Starta eget ???

Tjata om vad som helst .
Bjorn C
Forumsberoende

Starta eget ???

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
de är så här nämligen att jag går i starta eget funderingarna och tänkte starta en tråd där man kan skriva lite om sånt då jag tror att de är många fler än jag som går i dessa tankar samt få vore de roligt att höra folks berättelse som har gjort denna resa både de positiva och negativa ;)

de är ju så här att jag har ju nämligen verkstad lokal verktyg autocomdator övrig data och skrivarutrustning firmabil redan samt gratis boende då jag bor i en lägenhet i garaget så utgifterna skulle inte bli så höga och de är ju altid ett plus i kanten

jag hatar däremot allt som heter pappersgöra och kroppen är väl inte i bästa formen då jag har en nervskada och har mer eller mindre en jävla värk 24-7

de finns ju 2 olika sorters bolag som skulle passa mig
aktiebolag och enskilld firma

fråga 1 vilken bolagsform skulle ni rekomendera ?

min affärsplan hade varit att köra bilverkstad på vardagarna samt hålla på med lite beggagnade bil,skoter,lastbilsförsäljning och då vore de ju guld värt att kunna erbjuda finnans via ett bank som de flesta firmor kan göra idag mm

fråga 2 är sådan finnans svår att kunna ordna och är de mycket bök och tjaft och kostar de mycket ?

fråga 3 eftersom jag är medveten om att jag själv inte pallar bilverkstadsjobbet 40 timmar i veckan pga värken så måste jag änställa en duktig bilmekaniker och vad gäller rikigt där är fråga ?
har hört att folk under 26 är mycke billigare att anställa men samtidigt är ju oftast dom äldre mer erfarna så ta genvägar kan vara dyrt i slutändan har jag lärt mig genom åren men jag måste ju i alla fall testa i så fall med en provanställning så man ser kundskapen men vad gäller där ifall de inte funkar med mekanikern är de tex nån månads uppsägningstid eller går de avsluta på stående fot

fråga 4 nästa kostnad är ju pappersarbetet som jag tänkt leja bort helt och hållet vad kan möjligen en sådan utgift bli på en relativt litet företag ?? har hört allt mellan 2000 till 10 000 i månaden ?

fråga 5 .starta eget bidraget i år är väl stämplingsbasserad så får man ut 10 i dag så kommer väl typ 8 tusen i bidrag per månad men då ska de väl arbetsgivar avgifter och sånt på de också så om jag gissar rätt så är de väl bara 4 tusen av dessa som kommer hamna i plånboken efter alla utgifter mm sen räcker de väl bara i 6 månader men finns de möjlighet till förlängning eller är de stopp där

fråga 6 .eftersom lägenhetsbygget tagit större delen av nöjeskontot så skulle jag behöva låna upp ett startkapital / rörelsekapital och jag gissar ju rakt ut att banken kräver garaget i borgen om de ska bli nå lån eller är dom relativt lätta på detta område om dom tror på ideen

som sagt inget är bestämmt eller så men de har altid varit en dröm att köra eget och de känns lite surt att lägga den drömmen åt sidan rikigt ännu så de är därför jag startade tråden så man förhoppningsvis kan få en del info hära
jag vet att de inte kommer bli guld och gröna skogar första tiden i alla fall och man kommer säkert göra en del fel och misstag så öss gärna på med info nu så kan detta bli en inspirerande tråd för mig och många andra
man behöver inte specifikt berätta allt om man inte vill de men lite grundragler och saker hade varit roligt att höra om

Mvh björn
F-Jansson
Lite mer laddtryck

Re: Starta eget ???

Inlägg av F-Jansson »

Har du ett jobb nu? I sådana fall skulle jag nog ha startat en enskild firma och börjat smått och efter hand expanderat företaget, svårt att få in kunder bara pang boom och tjäna pengar på de direkt men som du säger så är de lite fördel med att du redan äger lokal och att du bor där. Tycker du ska satsa iaf!
Lycka till

Mvh
Går aldrig att få för mkt effekt!
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

nix jag har tyvär inget jobb just nu så jag måste gå all in i så fall och vist får jag räkna med att de blir lite knackligt i början
nackdelen vad jag förstått med enskilld firma är ju att gör man en vinst på tex 100 papp så får man skatta bort hälften till staten och de behöver man inte med ett aktiebolag
dock verkar bokföringen och sånt enklare med enskilld firma

lite synd att inte fler komenterat tråden de vore kul att lära sig mer om detta

mvh björn
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Thomas Palmgren »

Det första spontana jag tänker på då du har en halvtrasig kropp är ju eget företag väl inte att föredra ur försäkrings och företagshälsas synpunkt, du kan väl få mycket mer hjälp (och pengar) om du är en vanlig arbetare, blir du egen ska du ju stå allt själv, alternativt dyra försäkringar, nån får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar?

Men om du nu är arbetslös så kontakta alla myndigheter och kolla upp dina förutsättningar, det kan finnas mycket pengar och utbildningar att hämta om du luskar lite
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

ja du har ganska rätt thomas och de är där skon klämmer mest tyvär
köra eget å bli sjuk å allt går åt pipan vore ju inte så lyckat tyvär

men man får inte ge upp ändå jag ska på magnetrönken inom 2 månader och då hoppas jag att dom kan räta ut lite frågetäcken angående eventuellt diskbrock i alla fall sen får jag utgå ifrån de
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

du har alltså tänkt o starta eget,anställa folk som gjör allt jobb,och du ska tjäna pengar på det?
Jag tror det blir svårt.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
endorfinslaven
För mycket laddtryck

Inlägg av endorfinslaven »

Vad har du för erfarenheter !
Vad gör dig unik i ditt upptagningsområde så att du kan konkurrera ut de andra om du har konkurrenter i din närhet !

Jag kommer att stöta mig med många när jag skriver detta, men måste nämna mina egna erfarenheter från de småföretagare jag haft o göra med eller de egenföretagare som jag lärt känna genom åren. Det finns en genomgående röd tråd för de flesta av dem....
De flesta är bara ute efter att tjäna pengar och inte så intresserade av att göra ett bra jobb eller utvecklas med jobbet och företaget. Många räknar bara med inkomster men man måste även förkovra sig under resans gång för att hålla sig steget före konkurrenterna. Nu pratar jag inte om snickare eller bilmeckar utan de lite mer avancerade sysslorna.

Men jag är färgad från mina egna erfarenheter som arbetstagare i en världsomspännande konkurrensutsatt bransch.
En professionell syn har inte de småföretagare jag träffat eller anlitat för olika tjänster i mitt område.

Mina teser baseras såklart på min livssyn och värdering ikring vad som är livskvalite,, som är egenbaserad.
Pengar kontra stolthet över sin kompetens på sitt område.
Men skojare det kan man också vara det finns det många utav, sådana som lever gott på o köra upp folk o fä....

Det jag vill säga:
Är du komptetent så kan det också vara en fördel att göra allt i din takt för att uppnå ett fullgott resultat.
Men då med många gratistimmar på jobbet till kundens fördel.
Under dessa förutsättningar kan du inte ha lån eller andra höga utgifter som anställd personal.
Föreställ dig att du och en anställd blir sjuka samtidigt eller får nedsatt arbetsförmåga, då blir det tufft.
Mkt kan skrivas i detta ämne !

Ha det o lycka till med dina yrkesval.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

affärsplanen är ju som sagt bilrep samt köpa sälja fordon i överlag sen eftersom köpa på sig lite fastigheter mm och hyra ut och konkurensen är inge problem där jag bor i detta någon av falllen och affärsplanen i sig är jag bombsäker skulle fungera men jag vill ha lite mer koll på utgifter och vad som gäller och inte gäller vid tex antsällning bokföringstjänster mm för att kunna sumera ihop en relativt vettig utgiftsbuddget

att få tag i en bra mekaniker ser jag igentligen som de stora problemet i de hela efter man rett ut alla frågetecken och skulle vilja köra igång och vist kan han ju bli sjuk som alla andra och från dag 1 genererar de nog inte enorma pengar heller men låt säga efter 2 månader borde ruliansen vara igång ganska så bra då ryktet pridit sig och man fått ut lite reklam mm
bilar går ju sönder oavsett årstid och köpa och sälja bilar har jag gjort hela livet så de har jag ganska bra koll på och här vet jag av egen erfarenhet att de går sälja saker 100 gånger lättare om man har finnans att erbjuda speciellt om man börjar sälja saker över 30 000 för de har ett fåtal av dagens befolkning undanstoppad så man går häldre å lånar på en bilfirma och köper en bil som är 20 tusen dyrare där än vad en privatperson tar för motsvarande sak just pga de är så lätt att få finans mm

många som startar företag låt säga en tex kiosk får ju jobba arslet av sig 7 dagar i veckan och inte ta ut en lön som motsvarar existensminimum ens och nån sån affärside är ju lönlöst då kan man lika gärna ha en 7-16 jobb tjäna dubbelt så bra och slippa oroa sig
men i den hära branchen vet jag att de finns pengar även om de kanske inte rör sig om miljoner i förtjänst per år så går de leva på de relativt bra

starta eget och anställa folk som gör jobbet är väl i sig de modärnaste sättet att starta företag idag men många stirrar sig så blind på utgifterna och försöker snåla in på allt så dom får inte nån inkomst heller
de finns ett uttryck som låter som så "de kostar att göra pengar " och de är verkligen sant å många avseenden
"utan pengar går de inte heller göra pengar" är ett annat uttryck som stämmer ganska bra så därför måste man ha ett relativt bra rörelsekapital som inte sinkar hela firman bara för att tex en bil för 200 tusen inte går sälja förens om 2 månader

att de finns många oseriösa företag har jag många erfarenheter själv av både ekonomiskt och via ansvar så de håller jag med om till fullo och där måste man själv tänka långsiktigt även om de kan vara svårt och jag tror de är lite extra svårt med bilverkstäder tex för många kunder kan själva inte ett piss om bilarna så de kan bli mycket "rykten" om ditt och datt om man repat nått som gått sönder eller fel på en produkt tex

många vill tex bara ha bytt kamrem och spänrullen på bilar och så blundar man för att vattenpumpen för 800 kr som även sitter på kamremmen ska bytas men man chansar och så 3000 mil senare skär pumpen och ett motorras som följd , inte kommer den bilägaren berätta åt sina bekanta att han snålade in på vattenpumpen utan ryktet skulle ju bli att "den där verkstan" har gjort fel och de är orsaken till motorraset
då är de bättre från början att inte alls göra jobbet från början om inte kunden vill ha bytt vattenpumpen får annars kommer de dära bita en i arslet ganska snabbt
sen får man givetvis räkna med att man gör fel i bland och de kan kosta skjortan och då är de bara öppna plånboken och ersätta istället för att skita i kunden och försöka slingra sig undan utgiften får sånna saker sprider sig som ett löpeld

jaja nu har jag skrivit av mig lite uti ditt och dattan på lite hur jag ser på saker och ting så vill nån fler fylla i så vore de kul
mvh björn
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

Roligt att nån har startat en tråd om detta.
Är också inne på att starta nå eget. Men för min del blir det ett ab bolag
Har lite funderingar kring pappers jobbet, hur gör ni som är egenföretagare?
Sitter ni sent på kvällarna och gör pappersjobb eller har ni det bortleit?
Allt går väl inte att leia bort men bokföring och löner osv.
Fakturer får man kanske sitta med själv eller?
Interessant tråd men synd att fler inte vi dela med sig.
Mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Perra.S
För mycket laddtryck

Inlägg av Perra.S »

Ett tips, använd http://www.speedledger.se för bokföringen. Fruktansvärt smidigt när man får alla kontohändelser automatiskt in i systemet så det bara är att kontera dem. Använder det själv nästan dagligen.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

att få igång ett företag på 2 månader så att det bär sig ekonomiskt så det rullar på är nog en utopi om du inte har nån miljon på kontot från start.............man brukar väl säga att det kanske tar nåt år innan man går plus minus noll.............

Att göra en affärsplan som bygger på att man tror sig veta att man är oumbärlig är sällan svårt. Ett uppstartsskede kan vara extremt dyrt, en annons i ett par telefonkataloger( som dessutom dröjer innan den nya med just din annons kommer) kostar apa. Ett par normala annonser i dagspress/lokaltidning är åtskilliga tusenlappar per nummer............

Det kan liksom ta 3-4 månader innan folk överhuvudtaget vet att du finns och under den tiden ska dessutom annonseringen betalas. Plus alla andra löpande kostnader.....

