Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Elias_ »

heeelt sjukt bygge du gör man :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Det blev formförändring av nitreringen? Du måste ha en ganska tajt passning mot fälgarna med andra ord.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Elias_ skrev:heeelt sjukt bygge du gör man :thumbright:
Tackar! :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Oliven skrev:Det blev formförändring av nitreringen? Du måste ha en ganska tajt passning mot fälgarna med andra ord.
Ja den blev som en strut överdrivet sett.. Fick ta 2-3 tiondelar innan den var i rätt mått igen.
Har 0,1mm mindre diameter jämfört med fälgen..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har fått hem delarna till vippan från ytbehandling nu så jag monterade ihop dom och satte dom på plats ihop med mina stötdämpardummies. Nästa steg blir att göra infästningar i chassit för stötdämparna.

såhär blev vipporna..
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Jag har även fått tillbaka spindlarna/uprights'en från bearbetning.

Jag är nöjd.
Bild
Bild
Bild
Bild


3,55kg/st vägde dom..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har nu lyckats få till stötdämparinfästningarna i chassit.

En polare hade massa fästöron liggandes, som är utskurna i laser, till sitt bygge (som troligtvis inte kommer bli färdigställt) så jag tog dessa och gjorde infästningarna utav. Det blev ett himla pusslande men tycker det blev helt okej tills slut. Materialet är 4mm Domex 650MCD så det bör nog hålla. Hålen var redan brotschade och klara så det var bara att kapa, pussla och svetsa.

Äh vad tusan, kom med frågor om ni undrar nåt. Jag låter bilderna tala för sig själv! :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Och främre...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Kan ju meddela om ni inte läst det innan att det var riktigt jefla trångt att komma åt och svetsa på vissa ställen!! Tycker ändå resultatet blev bra och med fullständig genombränning till rotsidan.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Daniel-635 »

Just åtkomligheten är det sämsta med TIG.
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.

Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !

Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Joachim Stavik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
Ort: Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Joachim Stavik »

Det här är bara jääääävligt imponerande! :) Tig-svetsar rätt mycket själv, så jag får nästan lite myspinne när jag ser hur bra ALLA dina svetsar blir! :) Sen är ju alla cnc-bitar porr med! Keep it up! :)
When the flag drops, the bullshit stops!
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Daniel-635 skrev:Just åtkomligheten är det sämsta med TIG.
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.

Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !

Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Varför det var trångt var väl att jag är 189cm lång, väger 100kg kött typ och är bredaxlad. Inte optimalt i dessa lägen tyvärr..

Jo Domex smälter fint, det jag inte gillar är valshuden då..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Bara för säkerhets skull så förstärkte jag stötdämparinfästningarna lite till..
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Har du någon form av ritning du bygger efter? Eller kör du lite på känn efter eget huvud. Börjar ju bli lite att hålla rätt på. Ser ju ut att bli rackarns stadigt iaf.

Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör. :hihi:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Roslund »

Ser grymt ut, jobbar själv som tigsvetsare och bygger mycket tankar och tvättannläggningar som man får krypa in i och vet själv vilket helvete det är att komma åt ibland (193cm och 120kg tung)

Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Oliven skrev:Har du någon form av ritning du bygger efter? Eller kör du lite på känn efter eget huvud. Börjar ju bli lite att hålla rätt på. Ser ju ut att bli rackarns stadigt iaf.

Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör. :hihi:

Tänkte på ritning till infästningarna så fanns det inga alls utan det gjordes så som det fick plats.. Annars har jag ritningar på alla prylarna som bearbetas, dock så har jag gjort dom efter eget huvud! :)
Mycket att hålla koll på, tur man har sifferminne!! ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Roslund skrev: Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Det beror ju på vilket håll du svetsar åt, svetsar du innifrån och ut så bygger man ju inte in några spänningar...
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar