Niklas 244, ny motor & koppling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av NikkO »

Nu väger varje kolv och varje vevstake lika mycket.

Bild

Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av NikkO »

Har byggt 2.5" avgassystem, eftersom jag satt dit extraktorröret så monterade jag även weber 45orna istället för su-förgasarna.
Bild

Bild

Byte till en svetsad bakaxel
Bild


Blev en provtur med 45or och k-kam, men så gick packningen sönder mellan vattenpump och block, tömde all kylarvätska på ett ögonblick. Tillbaka till garaget och då passade vi på att byta kamaxel till en R-kam och tunnare topplockpackning 0.9mm istället för 1.2mm som jag hade innan.

Bild

Har dock lite trubbel med att få bestyckningen helt rätt, har övervägt att lämna dessa till metallåtervinningen och sätta dit 4 st mikuni istället...

Såhär ser bestyckningen ut
f2-emulsionsrör
175 luft
155 huvud
55 f8 lågfart
4.5 spridare
40 mm halsring
45 acc-munstycke
8mm flottörnivå (mässingsflottör)
pumpventil 40
nålventil 200

det är 0.80 lambda på tomgång, snålare går inte att få till genom att skruva på blandskruvarna. Enligt weberhandboken ska jag ha 60 f8 i lågfart men då går det ju ännu fetare. Hur ska jag göra, märker ingen större skillnad mellan 55f8 och 60f8 på tomgångsblandningen!?

Sen när jag håller fullgas på lägre varv så fetar den på nå så jävulskt, ner på 0.75 lamda för att sen gå mot 0.85-0.90 på varv. Weberhandboken rekommenderar 130 i luftmunstycke, då skulle den väl gå ännu fetare där? Drar jag snabbt genom registret så märks det knappt att den går fett där, men har jag hög växel och fullgas så märks det att motorn blir orkeslös där.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av Gunnar S »

Sen när jag håller fullgas på lägre varv så fetar den på nå så jävulskt, ner på 0.75 lamda för att sen gå mot 0.85-0.90 på varv. Weberhandboken rekommenderar 130 i luftmunstycke, då skulle den väl gå ännu fetare där? Drar jag snabbt genom registret så märks det knappt att den går fett där, men har jag hög växel och fullgas så märks det att motorn blir orkeslös där.
Trevligt projekt!
Men "fullgas på lägre varv"...?
Är det sånt som kallas tomgångsgasning?

Tror att jag förstår ändå.

Bild Gott nytt...
Livet går vidare...
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av NikkO »

om jag kör 70 km/h på 4an och gasar fullt, då går den fett som fan ett tag tills den varvar ur lite mer men man kanske inte kan få lika fin gång med sånhär skit som med en modern mc-förgasare.

Vid buskörning så går den bra, dock stör tomgångsblandningen mig enormt... vill kunna ha lambda 1 på tomgång så man slipper ha friskluftmask för att kunna gå nära bilen, luktar som nån gammal jänkebil nu.

Gott nytt år.

Imorgon kanske jag fixar lite film, det är fint ljud i maskinen :thumbright:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av Painlake Racing »

Sprut.nu? ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av The »

Jag kan köpa webrarna billigt ;-)

Fint motorbygge!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av NikkO »

Hehe, nja ska väl ge dom en chans till.

Om jag får lambda 0.80 på tomgång med 55f8, ska jag gå ner på lågfartsmunstycke då?

kör jag 70km/h eller 90 km/h med jämn gas så har jag runt lambda 1, går jag ner på lågfart borde det snåla ur där?


Någon här borde kunna hjälpa till lite, jag har aldrig skruvat weberförgasare innan.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av S Iwarson »

Acc-munstyckena då, har du provat där?
Annars låter det som sagt som för stora lågfart om den fetar på det viset på tomgång.
Är de synkade ordentligt?
Har du spel på alla ventiler så att den inte trycker tillbaka genom ett insug tex.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av T Landholm »

Dags för lite film tycker jag, angående röret så ser det ut som ett timorör men vad jag vet så är väl KG's kopior på dem? Var förr iallafall.. :)
Tommy Landholm
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag tycker att bestyckningen ser ok att börja med. Om blandningen inte går att få till på tomgång så bör du kolla upp om nålventilerna tätar ordentligt.
Bild
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av Magic thomsson »

Kolla även flottörnivån om du inte gjort det och att inte en flottör är sprucken så det är bensin inuti den,då blir det också skit av alltihopa,det hände mej en gång.
Roger (Magic T) Thomasson
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av NikkO »

flottörerna är hela och nivån är ställd på 8 mm mätt från packningsytan till flottören.

ventilspel är ,40 på insug och ,50 på avgas och och synkningen är gjord med riktig synkklocka.

Ska försöka få till lågfarten i helgen, nu är det iaf perfekt för huligankörning, ritar fint på torr asfalt.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av Erland Cox »

Byt till F9 rör F2 är för feta.

Erland
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam

Inlägg av NikkO »

/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Hzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 11, 2012 9:11 pm

Re: Bruksbilen 244 -75, film från iskörning

Inlägg av Hzon »

:thumbright: Varför har du inte sagt att du har en byggtråd för pärlan?

Störtskön bil, kan intyga att den går fint på isen...
Skriv svar