Jag har lite problem med min nyinförskaffade Royal Enfield flying flea av 1944 års modell.
Motorn är en 125cc tvåtakt med "magnettändning" som på gamla hederliga mopeder.
Men det finns ingen gnista! Dött! Mörkt! Kallt!
Tändkabel är kollad, tändstift bytt etc. Ingen dödare som ligger på m.m.
Mätte på spolen som är av modell; en kabel till jord på spolens kärna, en kabel till brytarn/kondensatorn, ett stift till tändkabeln.
Mätte upp spolen, och på primärkretsen är det 1.4 Ohm. På sekundärkretsen är det 10 000 Ohm. Alles gut där verkar det som.
Men när jag lägger ett litet sandpapper mellan brytarspetsarna och mäter till jord blir det kontakt. Det ska det vell inte vara om brytarspetsarna inte har kontakt? Mäter jag mellan primärsidans två kablar är det också kontakt (använder pip funktionen på multimetern) Är spolen trasig då?
Var hos en MC-mekaniker i går. Men han kunde inte testa tändspolar.
Hjälp en stackars hobbyknutte
