Jens Gustavsson skrev:Hej jag vill meddela att jag nu har börjar sälja nya holset turbos och reservdelar i min speed shopp i samarbete med Turbo huset.
jag har märkt att många av mina kunder som köper kamaxlar och topplocks grejor saknar turbo eller har fel sorts turbo och de frågar ofta efter vad jag tror skulle va en bra turbo till en viss kombination och det är ju lika bra att sälja de grejorna då också så blir helhets koncepten bättre för kunden i slutändan. köper man se ett koncept med både kamaxlar, fjädrar, turbo mm så finns alltid chans att man kan diskutera sig till ett lite bättre paket pris
Jag har alltid gillat Holset också pågrund av att de är väldigt hålbara, mycket effektiva och snabb spolade samtidigt som de har låga avgastryck, sen tycker jag de har bra priser också.
Holset bygger också på ett finurligt modulsystem så det går att komponera ihop väldigt många olika kombinationer som går att optimera för en viss motor och användnings område

det finns många olika turbo koncept fördiga till väldigt bra priser sen kan man mot mindre påslag komponera ihop olika specialare för optimerade kombinationer.
Holset har ingen direkt race avdelning då det är en så liten marknad men de leder utvecklingen inom kompressor och turbin i högtryckande diesel-marknaden som är det som sen blir "race turbos" då utvecklingen går mot högre P/R och bredare mappar samtidigt som avgastrycken ska vara så låga som möjligt. nu sitter det ofta mycket olika special grejor på avgashus och kompressor-kåpor på de nyaste HY turbosarna som vi race-nissar inte använder men de som turbohuset hjälper oss med är att plocka ihop kombinationer av de allra nyaste HY grejorna i HX seriens kompressor och turbiner så vi får det allra nyaste och bästa grejorna i våra race bilar

ett exempel är Super HX 40 serien som finns med flera olika options och avgashus. finns stort utbud med HX35 och 50, 55, 60 också (jag kommer med mer info senare ville bara släppa nyheten nu då jag tycker detta är så kul
super HX40
super HX35 singel entry #8 lämplig till audi/volvo 5:or eller till gat V8 dubbel turbo.
Twin entry 35
en bild som visar en del (finns mycket mer) av alla kombinationer som finns i HX35-80 serien
några priser och info på några olika turbos som finns färdiga på hyllan från turbohuset. (maila mig om mer info
jens@savarturbo.se )
se mer på
http://www.turbohuset.se/" onclick="window.open(this.href);return false; sök under fliken "performance" så finns det info om Holset turbos och mer priser.
Super HX35. 54/77 compressor, 60/70mm turbin med #12 twin entry V bands A fläns avgashus
6490kr inkl moms. passar bra där man vill ha extremt tidigt laddtryck men ändå upp mot 500+hk på toppen.
super HX 40. 60/86mm kompressor som pallar extremt höga tryck och flöde för sin storlek och laddar tidigt ändå. finns dessa avgashus att välja mellan utan prisppåslag. twin entry #14, #16, #18 A fläns.
7490 kr passar bra till gat/race B230 med fullt ladd från 3500 eller Bmw sexan från 2.5L (jag har en sån på min 2L B20 vega också som får fullt tryck vid 4000 rpm och levererar 546hk/1.98bar/7500 och då bara 1.4 bar avgastryck, motorn ger nästan samma effekt vid 8500 också= 4500rpm med fullt ladd

) räcker till 650+hk utan att bottna.
skillnad mellan vanliga gammla HX40 60mm och nya super HX40
HX50MFS (milled from solid billet compressor) 67/98mm compressor med 72/85 turbin med #19 twin entry B fläns
8990kr inkl moms. lämplig till race B23 8-16v eller till BMW/MB sexa med lite mer cc eller mer laddtryck. upp mot 800hk utan att bottna på en effektiv motor.
HX 55 PRO med 71mm kompressor och 78 avgashus med twin entry B fläns med #22 hus. upp mot 900+hk/2.5bar och super-tidigt laddtryck för sin storlek (pris
10490kr) perfekt för sexor och V8:or i både som enkel och dubbel installation.
finns även flera andra kombinationer för effekter upp över 1600hk / turbo. jag hjälper till att hitta den optimala turbon till din Nissan micra eller V8 pro mod eller nått där i mellan
mvh jens