Jag skruvade isär botten och skulle kolla över lagren, och fick se att det såg lite sådär ut.
Ett vevlager:

Vevlagren ser ut ungefär såhär allihop, det är från trycksidan på staken.
Halvan i överfallet ser bra ut.
Ramlagren såg lite annorlunda ut, här är en bild på ett:

Det ser väl inte så konstigt ut, men vissa hade slitage på delar av lagret bara.
En bild på blocket med lager:

Där kan man se lite. Tex mittenlagret har slitage på sidan, men bara i blocket.
Ett par andra har slitage på en del av ena lagerhalvan.
Ramlagren är dock glyko, men vevlagren är org.
Måtten på veven är:
Ramlager 1: 59,97mm bmw spec: 59,96-97
Övriga: 59,99 bmw spec: 59,98-99
Vevtappar: 48,98 bmw spec: 48,975-48,991
Specat spel vev och ram: 0,03-0,07mm.
Mitt ramlagerspel, 1:an 0,07 övriga 0,05mm
Specat hål i storänden stake 52-52,010mm
Mina stakar var när jag köpte dem orunda och trånga.
De honades då upp, nu har jag 52,020mm
Jag har inte kunnat mäta lagerspelet där nu, men jag har för mig att det gav 0,07mm
Kommer ihåg att jag ville slipa veven ett par hundringar, men vevsliparen menade på att det inte gick att ta så lite.
Vet att vi putsade lite, iaf. på vevtapparna. Men det var nog det lilla.
Vissa e85 skador såg det ut att vara, kunde se lite prickar på lagren.
Motorn har gått lite fett, speciellt i början på sesången.
Dock har jag bytt olja ofta.
Kör torrsump, och har inte haft oljetrycksproblem.
På högre varv har jag 6-7bars oljetryck och varvar 7000.
Jag tänkte nu gå upp lite i spel, men vevsliparen tycker inte att det går att slipa bara ett par hundradelar.
Vi försökte köra i vevslipmaskinen och putsa med smärgelduk, tänkte ta 1-2 hundradelar på vevtapparna och 3-4 på ramtapparna.
Men efter att ha kört typ 1,5 hundringar på en vevtapp med grov smärgel, och putsat med fin tills det blev bra, kunde jag konstatera att vi tagit 6hundradelar

Nu har jag redan köpt nya org. lager, vad gör man?
Går det köra med 12-13hundradelars vevlagerspel?