Enskild firma ser jag inget negativt med, man skattar väl i ett AB också antar jag för det låter som du tänker ta ut lön? Och företaget ska gå med vinst? Nackdelen med enskild firma är att om du går plus minus noll i slutet så får du till slut noll i SGI. Man får väl tillgodoräkna sig tre år eller nåt sånt, sen är det noll om man inte lyckats att komma igång.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Fredrik Y skrev:Roligt att nån har startat en tråd om detta.
Är också inne på att starta nå eget. Men för min del blir det ett ab bolag
Har lite funderingar kring pappers jobbet, hur gör ni som är egenföretagare?
Sitter ni sent på kvällarna och gör pappersjobb eller har ni det bortleit?
Allt går väl inte att leia bort men bokföring och löner osv.
Fakturer får man kanske sitta med själv eller?
Interessant tråd men synd att fler inte vi dela med sig.
Mvh
kul att fler uppskattar tråden men jag håller med att de är synd att fler inte delar med sig men man får vara glad för de få som i alla fall gör de ;)
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Perra.S skrev:Ett tips, använd http://www.speedledger.se för bokföringen. Fruktansvärt smidigt när man får alla kontohändelser automatiskt in i systemet så det bara är att kontera dem. Använder det själv nästan dagligen.
de där ska jag kika närmare på tack för tipset ;)
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

StefanM skrev:att få igång ett företag på 2 månader så att det bär sig ekonomiskt så det rullar på är nog en utopi om du inte har nån miljon på kontot från start.............man brukar väl säga att det kanske tar nåt år innan man går plus minus noll.............

Att göra en affärsplan som bygger på att man tror sig veta att man är oumbärlig är sällan svårt. Ett uppstartsskede kan vara extremt dyrt, en annons i ett par telefonkataloger( som dessutom dröjer innan den nya med just din annons kommer) kostar apa. Ett par normala annonser i dagspress/lokaltidning är åtskilliga tusenlappar per nummer............

Det kan liksom ta 3-4 månader innan folk överhuvudtaget vet att du finns och under den tiden ska dessutom annonseringen betalas. Plus alla andra löpande kostnader.....

Enskild firma ser jag inget negativt med, man skattar väl i ett AB också antar jag för det låter som du tänker ta ut lön? Och företaget ska gå med vinst? Nackdelen med enskild firma är att om du går plus minus noll i slutet så får du till slut noll i SGI. Man får väl tillgodoräkna sig tre år eller nåt sånt, sen är det noll om man inte lyckats att komma igång.
de är mycke möjligt att de är som du säger för flertalet nystartade företag men igenom att jag har i princip alla verktyg jag behöver , egen stor lokal , egen firmabil så har jag genast tjänat in säkert 15-25000 i månaden gärmfört med en normal knegare som startar från noll och måste låna till verktyg ,lokalhyra ,dyr el, leasa firmabil, mm sen nekar jag jobb varenda dag och folk kommer förbi dagligen och undrar om jag startat upp bilverkstaden igen för de har ju varit en sådan i lokalen tidigare i typ 30 år
annonseringen gör jag enklast med en trottoarpratare i rondellen som är mitt i centrum av byn 200 meter från garaget och via internett och vänner och kanske reklamblad så tar de inte många dar så är den ruliansen igång
jag har relativt stort kontaktnät redan idag på den fronten och de ringer säkert 2 pers varenda dag som undrar om jag kan laga ditt eller datt och så vidare men som de är just nu så nekar jag till allt annat än mina egna bilar

men de är klart räknar man ihop allt så måste de in minst 60 000 i företaget per månad om man ska ha en anställd och själv kunna ta ut en relativt låg lön i början och slår man ut de på ca 20 arbetsdagar så ska de in ca 3000 kr per dag
nu blir de ju givetvis fler arbetsdagar för mig men inte för den anställde
sen får man ju inte glömma attt verkstäder även tjänar en hel del på delar mm så de blir ju utöver timdebiteringen en viss förtjänst även de

nu spånar jag ganska villt och jag är fortfarande ganska så osäker om de alls blir nått men de är bra att folk skriver vad dom tycker så man får olika vinklar på saker och ting för de är väldigt lätt att bli lite egenblind och de är lätt att vifta bort saker och tro att allt kommer rulla som på rälls men jag har ju defenitivt en bra början om jag skulle vilja köra igång förutom då att kroppen inte är på topp å de är väl igentligen de som gör att jag är så velig och jag har inte tänkt göra nå förhastat så fråga gärna på eller kom med synpunker
mvh björn
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Bästa är väl att skaffa ett vanligt jobb och sen köra det där på sidan ett tag? Säger kroppen då emot så lär du ju med största sannolikhet ändå inte orka med att driva firman på heltid. Det är en SJUK press att ha ont i kroppen och ha kunder som står på kö och väntar, man vill ju inte gärna säga nej heller...och till slut kommer knoppen att säga ifrån också och då blir det inte lätt att ta sig tillbaks
Sen är det ju bara att kyssa bilintresset hejdå också om man ska driva det som egen firma
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar