Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är nedre leden vi pratar om.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av awes »

Ang krökmaskinen. Ett av problemen är väl att julas masin har tum matriser så dom glappar mot mm rör vilket gör att dom lätt plattas ut.
(har en själv)
Anders
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Vilken tur att Internet finns. Igår satt jag nästan hela kvällen och tittade på olika rörbockningsanordningar och pedagogiska garagefilmer om hur och varför det är bättre med en dragande rörbock. Det hade jag aldrig gjort om jag inte byggt bil :thumbright: .

Gustaf, kom gärna med förslag på spindelleder med samma typ av infästning som maxi-leden, Chrysler-leden fungerar säkert men är lite väl mycket stridsvagn kan jag tycka.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

awes skrev:Ang krökmaskinen. Ett av problemen är väl att julas masin har tum matriser så dom glappar mot mm rör vilket gör att dom lätt plattas ut.
(har en själv)
Tur att den var billig :lol: . Den kommer säkert till användning någon gång, jag skulle inte vilja tillverka den själv för 995 kr.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av j björk »

Ett tips för att få tryck på sidorna av röret är att lägga imellan en eller två 1mm alu plåtar. De formar sig då runt röret när man pressar.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av therealpinto »

Exakt samma typ av infästning kan jag inte i skallen. Men med skruvar så har du ju Ford Taunus och Granada till exempel. Miata har en skruv vertikalt och en horisontellt, ungefär.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av awes »

Mattias Jonsson skrev:
awes skrev:Ang krökmaskinen. Ett av problemen är väl att julas masin har tum matriser så dom glappar mot mm rör vilket gör att dom lätt plattas ut.
(har en själv)
Tur att den var billig :lol: . Den kommer säkert till användning någon gång, jag skulle inte vilja tillverka den själv för 995 kr.
Jag hittade denna filmen med enkel förbättring för att bli en bra "tube bender" från att vara en "pipe bender" (vi har ju bara ordet "rör" på svenska och skiljer inte på "tube" och "pipe")

Och har som sagt en själv och den har hjälpt mig flera gånger.
Anders
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av W108 »

Den här blir så sjukt häftig :thumbright:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tackar tackar för tips och glada tillrop. Nyfikenheten ledde mig in på youtube-klipp om rörnotch, så nu håller jag på att svarva lagerlägen för att bygga en ny sån. Rörbockandet får nog proffsen göra åt mig.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Johan_P »

Jag körde med biltemas rörbock men det funkade så där så funderade på att bygga en egen. problemet var nog att jag skulle bocka rf och det gick inget vidare. man fick ha rätt så tjockt matrial för att det skulle gå. vet ju även att man kan sand fylla dom men efter som det inte funkade på dom rören jag skulle ha så lämna ja tillbaka den.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Cpt Tuttle »

En Doffe med mittmotor kan väl inte bli så helsikes tung på framänden tycker man dock?
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Helgen har gått till att bygga rörnotch. Svarven har gått varm, men inget att visa upp ännu. När det gäller rörbockning av enstaka rör, vill jag gärna ha tips på företag i Linköping som gör det. Hydroscand kanske?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Micke K »

Ditt bygge är inte dåligt det heller Mattias.
Har du testat corsa servot hur funkar det? Med så lite servoverkan som möjligt går det lika lätt att vrida rattaxeln som en rattstång utan servo alltså när det är löst och inte kopplat till styrväxlen.
Har själv haft lite funderingar på ett sådant.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tack Micke.
Jag upplever att det inte finns någon servoverkan med potentiometern vriden i botten. Corsaservon går av säkerhetsskäl bra att vrida även utan spänning. Jag ljuger om jag säger att den går friktionsfritt, men jag kan utan problem vrida den med fingrarna på axeln. Jämfört med en hydraulisk servo utan motorn igång är det ju riktigt bra, men jag förstår att du jämför med servolöst.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar