Meningen med livet är att gå från nylonband till svetsloppor.Toni skrev:Been there, done that...!
Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
Anders Egermo
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön okt 28, 2012 1:12 pm
- Ort: Tranås
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tackar.
Idag kom stolen från GA Lindberg Import. När man är bred som en babuska om rumpan så finns det inte så många stolar som passar
.
Den här verkar bra på alla sätt, och ett överkomligt pris när jag nu bara ska ha den för att måtta in pedaler och annat.

För att öka spänningen hade jag så klart satt rattaxeln för långt åt vänster, så det var bara att göra om och kanske blir det rätt nu.

Idag kom stolen från GA Lindberg Import. När man är bred som en babuska om rumpan så finns det inte så många stolar som passar
Den här verkar bra på alla sätt, och ett överkomligt pris när jag nu bara ska ha den för att måtta in pedaler och annat.

För att öka spänningen hade jag så klart satt rattaxeln för långt åt vänster, så det var bara att göra om och kanske blir det rätt nu.

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det där känner jag oxå igen.......Mattias Jonsson skrev:Problemet som jag brottas med är att bilen är lite för liten för allt som ska ha plats. Kopplingspedalen går nästan hela vägen mot framvagnsboxen. Bromspedalen vilar nästan mot rattaxelfästet, osv.
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Rattaxelinfästningar börjar vara OK. Jag får ratt som är justerbar i höjd- och längsled.

Det ser inte så avancerat ut, men på golvet ligger en hel hög med ratade fästen, plåtar och järn.


Det ser inte så avancerat ut, men på golvet ligger en hel hög med ratade fästen, plåtar och järn.

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Helgen gick till att lossa på framvagnsplåtar och rikta in dom litegrann. Jag har bestämt mig för att överge Chrysler-spindellederna och satsar istället på samma leder som är vanliga till locost-byggen, där den övre är en transit styrled.
Jag har också byggt en mockup-stötdämpare med rätt mått och möjlighet att dra isär skjuta ihop
.
Jag var också och fyndade lite på jula, jag kommer inte klara raka rör till länkarmarna, så jag tyckte den här rörbocken verkade prisvärd.

Dessutom hittade jag en portopover-sats som verkar vara ännu mer prisvärd.

Med andra ord är jag lite nöjd. Extra roligt när man hänger upp spindeln i en gigg under bilen och konstaterar att alla mått stämmer riktigt bra.

Jag har också byggt en mockup-stötdämpare med rätt mått och möjlighet att dra isär skjuta ihop
Jag var också och fyndade lite på jula, jag kommer inte klara raka rör till länkarmarna, så jag tyckte den här rörbocken verkade prisvärd.

Dessutom hittade jag en portopover-sats som verkar vara ännu mer prisvärd.

Med andra ord är jag lite nöjd. Extra roligt när man hänger upp spindeln i en gigg under bilen och konstaterar att alla mått stämmer riktigt bra.

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Vilken undre spindelled har du tänkt använda?
Jula rörbock funkar väl hyfsat på tjockväggiga rör men mina erfarenheter är att den lätt knäcker istället. Svaga krökningar brukar kunna fungera men var försiktig, bärarmar vill man ju inte ha brottanvisningar på.
/Gustaf
Jula rörbock funkar väl hyfsat på tjockväggiga rör men mina erfarenheter är att den lätt knäcker istället. Svaga krökningar brukar kunna fungera men var försiktig, bärarmar vill man ju inte ha brottanvisningar på.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Kul att du tittar in Gustaf
.
När det gäller undre spindelled har jag gått på Rallydesigns rekommendation till wilwoodspindeln, Maxi- spindelleden som även gäller för Westfield bland annat.

den övre är den bekanta transitstyrleden.

I mitt fall är det den övre länkarmen som behöver krökas runt den kommande coilovern. Den här bilden från ett locostbygge i England ligger väldigt nära i proportioner, dock kommer jag att använda polyurethanbussningar.
Den undre länkarmen kommer kunna bestå av raka rör, där är ju påfrestningarna större.

Intressanta iakttagelser om Jula´s rörbock
. Jag har bara testat på ett par vattenledningsrör, det såg fint ut, men vad ska jag vara uppmärksam på ? Hur ser du att röret är knäckt menar du ? Ovalt? sprickor?
Det låter som att det inte är idé att försöka bocka störtburrör i den ?
Länkarmsrören är 25x3mm sömlösa från Hydroscand.
När det gäller undre spindelled har jag gått på Rallydesigns rekommendation till wilwoodspindeln, Maxi- spindelleden som även gäller för Westfield bland annat.

den övre är den bekanta transitstyrleden.

I mitt fall är det den övre länkarmen som behöver krökas runt den kommande coilovern. Den här bilden från ett locostbygge i England ligger väldigt nära i proportioner, dock kommer jag att använda polyurethanbussningar.
Den undre länkarmen kommer kunna bestå av raka rör, där är ju påfrestningarna större.

Intressanta iakttagelser om Jula´s rörbock
Det låter som att det inte är idé att försöka bocka störtburrör i den ?
Länkarmsrören är 25x3mm sömlösa från Hydroscand.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Framvagnsmåtten. Nördigare än så här har jag inte tänkt bli i projekttråden 


Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Lite tips om du ska böja rör till båge i en sådan bockmaskin:
http://youtu.be/GWT3N3m4bE4
http://youtu.be/GWT3N3m4bE4
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Åk till Hydroscand och bocka rören det gjorde jag till mina länkarmar dom har riktigt bra bockmaskin åtmindståne här i Halmstad.
Mina länkarmar finns i post#55
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... ntry119780" onclick="window.open(this.href);return false;
Mina länkarmar finns i post#55
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... ntry119780" onclick="window.open(this.href);return false;
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det man ska tänka på är att Austin Maxi-leden är gjord för belastning åt andra hållet. Vi tycker att den fungerar i en lätt bil (axeltryck max cirka 500 kg) men inte i en tyngre bil. Anledningen är att vi dragprovat just Maxi-lederna och de visar på stor spridning när de släpper (det skiljer mellan 2000 och 4000 kg i belastning).
Med knäckt rör menar jag att det har tydliga deformationer, "rynkor", tillplattat eller liknande.
/Gustaf
Med knäckt rör menar jag att det har tydliga deformationer, "rynkor", tillplattat eller liknande.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
Mattias Jonsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Erik och Micke, tack för tipsen.
Gustaf, jättebra att du delger dina/era synpunkter på idéstadiet! jag undrar om du har något bättre förslag på spindelleder eftersom jag inte börjat bygga än? Är de ursprunliga Chrysler-lederna ett bättre alternativ ? Iof får väl den här bilen betraktas som lätt, men det finns ingen anledning att bygga in kända svagheter.
Angående rören hade jag tolkat dig rätt.
Gustaf, jättebra att du delger dina/era synpunkter på idéstadiet! jag undrar om du har något bättre förslag på spindelleder eftersom jag inte börjat bygga än? Är de ursprunliga Chrysler-lederna ett bättre alternativ ? Iof får väl den här bilen betraktas som lätt, men det finns ingen anledning att bygga in kända svagheter.
Angående rören hade jag tolkat dig rätt.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Chryslerlederna är väl kraftigare, såvitt jag vet. Mazda Miata har fina leder också, Mercedes (W123-124) likaså. Men jag vet inte vilka konor som stämmer.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Gustaf Är det de nedre spindellederna från Austin Maxi du menar?
De övre har ingen speciell belastning ut/in vad jag kan se.
Mattias ursäkta trådkapningen.
De övre har ingen speciell belastning ut/in vad jag kan se.
Mattias ursäkta trådkapningen.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080