Lagerspel och lagerskador
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lagerspel och lagerskador
Det är inte så enkelt att du plockar i lager med bättre kvalité?
Ramlager är den enda bilden jag ser nått vettigt av.
Vet att det såg ut så i min racemotor efter piratlager, plockade i originallager och problemet var borta.
Ramlager är den enda bilden jag ser nått vettigt av.
Vet att det såg ut så i min racemotor efter piratlager, plockade i originallager och problemet var borta.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Lagerspel och lagerskador
Angående ramlagren se http://catalog.mahleclevite.com/bearing/" onclick="window.open(this.href);return false; bild 24
Bilden på vevlagret är så suddig så där går det inte att säga något.
Bilden på vevlagret är så suddig så där går det inte att säga något.
/ Niklas Sandström
Re: Lagerspel och lagerskador
Det kan vara en nackdel, i motoroljor till bil kan man ha i friktionshämmande tillsatser som man inte kan ha i mc-olja för hojar med våtkoppling då dessa får kopplingen attj björk skrev:Ja, det är det.
Men det ska väl inte vara någon nackdel?
slira. Men om det skulle straffa lagrena mer än kamaxel är en bra fråga. Lagrena och kamaxeln i mc-motorerna klarar sig ju..
/Karl
Re: Lagerspel och lagerskador
Det blev sent idag igen, har tyvärr inte blivit något mätt.
Men tog ett par mer bilder på ett av de sämre vevlagren:



Det som ser lite otydligt och som lite sneda repor eller något, är nog bara spår i olja efter att jag torkat av lagret lite snabbt.
Tommy, ska se när jag har mätt hur det ser ut. Men man kan ju hoppas att det är så enkelt.
Dock hjälper det ju inte på vevlagren, de var org. de jag hade.
Vet inte vad man ska tro, har rivit 2 org. motorer, båda såg sämre ut i vevlagren än så här..
(den här innan renovering+min reserv nu i helgen)
De hade inte coatade lager som de här, undra om bmw ändrat lagren för att det varit problem?
Man kanske borde köra castrol 10/60, kan ju verka snålt att spara några hundringar.
Men ett oljebyte är ca 10 L, har gjort av med 60L nu i sommar..
Och några 100L e85, ett och annat däck, div rep på bilen etc.
Inte så lätt när man ska betala allt själv som vanlig arbetare
Edit, justerade lite i texten, en del hade hamnat lite fel.
Men tog ett par mer bilder på ett av de sämre vevlagren:



Det som ser lite otydligt och som lite sneda repor eller något, är nog bara spår i olja efter att jag torkat av lagret lite snabbt.
Tommy, ska se när jag har mätt hur det ser ut. Men man kan ju hoppas att det är så enkelt.
Dock hjälper det ju inte på vevlagren, de var org. de jag hade.
Vet inte vad man ska tro, har rivit 2 org. motorer, båda såg sämre ut i vevlagren än så här..
(den här innan renovering+min reserv nu i helgen)
De hade inte coatade lager som de här, undra om bmw ändrat lagren för att det varit problem?
Man kanske borde köra castrol 10/60, kan ju verka snålt att spara några hundringar.
Men ett oljebyte är ca 10 L, har gjort av med 60L nu i sommar..
Och några 100L e85, ett och annat däck, div rep på bilen etc.
Inte så lätt när man ska betala allt själv som vanlig arbetare

Edit, justerade lite i texten, en del hade hamnat lite fel.
Senast redigerad av j björk den ons nov 14, 2012 9:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Lagerspel och lagerskador
Min tanke var mest att köra på den oljan som är "rätt" eller hur jag ska säga,många kör ju Castrol 10-60 och den är ju iofs dyrare men om man beställer från oljemagasinet eller tyskland så får man ju bättre pris.Karl V skrev:Det kan vara en nackdel, i motoroljor till bil kan man ha i friktionshämmande tillsatser som man inte kan ha i mc-olja för hojar med våtkoppling då dessa får kopplingen attj björk skrev:Ja, det är det.
Men det ska väl inte vara någon nackdel?
slira. Men om det skulle straffa lagrena mer än kamaxel är en bra fråga. Lagrena och kamaxeln i mc-motorerna klarar sig ju..
/Karl
Kan tänka mig att du köper OKQ8 SBK Racing billigare iofs,jag vet inte om det spelar roll vilken olja men tänkte att det kanske är bättre med olja avsedd för bilmotor.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lagerspel och lagerskador
Mitt tips är att inte köra syntetoljor alls.
Kör nå hederlig 20/50 från staterna, 76,pennzoil med adderat zink.
De 'raka' reporna i vevlagren anser jag bara vara att maskin har mos och 'gått genom' oljefilmen.
Mao en olja med högre bärighet och större spel så borde du vara hemma.
Mvh
Kör nå hederlig 20/50 från staterna, 76,pennzoil med adderat zink.
De 'raka' reporna i vevlagren anser jag bara vara att maskin har mos och 'gått genom' oljefilmen.
Mao en olja med högre bärighet och större spel så borde du vara hemma.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Lagerspel och lagerskador
Vad har du för kolvar, borr o kolvspel? För stort spel kan orsaka lagerskador - oavsett hur bra olja du har.
Med JE-kolvar med centrerade kolvbultar fick jag lagerskador vid ett kolvspel på 13-14 hundradelar på ett borr av 80 mm pga kolven rörde sig för mycket i loppen. När jag gick ned till 7 hundradelar försvann problemen.
Så fort du får oljetryck skall normalt sett inte lagerytorna mötas över huvud taget. Slitage sker bara vid uppstart. Men spikningar o kolvfladder kan skapa krafter som slår igenom oljefilmen. Enbart effekt borde inte göra det, om allt är rätt dimensionerat, dock lite beroende på varvtal. Du får mycket högre bärighet på oljefilmen vid högre varv så väldigt mycket vrid på lägre varv kan skapa problem.
Med JE-kolvar med centrerade kolvbultar fick jag lagerskador vid ett kolvspel på 13-14 hundradelar på ett borr av 80 mm pga kolven rörde sig för mycket i loppen. När jag gick ned till 7 hundradelar försvann problemen.
Så fort du får oljetryck skall normalt sett inte lagerytorna mötas över huvud taget. Slitage sker bara vid uppstart. Men spikningar o kolvfladder kan skapa krafter som slår igenom oljefilmen. Enbart effekt borde inte göra det, om allt är rätt dimensionerat, dock lite beroende på varvtal. Du får mycket högre bärighet på oljefilmen vid högre varv så väldigt mycket vrid på lägre varv kan skapa problem.
Re: Lagerspel och lagerskador
Som nämnts tidigare. Jag skulle absolut kollat eller linehonat om inte det är gjort? Toleranserna på en std motor funkar nog finfint. Men det är ju en helt annan sak nu.
Val av olja tror inte jag på i första hand.
Har inte hängt med på alla inlägg. Men är bottendelen balanserad?
Härligt att se att du "Aldrig" ger upp
Val av olja tror inte jag på i första hand.
Har inte hängt med på alla inlägg. Men är bottendelen balanserad?
Härligt att se att du "Aldrig" ger upp

No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Re: Lagerspel och lagerskador
Det är je kolvar, 95mm borr. 15 hundringar i kolvspel har jag för mig. Betongat till ca4,5cm från deckplan med rock block eller vad det heter. Kolvar och stakar viktat. Motor nord stakar, honade i storändan.
Vev, svänghjul, koppling, svängningsdämpare, remskivor balanserat. (var för sig och ihop)
Vev, svänghjul, koppling, svängningsdämpare, remskivor balanserat. (var för sig och ihop)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Lagerspel och lagerskador
je kolvar, 95mm borr. 15 hundringar i kolvspel har jag för mig
Ok. Du har mycket större borr än jag och tål därför mer spel, men kan ändå vara lite i farozonen, som jag ser det. Det behöver inte heller betyda att du har problem när du laddar på, utan snarare när du inte gör det.
Hur ser kolvarna ut? Är dom fina så tror jag inte det är borret. Men om dom har en "sliten fläck" på sidorna av kolven, mitt för kolvbulten, eller om ser "skörten" slitna ut så är det varningstecken på att dom rör sig för mycket. Då kan det vara det som är problemet. För mycket spel kan få dom att "hugga" typ i cylindern o då slår det igenom oljefilmen i lagret. Det ger också slitage mitt för kolvbulten. Kolla bilden.

Ok. Du har mycket större borr än jag och tål därför mer spel, men kan ändå vara lite i farozonen, som jag ser det. Det behöver inte heller betyda att du har problem när du laddar på, utan snarare när du inte gör det.
Hur ser kolvarna ut? Är dom fina så tror jag inte det är borret. Men om dom har en "sliten fläck" på sidorna av kolven, mitt för kolvbulten, eller om ser "skörten" slitna ut så är det varningstecken på att dom rör sig för mycket. Då kan det vara det som är problemet. För mycket spel kan få dom att "hugga" typ i cylindern o då slår det igenom oljefilmen i lagret. Det ger också slitage mitt för kolvbulten. Kolla bilden.

Re: Lagerspel och lagerskador
Jag har inte kollat på kolvarna, för de sitter kvar.
Försökte slippa att lyfta toppen, och pyssla med pyramidringar etc.
För att inte prata om efterdragning.. Det är ingen lek på en sådan här maskin.
Men om det är att kolvarna kantrar, borde inte slitaget bli liknande i överfallet också då?
Eller blir det bara i kompressionstakten?
Så här ser lagren ut i överfallen:


Har mätt lagerlägen, det ser inte riktigt bra ut..
De är 2-3 hundringar trängre på sidorna.
Provade även att montera org. skruvar på ett överfall och dra 60nm som verkar vara org. moment vad jag kunde hitta.
Men det gjorde ingen skillnad.
Ska höra mig för om linehoning..
Försökte slippa att lyfta toppen, och pyssla med pyramidringar etc.
För att inte prata om efterdragning.. Det är ingen lek på en sådan här maskin.
Men om det är att kolvarna kantrar, borde inte slitaget bli liknande i överfallet också då?
Eller blir det bara i kompressionstakten?
Så här ser lagren ut i överfallen:


Har mätt lagerlägen, det ser inte riktigt bra ut..
De är 2-3 hundringar trängre på sidorna.
Provade även att montera org. skruvar på ett överfall och dra 60nm som verkar vara org. moment vad jag kunde hitta.
Men det gjorde ingen skillnad.
Ska höra mig för om linehoning..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Lagerspel och lagerskador
Jag gjorde likadant i en månad, rev motorn underifrån 3 ggr o provade olika saker innan jag ledsnade på att inte hitta någon lösning. Sen tog jag av toppen o tog ur kolvarna, tyckte spelet verkade onaturligt stort o mätte. Fick borra ett nytt block till rätt dimension o då var problemen borta.
Jag tycker givetvis du skall testa enklare åtgärder först o se om dom hjälper. I vilket fall har du inte lika stora problem som jag hade för då hade du hört det i vissa driftslägen (lägre varvtal o lite lätt belastning) men jag tror det ökar stegvis med större spel. Så att det inte hörs behöver inte betyda nåt. Du kan ju ha kolvspelet i bakhuvudet så länge mens du kollar andra saker. Men en enkel sak som du kan göra nu (om du inte redan gjort det) är att mäta spelet o det går ju att göra från vevhuset. Jag trodde jag hade 7 hundradelar eftersom det var vad blocket skulle blivit borrat till o därför kollade jag inte hur stort det verkligen var förrän jag testat allt annat. Det är inte alltid man har det man tror man har.
Jag hade nästan bara slitage i överdelen av vevstakslagren, men det syntes även "tvärrandiga" streck i ramlagren vilket jag tyckte man kunde ana på dina med. I vevstaksöverfallen var lagren bra, så jag insåg att vevstakarna slog igenom oljefilmen i lagren men trodde det berodde på brist på olja i dom av någon anledning.
Jag tycker givetvis du skall testa enklare åtgärder först o se om dom hjälper. I vilket fall har du inte lika stora problem som jag hade för då hade du hört det i vissa driftslägen (lägre varvtal o lite lätt belastning) men jag tror det ökar stegvis med större spel. Så att det inte hörs behöver inte betyda nåt. Du kan ju ha kolvspelet i bakhuvudet så länge mens du kollar andra saker. Men en enkel sak som du kan göra nu (om du inte redan gjort det) är att mäta spelet o det går ju att göra från vevhuset. Jag trodde jag hade 7 hundradelar eftersom det var vad blocket skulle blivit borrat till o därför kollade jag inte hur stort det verkligen var förrän jag testat allt annat. Det är inte alltid man har det man tror man har.
Jag hade nästan bara slitage i överdelen av vevstakslagren, men det syntes även "tvärrandiga" streck i ramlagren vilket jag tyckte man kunde ana på dina med. I vevstaksöverfallen var lagren bra, så jag insåg att vevstakarna slog igenom oljefilmen i lagren men trodde det berodde på brist på olja i dom av någon anledning.
Re: Lagerspel och lagerskador
jag är inte riktigt med om det! jag hade nån mobil 10w40 delsyntet som jag körde med,när man pressade på hårt började oljetemperaturen stiga mot 110 grader såå jag bestämde för att prova på 20w50 kendall därefter gick det att bränna på och oljetempen hölldes på 95-100 grader!Val av olja tror inte jag på i första hand.


Niklas.E
Re: Lagerspel och lagerskador
Ska jag kunna linehona blocket måste ju allt ur i alla fall, så jag har börjat riva vidare.
Jag har kolvslammer i kanske 30sec. efter kallstart.
Jag är inte helt säker på att det har varit allderles från början, men iaf. större delen av tiden.
En bit in i sesången gjorde jag leakdown test, och låg då på 1,5-2,5% har jag för mig.
Det borde väl tyda på att det är rätt ok?
Dock är ju kolvarna i topp, så det kan ju vara sämre längre ner.
Men det har varit bra vaccum i vevhuset hela tiden, förutom när slangarna sögs ihop invändigt då..
Men det är ju bara mäta det också när allt är isär, och kolla hur kolvarna ser ut.
Jag hörde med en motorrenoverare här, han trodde inte det fanns någon som gör det härikring.
Han skickade sina motorer till ultra motors.
Någon som har tips vart man ska vända sig?
Engson motor kommer jag också att tänka på, eller Åhmans motorslip. Men sistnämda ligger lite långt bort.
Jag har kolvslammer i kanske 30sec. efter kallstart.
Jag är inte helt säker på att det har varit allderles från början, men iaf. större delen av tiden.
En bit in i sesången gjorde jag leakdown test, och låg då på 1,5-2,5% har jag för mig.
Det borde väl tyda på att det är rätt ok?
Dock är ju kolvarna i topp, så det kan ju vara sämre längre ner.
Men det har varit bra vaccum i vevhuset hela tiden, förutom när slangarna sögs ihop invändigt då..
Men det är ju bara mäta det också när allt är isär, och kolla hur kolvarna ser ut.
Jag hörde med en motorrenoverare här, han trodde inte det fanns någon som gör det härikring.
Han skickade sina motorer till ultra motors.
Någon som har tips vart man ska vända sig?
Engson motor kommer jag också att tänka på, eller Åhmans motorslip. Men sistnämda ligger lite långt bort.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Lagerspel och lagerskador
http://www.anderssonmotor.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kanske?
här i örebro har du customracing o pelganders.
här i örebro har du customracing o pelganders.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81