Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Mattias Jonsson skrev:Imponerande hantverk ! Det här bygget var okänt för mig, men nu har jag sträckläst tråden. Lite knäckande faktiskt. Hursomhelst har jag länkat till ditt bygge från min hemsida Bilbygget.se. Hoppas du tycker att det är en bra idé, annars hör du av dig. Kör hårt !
Jag tackar och bockar för både cred och reklam! :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Pimpolainen skrev:ja va fan ska man säga... jävligt hög klass på allt!
allt utom länkarmarna i dagsläget, elförzinkade dom också men resultatet är inget jag vill visa. Förstår inte hur företaget som gjorde jobbet hade mage att lämna ifrån sig dom i det skicket ens..
Men men, blir blästring och färg på sen istället.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av W108 »

Är du framme i realtid nu i din tråd?
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Nope, inte än riktigt..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Nova Jörgen »

Christian Hedblom skrev:
Pimpolainen skrev:ja va fan ska man säga... jävligt hög klass på allt!
allt utom länkarmarna i dagsläget, elförzinkade dom också men resultatet är inget jag vill visa. Förstår inte hur företaget som gjorde jobbet hade mage att lämna ifrån sig dom i det skicket ens..
Men men, blir blästring och färg på sen istället.
Jag är också imponerad av ditt högklassiga bygge.

Du får gärna dela med dig av dom grejorna som kanske inte riktigt blev som du tänkt dig, och fick/får göras om, och varför det blev så. Det kan vi som läser också lära oss något i från. :thumbright:

Själv har jag aldrig gjort ett bilbygge utan ett och annat "provmontage" ( kan även läsas som fel, uppgradering, eller hur faaan tänkte jag när jag gjorde sådär :doh: )

Jobba på, det här bygget är kul att följa.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av MGP »

man hittar inte ord :shock:
MG Performance
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Micke K »

Jag är också jäkligt imponerad av bygget.
Vad har du för budget?
Är det bytestjänster med maskinberabetningen av detaljer? Annars lär det braka iväg med stålar.
Hur hade du tänkt att lösa med drivaxlar? Finns det färdiga i rätt längd eller ska du tillverka egna?
Har lite problem att lösa mina egna skulle behöva korta mina 960 axlar 100mm har du några tips.
Länk till mitt bygge.
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... =9805&st=0" onclick="window.open(this.href);return false;
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av W108 »

Det är lite skillnad på det här och att leta efter något som kan passa på ett ungefär på Biltema... :hihi:
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Toffe »

ja det blir trevligt när man har tilgång till en maskin park delux..fan man har för lite kompisar helt enkelt.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Nova Jörgen skrev:Du får gärna dela med dig av dom grejorna som kanske inte riktigt blev som du tänkt dig, och fick/får göras om, och varför det blev så.
Än har jag bara behövt flytta ett par rör i rörramen, får se om det blir nåt mer.. :)

Elförzinkningen kunde ju inte jag påverka så det låter jag vara ett oskrivet kapitel i det här sammanhanget...
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Micke K skrev:Jag är också jäkligt imponerad av bygget.
Vad har du för budget?
Är det bytestjänster med maskinberabetningen av detaljer? Annars lär det braka iväg med stålar.
Hur hade du tänkt att lösa med drivaxlar? Finns det färdiga i rätt längd eller ska du tillverka egna?
Har lite problem att lösa mina egna skulle behöva korta mina 960 axlar 100mm har du några tips.
Länk till mitt bygge.
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... =9805&st=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tänkt att det inte ska kosta mer än 500k iaf.. då är det racefärdig bil.

Maskinbearbetningen har några gamla arbetskamrater samt bekanta hjälpt mig med så det har varit hyfsat billigt ändå. Tur man inte behövt betala fullpris iaf! :)

Drivaxlarna har jag köpt material till, Orvar Supreme rundstång 35mm, ska göra egna som passar min längd.
Vet inte hur pass svetsbart materialet är i de drivaxlarna. Det är väl inte optimalt att varken korta eller förlänga axlar eftersom hållfastheten troligtvis försämras.
Jag gav 1000kr/drivaxel, L=750mm. Det tycker inte jag är dyrt med tanke på att det är samma som de kör med i rallycross.
Funkar med SS2541 också, det är dessutom billigare.
Sen tillkommer ju givetvis bearbetningskostnaden på det...
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Gör man någon värmebehandling på drivaxlar? eller kör man med grundmaterialet som det är.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Härdar dom, vilken slags härdning har jag inte kollat upp. Dock är ju båda materialen seghärdningsstål...
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej

Orvar supreme funkar skapligt att svetsa. Men som alltid så är ett esr stål bäst utan svets.
Men ska man svetsa så är det förhöjd arbetstemp,tillsatsmaterial,fogberedning samt stränguppbyggnad mycket viktigt att tänka på. Även efterbehandling krävs.

Så svetsa i Orvar brukar man bara göra om man behöver reparera det. Oftast billigare att se över konstruktionen än att svetsa i dessa verktygsstål.

Har faktiskt haft äran att få gå utbildning på Uddeholm tooling just angående svetsning av deras verktygsstål.intressant!! :) men krångligt.

Med vänlig hälsning, Ante
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Ante Karlsson skrev:Hej

Orvar supreme funkar skapligt att svetsa. Men som alltid så är ett esr stål bäst utan svets.
Men ska man svetsa så är det förhöjd arbetstemp,tillsatsmaterial,fogberedning samt stränguppbyggnad mycket viktigt att tänka på. Även efterbehandling krävs.

Så svetsa i Orvar brukar man bara göra om man behöver reparera det. Oftast billigare att se över konstruktionen än att svetsa i dessa verktygsstål.

Har faktiskt haft äran att få gå utbildning på Uddeholm tooling just angående svetsning av deras verktygsstål.intressant!! :) men krångligt.

Med vänlig hälsning, Ante
Hur funkar det att svetsa om det är härdat?
Nu räknar inte jag med att behöva laga några drivaxlar men kan vara kul att veta :)

Går en av mina drivaxlar sönder blir jag väldigt förvånad! Enligt folk på Chalmers som hjälpt till att räkna ut dimensioneringen av drivaxlarna så ska det egentligen räcka med 14-15mm i diameter på axlarna. För att jag inte ska behöva fundera på det så kommer mina ha 30-32mm i diameter.

Såna utbildningar kan det inte vara många som får privilegiet att få gå!? :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar