
Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
heeelt sjukt bygge du gör man 

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det blev formförändring av nitreringen? Du måste ha en ganska tajt passning mot fälgarna med andra ord.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Tackar!Elias_ skrev:heeelt sjukt bygge du gör man

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Ja den blev som en strut överdrivet sett.. Fick ta 2-3 tiondelar innan den var i rätt mått igen.Oliven skrev:Det blev formförändring av nitreringen? Du måste ha en ganska tajt passning mot fälgarna med andra ord.
Har 0,1mm mindre diameter jämfört med fälgen..
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Har fått hem delarna till vippan från ytbehandling nu så jag monterade ihop dom och satte dom på plats ihop med mina stötdämpardummies. Nästa steg blir att göra infästningar i chassit för stötdämparna.
såhär blev vipporna..


såhär blev vipporna..


Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Jag har även fått tillbaka spindlarna/uprights'en från bearbetning.
Jag är nöjd.




3,55kg/st vägde dom..
Jag är nöjd.




3,55kg/st vägde dom..
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Har nu lyckats få till stötdämparinfästningarna i chassit.
En polare hade massa fästöron liggandes, som är utskurna i laser, till sitt bygge (som troligtvis inte kommer bli färdigställt) så jag tog dessa och gjorde infästningarna utav. Det blev ett himla pusslande men tycker det blev helt okej tills slut. Materialet är 4mm Domex 650MCD så det bör nog hålla. Hålen var redan brotschade och klara så det var bara att kapa, pussla och svetsa.
Äh vad tusan, kom med frågor om ni undrar nåt. Jag låter bilderna tala för sig själv!














Och främre...






Kan ju meddela om ni inte läst det innan att det var riktigt jefla trångt att komma åt och svetsa på vissa ställen!! Tycker ändå resultatet blev bra och med fullständig genombränning till rotsidan.
En polare hade massa fästöron liggandes, som är utskurna i laser, till sitt bygge (som troligtvis inte kommer bli färdigställt) så jag tog dessa och gjorde infästningarna utav. Det blev ett himla pusslande men tycker det blev helt okej tills slut. Materialet är 4mm Domex 650MCD så det bör nog hålla. Hålen var redan brotschade och klara så det var bara att kapa, pussla och svetsa.
Äh vad tusan, kom med frågor om ni undrar nåt. Jag låter bilderna tala för sig själv!















Och främre...






Kan ju meddela om ni inte läst det innan att det var riktigt jefla trångt att komma åt och svetsa på vissa ställen!! Tycker ändå resultatet blev bra och med fullständig genombränning till rotsidan.
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Just åtkomligheten är det sämsta med TIG.
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.
Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !
Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.
Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !
Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
- Ort: Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det här är bara jääääävligt imponerande!
Tig-svetsar rätt mycket själv, så jag får nästan lite myspinne när jag ser hur bra ALLA dina svetsar blir!
Sen är ju alla cnc-bitar porr med! Keep it up! 



When the flag drops, the bullshit stops!
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Varför det var trångt var väl att jag är 189cm lång, väger 100kg kött typ och är bredaxlad. Inte optimalt i dessa lägen tyvärr..Daniel-635 skrev:Just åtkomligheten är det sämsta med TIG.
Speciellt när man även behöver ha tillsats material, då vill man ju helst komma åt från två håll samtidigt.
Detta ser ju riktigt bra ut, trångt eller inte !
Domex 650 tycker jag är riktigt fint att svetsa i.
(För att vara ett "svart" material)
Jo Domex smälter fint, det jag inte gillar är valshuden då..
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Bara för säkerhets skull så förstärkte jag stötdämparinfästningarna lite till..


Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Har du någon form av ritning du bygger efter? Eller kör du lite på känn efter eget huvud. Börjar ju bli lite att hålla rätt på. Ser ju ut att bli rackarns stadigt iaf.
Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör.
Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör.

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Ser grymt ut, jobbar själv som tigsvetsare och bygger mycket tankar och tvättannläggningar som man får krypa in i och vet själv vilket helvete det är att komma åt ibland (193cm och 120kg tung)
Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Oliven skrev:Har du någon form av ritning du bygger efter? Eller kör du lite på känn efter eget huvud. Börjar ju bli lite att hålla rätt på. Ser ju ut att bli rackarns stadigt iaf.
Bara väntar på att någon ska börja dra ordvitsar om rör.
Tänkte på ritning till infästningarna så fanns det inga alls utan det gjordes så som det fick plats.. Annars har jag ritningar på alla prylarna som bearbetas, dock så har jag gjort dom efter eget huvud!

Mycket att hålla koll på, tur man har sifferminne!!

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det beror ju på vilket håll du svetsar åt, svetsar du innifrån och ut så bygger man ju inte in några spänningar...Roslund skrev: Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.