
Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Ja det blir intressant att se hur den kommer bete sig om man får allt att lira riktigt.
Sebbe, ja vi får se hur den står sig mot alla nya vrålåk.
martinssoN, intressant. Har du någon mer info?
Daniel-635, ja håller med ang. turbostorlekarna. Blir kanske lite missvisande på bilderna. GT17en är verkligen inte stor!
Ska vid tillfälle fota de sida vid sida, då blir de nog tydligare...
Här är en bild till från annan vinkel:

Sebbe, ja vi får se hur den står sig mot alla nya vrålåk.
martinssoN, intressant. Har du någon mer info?
Daniel-635, ja håller med ang. turbostorlekarna. Blir kanske lite missvisande på bilderna. GT17en är verkligen inte stor!
Ska vid tillfälle fota de sida vid sida, då blir de nog tydligare...
Här är en bild till från annan vinkel:

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Kan du beskriva hur du ska dra allt?
(alltså tryckrör och grenrör)
Och hur kom du fram till att använda dessa två turbos?
Är väl rätt noga med 'exakt' rätt dimensionerat?
Iallafall ett väldigt trevligt projekt!

Och hur kom du fram till att använda dessa två turbos?
Är väl rätt noga med 'exakt' rätt dimensionerat?
Iallafall ett väldigt trevligt projekt!
Erik Johansson.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Ska bli intressant att se hur det går
Har funderat i de banorna också tidigare, men aldrig kommit till skott.

Har funderat i de banorna också tidigare, men aldrig kommit till skott.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
thedriftking skrev:Kan du beskriva hur du ska dra allt?(alltså tryckrör och grenrör)
Och hur kom du fram till att använda dessa två turbos?
Är väl rätt noga med 'exakt' rätt dimensionerat?
Iallafall ett väldigt trevligt projekt!
Här kommer ett par skisser på hur jag tänkt mig det flödesmässigt.
Ang. backventilen är jag ännu inte helt säker på hur jag skall konstruera den men det lutar år
en klaffventil som tätar mot ett svarvat säte alt. platsboll eller liknande som också tätar mot ett svarvat säte.
Skall försöka få till så enkla, kompakta och robusta lösningar som möjligt.
Gällande turbovalen har gått mest på känn faktiskt. TB60n har jag ju haft på motorn sedan tidigare, tycker den gjort ett bra jobb. Flödesmässigt är den ej bottnad utan har den kapacitet jag behöver med ca 100hk marginal.
GT17 för att den är liten, vet hur den känns när den sitter på saabarna med 2 och 2,3L motorerna.
Sedan hade Daniel_635 ett par skrot turbos liggande som skall väckas till liv med ny core.
Visar det sig matcha dåligt går det ju alltid att byta upp/ner sig storleksmässigt.
Vad tror ni?
Avgassidan, WG1 är 60mm. WG2 50mm.

Trycksidan

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Blir det inte jobbigt för lillen att suga luft genom den stora innan den stora har kommit igång?
Fungerar säkert, ville bara bolla lite
Väldigt intressant det här
Edit: Behövs det inte en backventil till så du inte kör övertryck in i inloppet på den lilla?
Förklara för en annan som är ny på området
Fungerar säkert, ville bara bolla lite

Väldigt intressant det här

Edit: Behövs det inte en backventil till så du inte kör övertryck in i inloppet på den lilla?
Förklara för en annan som är ny på området

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Intressant och annorlunda projekt. Ska bli kul att se färdig.
Erland
Erland
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Jag tänker att eftersom lillturbon får hänga med hela vägen borde den bidra med icke önskvärd värme när den börjar nå pumpmax.
Eller räknar du med att flödet förbi dess turbin skall minska så pass när den stora går in att den inte skall bygga så mycket tryck längre?
Eller räknar du med att flödet förbi dess turbin skall minska så pass när den stora går in att den inte skall bygga så mycket tryck längre?
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Fränt, roligt att fler och fler testar detta.
Tanken är väl att när stora turbon börjar bygga tryck så slår man av lilla med wgn.
Slår av och slår av men den ska inte behöva ta emot mer avgaser än den klarar.
Sen så går man förbi tack vare backventilen på tryck sidan.
Eller har jag tänkt fel?
Kommer själv testa detta konsept nån gång i vinter, men jag hade tänkt använda ett spjäll med wg klocka istället för backventil.
Men din backventil kanske är smartare.
Fränt ivf och hoppas du får till det.
Mvh/
Tanken är väl att när stora turbon börjar bygga tryck så slår man av lilla med wgn.
Slår av och slår av men den ska inte behöva ta emot mer avgaser än den klarar.
Sen så går man förbi tack vare backventilen på tryck sidan.
Eller har jag tänkt fel?
Kommer själv testa detta konsept nån gång i vinter, men jag hade tänkt använda ett spjäll med wg klocka istället för backventil.
Men din backventil kanske är smartare.
Fränt ivf och hoppas du får till det.
Mvh/
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Då du nått 1bar så tar storturbon över hela showen alltså. En sekventiell setup alltså.
Tror det kommer att bli toksnabbt laddtryck. Snabbare än med endast lillturbon.
Tror det kommer att bli toksnabbt laddtryck. Snabbare än med endast lillturbon.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Problemet med att ha en backventil där är ju att den kommer inte öppna av trycket. När båda aggen laddar 1 bar (2barA) så har du 3bar i insuget.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Flera biltillverkare använder denna princip idag på sina Diesel motorer.
BMW, Fiat, (Opel & SAAB), Mercedes mm.
Opel har dock en av de mer lättbegripliga skisserna

Nu är det kanske inte rakt över jämförbart, men man får hoppas på det bästa.
Christofer.
Ang. backventilen, är förhoppningen att den släpper när den lilla turbon inte längre matas med avgaser, dom ska hellre smita ut i den stora.
BMW, Fiat, (Opel & SAAB), Mercedes mm.
Opel har dock en av de mer lättbegripliga skisserna


Nu är det kanske inte rakt över jämförbart, men man får hoppas på det bästa.
Christofer.
Ang. backventilen, är förhoppningen att den släpper när den lilla turbon inte längre matas med avgaser, dom ska hellre smita ut i den stora.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Jo jag har sätt dom där bilderna också. Jag såg inte spjället i grenröret på byggherrens fina paint bild av grenröret bara. Sen bör nog ventilerna kunna tvångstyras för att skilja systemen. Hur ser det ut på riktigt på produktionsbilar som har liknade system?
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Tack för bilden Daniel!
PBM, tror inte att det blir några problem att suga via storturbon då den bör flöda bra nog så länge den inte står helt still vill säga. Ser inget problem med att trycksätta den lilla med laddtryck från den stora. WG1 kommer stå vidöppen och även den interna WGn i GT17 turbo som jag tänkt behålla kommer stå öppen och bypassa så gott den kan då dessa kommer styras från trycket i insuget.
S Iwarson, sant. Lillturbon kommer agera element på den delen av insugsluften som passerar den vägen över 1bar men det är en begränsad del såg jag tror inte det ska bli några större problem. Har en rätt rejäl alu. IC. Sedan hoppas jag att den inte skall bygga så mycket tryck utan att WG1 skall skall klara att bypasa större delen av avgasflöde, i kombination av den interna.
Fredrik Y, ja det finns nog för och nackdelar med båda varianterna. Vi får se hur det verkar...
Christofer, i nuläget kan jag styra en av de externa WGs erna från sprutet, sedan har jag en digital ut som kan triggas
av valfritt värde(n) från sprutet. Hoppas dessa räcker till. Annas får jag titta på andra alternativ.
Har smidigt vidare på grenröret och gjort klart första delen av downpipen och uttaget på grenröret till WG nr. 2.
Bör bli bra flöde till WGn. 60mm rör från grennröret till undersidan.

Fick bli 3" dp nu, hade gärna kört 3,5" men det är trångt.

Ej helt estetiskt rätt placering med bra flödesmässigt och lätt servat

Kvar på grenröret är uttag för EGT och tryckmätning.
PBM, tror inte att det blir några problem att suga via storturbon då den bör flöda bra nog så länge den inte står helt still vill säga. Ser inget problem med att trycksätta den lilla med laddtryck från den stora. WG1 kommer stå vidöppen och även den interna WGn i GT17 turbo som jag tänkt behålla kommer stå öppen och bypassa så gott den kan då dessa kommer styras från trycket i insuget.
S Iwarson, sant. Lillturbon kommer agera element på den delen av insugsluften som passerar den vägen över 1bar men det är en begränsad del såg jag tror inte det ska bli några större problem. Har en rätt rejäl alu. IC. Sedan hoppas jag att den inte skall bygga så mycket tryck utan att WG1 skall skall klara att bypasa större delen av avgasflöde, i kombination av den interna.
Fredrik Y, ja det finns nog för och nackdelar med båda varianterna. Vi får se hur det verkar...
Christofer, i nuläget kan jag styra en av de externa WGs erna från sprutet, sedan har jag en digital ut som kan triggas
av valfritt värde(n) från sprutet. Hoppas dessa räcker till. Annas får jag titta på andra alternativ.
Har smidigt vidare på grenröret och gjort klart första delen av downpipen och uttaget på grenröret till WG nr. 2.
Bör bli bra flöde till WGn. 60mm rör från grennröret till undersidan.

Fick bli 3" dp nu, hade gärna kört 3,5" men det är trångt.

Ej helt estetiskt rätt placering med bra flödesmässigt och lätt servat


Kvar på grenröret är uttag för EGT och tryckmätning.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo
Har börjat smida lite på backventilen. Satsar på att bygga en klaffventil som tätar mot ett säte.

Har svarvat ett säte och ventiltallrik. Sätet är monterat i ett 2,5" rör. Tänken är att montera ventilen i ett gångjärn hängande från "taket" så att den av sin egenvikt sluter tätt mot sätet.

Har tänkt höja taket i själva ventilhuset för att göra plats åt armen som tallriken skall fästas på.

Har svarvat ett säte och ventiltallrik. Sätet är monterat i ett 2,5" rör. Tänken är att montera ventilen i ett gångjärn hängande från "taket" så att den av sin egenvikt sluter tätt mot sätet.

Har tänkt höja taket i själva ventilhuset för att göra plats åt armen som tallriken skall fästas på.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport