Grenrörsdesign

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ser ut som de körde med delat inlopp och ca 40-50cm rör tycker jag.
Inte något med primär och sekundärrör osv. bara vanlig kollektor.
Jag antar att det är bästa konstruktionen om man ska varva mycket då.
Jag vet inte rikligt vad de varvade, men det var väl en bra bit över
10 000 antar jag?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

toxic ant skrev:Ser ut som de körde med delat inlopp och ca 40-50cm rör tycker jag.
Inte något med primär och sekundärrör osv. bara vanlig kollektor.
Jag antar att det är bästa konstruktionen om man ska varva mycket då.
Jag vet inte rikligt vad de varvade, men det var väl en bra bit över
10 000 antar jag?
BMW turbo motor data!

http://www.gurneyflap.com/Resources/bloc4-64.gif


skulle tro att de blir typ 10-15cm längre vid 8-8500rpm också lite grövre då våra motorer som är på 2-2.5liter.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hur brukar man mäta längden på en krök då, om man ska vara lite noga med längden?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

toxic ant skrev:Hur brukar man mäta längden på en krök då, om man ska vara lite noga med längden?
Man mäter medellängden, i centrum på "röret" alltså
Axel Wall
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du menar alltså att man ska stoppa i ett måttband el. dyl. i kröken och försöka få det i mitten hela vägen?
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Kortaste väg + längsta väg / 2 = snittet
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, det går ju förstås :oops:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

man kan lägga måttbandet på sidan av böjjarna, så kan man få ett ganska bra mått på det hela. Lite svårt att förklara...
Axel Wall
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Hur är det med mattekunskaperna ?

Inlägg av T_Hedman »

Ställ böjen på ett bord, mät höjden (radien) till centrum på böjen. (kan ta ett ex om detta mått är låt säga 60mm)

radien * 2 = diameter
60 * 2 = 120 = diameter (i centrum) i en cirkel om det låg 4 böjar ihop.

dia * pi = omkrets
120 * 3.14 = 376.8

omkrets / 4 = centrumlängd på böj
376.8 / 4 = 94.2mm
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hur är det med mattekunskaperna ?

Inlägg av j björk »

T_Hedman skrev:Ställ böjen på ett bord, mät höjden (radien) till centrum på böjen. (kan ta ett ex om detta mått är låt säga 60mm)

radien * 2 = diameter
60 * 2 = 120 = diameter (i centrum) i en cirkel om det låg 4 böjar ihop.

dia * pi = omkrets
120 * 3.14 = 376.8

omkrets / 4 = centrumlängd på böj
376.8 / 4 = 94.2mm
Nu blev det väldigt seriöst!
Blir bara lite pyssligt då när man bara ska ha en bit av en böj, och inte riktigt vet hur mycket.
Men det går väl mäta skapligt och ta en procentsats av en hel 90graders.

Vad har du för övrigt för grenrörsteorier?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Lite ot, men är det någon som känner till några lite smidiga rör till avgasrör över 3 1/2 tum?
De 4" rör jag vet om är ju 2mm gods eller något och väger bly..
Och jag är inte så sugen på titanrör..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Någon som har erfarenhet av/funderingar omkring att på en stor turbo med delat inlopp, dra alla cyl. till ett inlopp, sedan ha en wg som öppnar till nästa inlopp när man har fått upp lite laddtryck tex 0,5-1bar någonstas.

Sedan har man en wg till som öppnar ut i luften när fullt laddtryck har uppnåtts.
Användarvisningsbild
Calleberg
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jan 27, 2004 7:21 am
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Jo...

Jag har lurat lite på att göra en del av mellanväggen i collectorn som en lucka som i normalläge är nerfälld och stänger ena inloppet i turbon samtidigt som det är öppet i mellanväggen. Alla avgaser går på så sätt in genom bara ett inlopp.

När man börjar bygga tryck stänger man mellanväggen och det andra inloppet i turbon får fritt flöde.
Avgaserna går då från 1&4 och 2&3 till varsitt inlopp precis som vanligt.

Lämpligen så stänger man den delen av turbinloppet som är närmast DP för att få ut mest energi ur avgaserna.

Luckan styr man med en vanlig klocka för integrerad WG.

Ska prova om jag tycker Holseten laddar för slött, Varning för SURGE...


/M
Senast redigerad av Calleberg den mån apr 24, 2006 8:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Sörlänning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

toxic ant skrev:Någon som har erfarenhet av/funderingar omkring att på en stor turbo med delat inlopp, dra alla cyl. till ett inlopp, sedan ha en wg som öppnar till nästa inlopp när man har fått upp lite laddtryck tex 0,5-1bar någonstas.

Sedan har man en wg till som öppnar ut i luften när fullt laddtryck har uppnåtts.

jag har nåra 10-12år gamla ritningar på ett sånt B20 system. kan nog fungera bra med ett jätte avgashus, men det käns litte jobbigt att bygga.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Calleberg skrev:Jo...

Jag har lurat lite på att göra en del av mellanväggen i collectorn som en lucka som i normalläge är nerfälld och stänger ena inloppet i turbon samtidigt som det är öppet i mellanväggen. Alla avgaser går på så sätt in genom bara ett inlopp.

När man börjar bygga tryck stänger man mellanväggen och det andra inloppet i turbon får fritt flöde.
Avgaserna går då från 1&4 och 2&3 till varsitt inlopp precis som vanligt.

Lämpligen så stänger man den delen av turbinloppet som är närmast DP för att få ut mest energi ur avgaserna.

Luckan styr man med en vanlig klocka för integrerad WG.

Ska prova om jag tycker Holseten laddar för slött, Varning för SURGE...


/M
Jag har tänkt som så, att det inte spelar någon större roll att dela på pulserna i så fall, eftersom man gör det för respons.
Responsen får man ju genom att bara köra med halva avgashuset, så när man öppnar för hela borde det ju kunna vara bra att inte dela upp pulserna för bästa toppeffekt.

Ang. vilken del av turbinhuset man ska stänga, så tänkte jag lika som dig.
Men sedan såg jag en bild någonstans på någon liknande konstruktion som den du beskriver, men där hör jag för mig att de gjort tvärt om.
Ska se om jag hittar bilden och vad det stod där.

Jo, kan vara risk för surge.. det märks!
Skriv svar