så klart, det blev att svarva en slang-anslutning och smälta fast den istället.
Grenröret punktat
Helsvetsat, redo för test-montering
Från blocket sett
Från hjulhus-sidan
Turbon var inte ny, men verkar göra ett utmärkt jobb än så länge. Efter en snabb rengöring av lager och axel, och snyggat till kompressor-vingarna närmast inloppet så blev den riktigt presentabel!
Sminka en gris kan man, tänk vad rätt fälg kan göra med en kantig bil!