Elproblem Royal Enfield

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
chevygasser
Lite mer laddtryck

Elproblem Royal Enfield

Inlägg av chevygasser »

Halloj.

Jag har lite problem med min nyinförskaffade Royal Enfield flying flea av 1944 års modell.
Motorn är en 125cc tvåtakt med "magnettändning" som på gamla hederliga mopeder.

Men det finns ingen gnista! Dött! Mörkt! Kallt!

Tändkabel är kollad, tändstift bytt etc. Ingen dödare som ligger på m.m.

Mätte på spolen som är av modell; en kabel till jord på spolens kärna, en kabel till brytarn/kondensatorn, ett stift till tändkabeln.

Mätte upp spolen, och på primärkretsen är det 1.4 Ohm. På sekundärkretsen är det 10 000 Ohm. Alles gut där verkar det som.

Men när jag lägger ett litet sandpapper mellan brytarspetsarna och mäter till jord blir det kontakt. Det ska det vell inte vara om brytarspetsarna inte har kontakt? Mäter jag mellan primärsidans två kablar är det också kontakt (använder pip funktionen på multimetern) Är spolen trasig då?

Var hos en MC-mekaniker i går. Men han kunde inte testa tändspolar.

Hjälp en stackars hobbyknutte :(
Robert Berg
chevygasser
Lite mer laddtryck

Re: Elproblem Royal Enfield

Inlägg av chevygasser »

Mätte på en ny MSD spole precis, och det är "kontakt" mellan + och - på primärsidan. Så spolen är troligtvis hel.
Tog en mejsel och kände på de 7 magneterna som sitter i svänghjulet. En av dessa magneter är mkt starkare än de andra. Har inget att referera till här, så hjälp skulle vara väldigt uppskattat!!! :thumbright:
Robert Berg
Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

ett enkelt sätt att kolla så att kondensator och spole är hel är att ta ett 6v mopedbatteri, jorda batteriet på motorn, stoppa i ett tändstift på tändhatten och lägg tändstiftet mot en kylfläns. ta sedan positiv sida av batteriet och dutta mot kondensatorn, kommer det gnista så ska allt vara helt.

tror utförandet som jag beskriver ska vara rätt :thumbright:
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Tack för tipset!!!

Testade detta förfarande med endast kondensatorn, men ska testa med allt ihopkopplat. Fungerar det då är det nog svänghjulet som på något vis avmagnetiserats, och då blir det krabb :?

Luskade även reda på att det är ett lukas system på cykeln. Och som vi alla vet var det ju han som uppfann mörkret :hey:
Robert Berg
ROD02b
Forumsberoende

Inlägg av ROD02b »

Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

jag läste i en mopedbok att man kunde bygga en enkel apparatur som man kan mäta magneternas styrka. såg på bilderna att han använde en vanlig lågbudgetmätare från biltema, och snickra ihop en liten träram som man satte svänghjulet i så man kunde rotera och mäta. kommer bannemä inte ihåg vad det var för typ av mätare dock, ska se ifall jag kan hitta boken på det lokala "storbiblioteket" :hihi: där stod också i boken hur man kunde magnetisera om sakerna med, ungefär på liknande sätt som förra kommentatorn länka till. denna bok var just inriktad på gamla mopedmotorer som sagt så det är ju smidigt :thumbright:
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Riktigt bra tips! Det är med stor säkerhet svänghjulet som är boven. Alla magneter skall ju vara lika starka, kom jag på efter att ha gnuggat geniknölarna. Tur att det går att väcka liv i dom igen :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Tackar allihop!
Robert Berg
Skriv svar