Overload racing volvo pv
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
Kan man inte först ha betong i bottendelena av blocket och sen ha i betong och ställa blocket uppoch ner så det lägger sig upptill,så det lixom blir ett tomrum i mitten som man kan leda vatten igenom från utsidan av blocket för och behålla lite kylning runt cylindrarna? lr är det risk att blocke slår sig just där kanske??

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
jag orkar inte argumentera om detta så mycket men oftast spricker det där betongen slutar än om man betongar uppe eller nere då man har kört en längre tid då det blir späningar i cylinder väggarna. under 3mm cylinder väggar är för tunt än vad man gör och än hur man vänder och vrider på det hela.
om jag skulle bygga en 16V volvo nån gång så skulle jag bygga på ett nyare B21 block 92.30mm och sen stroka till 86-88mm och sen ha kolvar som belastar blocket lite med sin design (inte korta kolvar med minimala skirts och mycket kolvspel).
ta en ecotech eller en mitsubisi motor de har ju bra effekt men bara 86-89mm borr.
mvh jens
om jag skulle bygga en 16V volvo nån gång så skulle jag bygga på ett nyare B21 block 92.30mm och sen stroka till 86-88mm och sen ha kolvar som belastar blocket lite med sin design (inte korta kolvar med minimala skirts och mycket kolvspel).
ta en ecotech eller en mitsubisi motor de har ju bra effekt men bara 86-89mm borr.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
Är väggarna tjockare i dom blocken? hur mycket i så fall?köra 2.1 liter är ju inget problem i sig, håller blocket kan man ju ladda merom jag skulle bygga en 16V volvo nån gång så skulle jag bygga på ett nyare B21 block


Re: Overload racing volvo pv
Att rikta en krokig och slagen framvagns balk va inte så lätt.
Men fick ett glädjande besked om att det fanns troligen en balk på (Svis Svenska volvoklubbar i sammverkan).
Blir att kolla upp det under nästa vecka.
Tur att man åker en orginalbil
Men fick ett glädjande besked om att det fanns troligen en balk på (Svis Svenska volvoklubbar i sammverkan).
Blir att kolla upp det under nästa vecka.
Tur att man åker en orginalbil

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
ja det är nästan dubbla tjockleken. jag mins inga exakta mått men de är ca 5-6mm.Daniel Bjälevik skrev:Är väggarna tjockare i dom blocken? hur mycket i så fall?köra 2.1 liter är ju inget problem i sig, håller blocket kan man ju ladda merom jag skulle bygga en 16V volvo nån gång så skulle jag bygga på ett nyare B21 block
R sport block för de som inte är rika

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
Det är bra o veta, är det block gjutna runt 80 och upp då lr?Jens Gustavsson skrev:ja det är nästan dubbla tjockleken. jag mins inga exakta mått men de är ca 5-6mm.Daniel Bjälevik skrev: Är väggarna tjockare i dom blocken? hur mycket i så fall?köra 2.1 liter är ju inget problem i sig, håller blocket kan man ju ladda mer
R sport block för de som inte är rika
Hojta till om du inte får tag i nån, jag kan kanske snoka fram en balk om det är orginal pv du ska ha?baronen skrev:Att rikta en krokig och slagen framvagns balk va inte så lätt.
Men fick ett glädjande besked om att det fanns troligen en balk på (Svis Svenska volvoklubbar i sammverkan).
Blir att kolla upp det under nästa vecka.
Tur att man åker en orginalbil

Re: Overload racing volvo pv
lät ju intressat att b21 va så mkt kraftigare....visste jag inte 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Overload racing volvo pv
Ser ut som amazon, passar dom på PV-spindlarna så borde det vara det iaf, det finns två olika amazonok med brytpunkt runt -69 har jag för mig!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
Jag mätte ett nyare 230 block med ultraljud och fick det till strax över 4,5mm runt om.
Ett B21 block var nere på 5,4mm men sämre centrerat än 230
Jag kollade två äldre B20 block och deras cylindrar var inte alls lika bra centrerade.
Ett block hade bara 3,5mm på ena sidan men över 6mm på andra sidan.
Ett annat block hade över 5mm överallt.
Det kan nog vara en god ide att ultraljudstesta blocket man ska använda.
Erland
Ett B21 block var nere på 5,4mm men sämre centrerat än 230
Jag kollade två äldre B20 block och deras cylindrar var inte alls lika bra centrerade.
Ett block hade bara 3,5mm på ena sidan men över 6mm på andra sidan.
Ett annat block hade över 5mm överallt.
Det kan nog vara en god ide att ultraljudstesta blocket man ska använda.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
jo jag sonic testar alla block som ska användas i mina motorer.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
Jag har kört på gatan med ett block som var betongat upp till botten på vattenpumpen. ( V8 )
Det gick hur bra som helst men oljan gick lite varmare.
Man behöver nog en 25 till 30% mer spel med betong, minst över rekommenderade.
Jag har sett att kolvarna skuffar om man kör standardspel åtminstone på bensin.
Erland
Det gick hur bra som helst men oljan gick lite varmare.
Man behöver nog en 25 till 30% mer spel med betong, minst över rekommenderade.
Jag har sett att kolvarna skuffar om man kör standardspel åtminstone på bensin.
Erland
Re: Overload racing volvo pv
Tack för hjälpen ang oken och det stämmde att det var amazon ok så nu sitter det nya belägg i monterat.
Mvh.Magnus
Mvh.Magnus
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Overload racing volvo pv
Gött, har sånna ok på min med, va de dom "nya" lr "gamla"?
Är dina dämpare framflyttade? Mina är inte det och därmed duktigt buckliga av att agerat styrstopp!
Är dina dämpare framflyttade? Mina är inte det och därmed duktigt buckliga av att agerat styrstopp!

Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
Re: Overload racing volvo pv
jag har flyttade dämpare på min, man får lägga skruvarna i höjd innan man svetsar å sen hoppas man på att det håller




pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009