Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Jens Gustavsson »

Toffe skrev:
Jens Gustavsson skrev:detta är hur jag

vilka tror du lägger ned mest pengar och tid på att utveckla och förbättra lyftare i dag erland? nån okänd firma som tillverkar ca 200-400st pirat lyftare per år till volvo B20 eller nån utav de stora kamaxel-tillverkarna i usa som säljer miljontals kamaxlar och lyftare som hela tiden är väldigt mån om sitt rykte och vill va bättre än sina konkurrenter?
Med det där resonemanget så skulle inte en enda speedshop i sverige ha jobb!!speciellt inte du tex..

hur menar du? jag vill helt enkelt inte sälja lyftare jag inte tror på än om de är billiga.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

stefan du menar sorten med ett litet smörj hål i mitten?

jo erland jag håller med om att ytan är lite grov på dem men jag polerade dem innan jag säljer dem så det är lungt och de fungerade perfekt. nu säljer jag en annan sort med bättre yta. men jag granskar dem alla noga ännu som jag säljer.

mvh jens
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Erland Cox skrev:Det var en kille på SpeedTalk som gjorde oljetester på flera oljor som var väldigt intressanta.
Han gjorde bl.a tester med tillsatser i oljorna och då minskade oljans bärighet markant.
VAG med direktinsprutning typ pumpedûse har väldigt klena kamlober och kräver speciellt trycktålig olja.
Så sån syntetolja som är godkänd för VAG är nog det bästa man kan få tag i för att skydda kammen.
B21 till B230 lever ett skyddat liv med oeriginallutning på motorn eftersom kammen då går i ett oljebad men det blir värre med rakställd motor.
Men en B20 med 120 kg vid fullt lyft ser där 120 X 1.45 = 174 kg på kammen plus att lyftaren är mindre och loben smalare.
Enligt svensk lag så är det garanti på allt man säljer, det går inte att förhandla bort.
För privatkunder gäller konsumentköplagen och för företag köplagen.

Erland
Jag har för mig att den första oljan till pumpe duse hette 505.01, jag är dock inte helt säker att jag kommer ihåg rätt. Då var det inte long life.
Long life oljan man har nu heter 507.00 har jag för mig. Men nu för tiden går kammarna ner sig..
S Iwarson
För mycket laddtryck

Inlägg av S Iwarson »

Jens, de har beteckningen EV-813 hos KG och är rekomenderade att köra på till deras egna kamaxlar istället för Volvolyftarna som inte finns.
Det kan vara som du säger att de har ett litet smörjhål i mellanrummet mellan slitytorna, det är lite suddiga bilder jag fått skickade så jag kan inte säga säkert.
Vet inget om kvalitén, de kräver också andra stänger som KG säljer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

nu säljer de nog liknande grejor som jag skulle jag tro?
det är säkert nå cheva lyftare av nått slag också?
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

hur menar du? jag vill helt enkelt inte sälja lyftare jag inte tror på än om de är billiga.

Det det låter på ditt arument så kan en liten speedshoop inte ta frem en bra/bättre produkt än ett stort etablerat märke, som just lever på sitt "namn in sale´s" och låter tillverka allt i kina.

sen just i kombination med tirmkitt från sävar som du nu säljer så tyckte ja de rimma illa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ok då förstår jag dig.

för min del är det nog svårt att ta fram en bättre lyftare än typ comp cams då de utvecklat och sålt kamaxel och tryckare i säkert 50 år på väldigt hög nivå också innom nascar och liknande sporter. sen skulle jag ta fram egna och vad det skulle kosta i utvecklings kostnad så skulle de kosta 5000kr kittet och ändå inte bli bättre?? skulle jag tro på de små volymer jag omsätter i B20 lyftare.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

De cheva lyftarna med smörjhål i mitten fungerar inte på B20 eftersom B20 aldrig har haft hydrauliska lyftare och inte har oljetryck till lyftaren.
Cheva smallblock kör upp oljan till topparna genom lyftaren och stötstängerna.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo jag vet jag säljer inte såna heller. men det är en finurlig grej helt klart :thumbright:
effe
För mycket laddtryck

Inlägg av effe »

något som jag i för sig kollade förra veckan 270 är väl en iskykam z-309

mvh effe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har inte koll på alla nummer i huvudet och jag har inte tänkt gå in på dem heller men ja det är en isky i grund och botten och det va en sån vi körde i Lars 201hk B20 och den som lars tycker går så bra på isen i dyno tråden. mycket kam för pengarna!

föresten jag kan skvallra om att jag kommer att prova den snällare STS252 kamaxeln i en sugis B20 som jag håller på meka ihop här lite senare. jag har lånat lite grejor av lars sen lite egna grejor.
det ska inte bli nån värsting toppeffekts motor men det ska bli en modärn tappning av den klassiska weber 45 B20 motorn med bra vrid och bra register för rimliga pengar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (laddtrycks styrnings film)

Hej jag har uppdaterat med lite mer HOLSET bilder och priser och info nu här på sida 40 i denna tråd men jag quote den också.

jag har nu också Nya original Mitsubishi T19/7# turbos med vinklade avgashus som uppdaterings turbo för ett bra pris.
och även vanliga standard volvo/saab turbos. pm om exakt pris.

Om ni vill ha mer info om nått speciellt pm eller ring eller maila mig på jens@savarturbo.se
mvh jens
Jens Gustavsson skrev:Hej jag vill meddela att jag nu har börjar sälja nya holset turbos och reservdelar i min speed shopp i samarbete med Turbo huset.

jag har märkt att många av mina kunder som köper kamaxlar och topplocks grejor saknar turbo eller har fel sorts turbo och de frågar ofta efter vad jag tror skulle va en bra turbo till en viss kombination och det är ju lika bra att sälja de grejorna då också så blir helhets koncepten bättre för kunden i slutändan. köper man se ett koncept med både kamaxlar, fjädrar, turbo mm så finns alltid chans att man kan diskutera sig till ett lite bättre paket pris :thumbright:
Jag har alltid gillat Holset också pågrund av att de är väldigt hålbara, mycket effektiva och snabb spolade samtidigt som de har låga avgastryck, sen tycker jag de har bra priser också.
Holset bygger också på ett finurligt modulsystem så det går att komponera ihop väldigt många olika kombinationer som går att optimera för en viss motor och användnings område :thumbright: det finns många olika turbo koncept fördiga till väldigt bra priser sen kan man mot mindre påslag komponera ihop olika specialare för optimerade kombinationer.
Holset har ingen direkt race avdelning då det är en så liten marknad men de leder utvecklingen inom kompressor och turbin i högtryckande diesel-marknaden som är det som sen blir "race turbos" då utvecklingen går mot högre P/R och bredare mappar samtidigt som avgastrycken ska vara så låga som möjligt. nu sitter det ofta mycket olika special grejor på avgashus och kompressor-kåpor på de nyaste HY turbosarna som vi race-nissar inte använder men de som turbohuset hjälper oss med är att plocka ihop kombinationer av de allra nyaste HY grejorna i HX seriens kompressor och turbiner så vi får det allra nyaste och bästa grejorna i våra race bilar :thumbright: ett exempel är Super HX 40 serien som finns med flera olika options och avgashus. finns stort utbud med HX35 och 50, 55, 60 också (jag kommer med mer info senare ville bara släppa nyheten nu då jag tycker detta är så kul :lol:

super HX40
Bild

super HX35 singel entry #8 lämplig till audi/volvo 5:or eller till gat V8 dubbel turbo.
Bild

Bild

Twin entry 35
Bild

en bild som visar en del (finns mycket mer) av alla kombinationer som finns i HX35-80 serien

Bild

några priser och info på några olika turbos som finns färdiga på hyllan från turbohuset. (maila mig om mer info jens@savarturbo.se )
se mer på http://www.turbohuset.se/" onclick="window.open(this.href);return false; sök under fliken "performance" så finns det info om Holset turbos och mer priser.

Super HX35. 54/77 compressor, 60/70mm turbin med #12 twin entry V bands A fläns avgashus 6490kr inkl moms. passar bra där man vill ha extremt tidigt laddtryck men ändå upp mot 500+hk på toppen.

super HX 40. 60/86mm kompressor som pallar extremt höga tryck och flöde för sin storlek och laddar tidigt ändå. finns dessa avgashus att välja mellan utan prisppåslag. twin entry #14, #16, #18 A fläns. 7490 kr passar bra till gat/race B230 med fullt ladd från 3500 eller Bmw sexan från 2.5L (jag har en sån på min 2L B20 vega också som får fullt tryck vid 4000 rpm och levererar 546hk/1.98bar/7500 och då bara 1.4 bar avgastryck, motorn ger nästan samma effekt vid 8500 också= 4500rpm med fullt ladd :thumbright: ) räcker till 650+hk utan att bottna.

skillnad mellan vanliga gammla HX40 60mm och nya super HX40
Bild

HX50MFS (milled from solid billet compressor) 67/98mm compressor med 72/85 turbin med #19 twin entry B fläns 8990kr inkl moms. lämplig till race B23 8-16v eller till BMW/MB sexa med lite mer cc eller mer laddtryck. upp mot 800hk utan att bottna på en effektiv motor.
Bild

HX 55 PRO med 71mm kompressor och 78 avgashus med twin entry B fläns med #22 hus. upp mot 900+hk/2.5bar och super-tidigt laddtryck för sin storlek (pris 10490kr) perfekt för sexor och V8:or i både som enkel och dubbel installation.
Bild

finns även flera andra kombinationer för effekter upp över 1600hk / turbo. jag hjälper till att hitta den optimala turbon till din Nissan micra eller V8 pro mod eller nått där i mellan :)

mvh jens
David Herbertsson
Forumsberoende

Re: Jensas STS Speed shop (nya HOLSET turbos sid 40)

Inlägg av David Herbertsson »

Går det att göra en uppskattning på hur mycket snabbare spool-up man får om man skulle byta avgashus från 25 till 19 på en HX55? Jag är alltså inte ute efter någon exakt siffra utan mer mellan tummen och pekfingret.. Vad kostar ett nytt avgashus? Tror att jag har 67 in och 78 ut.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (nya HOLSET turbos sid 40)

jag har skrivit ihop lite hur man ska montera och köra in en B20 kamaxel i dag som följer med kamaxlarna till B20 som jag säljer. nått jag glömt?

Montering och inkörning av volvo B20 kamaxel system.

1 börja med att prov montera kamaxeln i blocket utan tryckare och kontrolera att kamaxeln snurrar lätt. Den ska gå att snurra med bara handen utan problem direkt på den stora gängan till muttern. Kontrolera även axial spelet på kamaxeln 0.02-0.06mm. För lite så kan den nypa och för mycket så blir det fladdrande tändning och eventuellt problem med lyftarna. Man kan vända lager brickan så får man en ny anlägnings yta eller plana den imot en plan skiva och sandpapper. På B18 sitter det en i stål som kan va en fördel på extremare motorer. Se till att kam drevet inte kärvar allt för mycket så det är lätt att montera och demontera sen. Stål drev är bra över 7000rpm.
Det är också nu som du kontrollerar med indikator klocka lyftet på ÖDP på ettans cylinder insugnings lyftare + stötstång. Du får ett mått av mig som är ett bra utgångs läge. Justeras sen med offsett kil.

2 rengör och fin putsa tryckar hålen med ett 400-600 vatten slip papper med olja på sen rengör väldigt noga. Sen prov montera en och en lyftare och kontrolera att de går att snurra och dra upp och ned helt utan kärvnings tendenser. Syna lyftar borret noga och om du kan (tyvärr inte så enkelt) kolla att lyftarna linjerar i blocket imot kamaxeln.

3 rengör nu alla delar (kam , lyftare, stötstänger, kamdrev) väldigt noga med vanligt hand disk medel typ YES och lite vatten och torka tort med papper. Sen om blocket sitter i bilen så spruta rent med typ wd40 rikligt i lyftar hål och kam lager mm.

4 nu så är det dags att smeta in kamaxel nockarna och utan på lyftarna som går mot kamaxeln med med följande extrem tryck pastan. Resten av kamaxelns lager och tryckarna oljas med oljan som ska användas sen.

5 du kan nu montera kamaxeln, lyftare och kam drevet. Sen kontrollerar du lyftet på insugs lyftaren vid övre dödpunkt igen så det står rätt. Dra inte stora muttern för hårt max 100nm sen stark loctite

6 Justera ventilspelet till angivet spel noga och om du har en vassare kam så tänk på att rampen kan vara nära eller inne på området då justerar om du kör med över lapps metoden 1-4 ---2-3.

7 toppen är en historia för sig.... men se till att du har fjädrar som jag rekommenderat och att trycken- längden på dem installerade är rätt och att du har spel emellan retaner och ventiltätning/ styrning. Måste ändras för lyft över ca 12mm och kollas på alla motorer. Sen kontrolera att stötstångs längden blir lämplig oh att geometrin blir skapligt rätt. Och kontrolera att inte stötstången tar i vippan på max lyft. Sen ta och granska allt noga så inga delar krockar med varandra på hela lyft kurvan men samtidigt dra inte runt motorn i onödan.

7 montera ventil kåpan och sjölj igenom motorn med lite olja innan du fyller i allt. sen du kör upp olje trycket med en borrmaskin (axeln snurrar bakvägen) bygg ett värktyg själv genom att svarva/ slipa bort kuggarna och svetsa fast en 10mm pin bult som är ca 80mm lång.

8 själva inkörningen ska göras direkt motorn startar och se till att den starta direkt kör inte en massa på start motorn. Se till att tändningen står rätt och att gasarna är cynkade och att bland skruvare mm är grov instälda rätt.
Man ska planera och snacka igenom hela proceduren med en vän före start så alla vet hur det går till och vad de ska hjälpa till att hålla koll på..
motor varv min 2500 max 4000 rpm variera gärna lite och om du har nya kolvringar belasta helst med körning på 2:ans växel med upp till 60% gas och sen motorbroms emellan dessa varv.
motor temp ska man hålla koll på.

Lamdan ska man också hålla koll på går den fetare än 0.80 så spär den mycket bensin i oljan och det är inte häller bra vid denna kritiska inkörning inte bra om den nyser och har sig heller för inkörningen på ringar mm. Efter ca 30-45 minuter så är kamaxeln grovt inkörd. Man kan va lite försiktig sen också och inte ha motorn på tomgång mer än korta stunder. På motorer med lite högre lyft så ska man ha rätt hög tomgång ca 1500+rpm då nocken och lyftaren planar på olje filmen bättre.

9 efter första 45 minuterna efter dra toppen och justera ventilspelet noga igen. Sen byt olja och filter. Jag rekommenderar volvo original oljefilter.

Oljan är också kritisk jag rekommenderar lube tools Cogar racing mineral 40 som har bra mix av fin grund olja och lämpliga ZDDP tillsatser som inte finns i vanliga oljor i dag pågrund av strängare miljö krav.
mekomaskin
För mycket laddtryck

Re: Jensas STS Speed shop (inkörning B20 kam)

Inlägg av mekomaskin »

Kolla att stötstängerna inte tar i kanten på hålen i toppen.
Kan ju bli så med grövre stötstänger och mycket lyft om de inte är uppborrade.
Micke
Skriv svar