Har sedan tidigare lagt upp mina projekt på Garaget.org men jag tycker inte att den sodan är vad den varit innan. Klistrar över allt från tråden där till hit istället och hoppas på lite större intresse för vad jag gör.
Köpte mig en gammal E-klass, W124, snorbilligt. Jag tänker plocka spisen från denna karossen och sätta i en W201 (190) tillsammans med en Getrag från 190 16v.
Kommer posta bilder och information allt eftersom projektet fortgår.

Här är pärlan som maskinen kommer plockas ifrån, Mercedes-Benz 300TDT 4-Matic.

Fick även med en extramotor, med dåliga kolvringar i en cylinder. Kommer plocka delar från denna vid behov.

Första steget blev att plocka av toppen, måste riktplana den och byta packning. Här är det arbetet påbörjat.

Håller på att plocka spridarna, skall lämna in de och kolla öppningstryck och spridarbild tänkte jag. Har även plockat bort insug och pump. Nästa steg är att lyfta av toppen.

Fick paket igår. Dieselmeken Superpump 7,5 mm. Gött att ha det färdigt..

Precis fått av topplocket. Packningen var helt slut på flera ställen.

Topplocket. Visade sig att det var riktigt skevt, på alla håll och kanter..

Har börjat förbereda för att lyfta ur blocket också. Lite pill med att lossa allt som har med 4-maticen att göra. Fick även ner mitt fina avgassystem som något har klåpat ihop. Raka rör är ju tydligen bäst.
Idag har jag ägnat mig åt att lyfta ur spisen från 124an. Var mycket jobb med allt som har med fyrhjulsdriften att göra. Axlar och oljerör hit och dit som bara var i vägen. Tråget på motorn är gigantiskt i och med att diffen till framaxlarna sitter i tråget, så när det plockas väck kommer motorn bli hälften så stor

Tomt =)
Satt och bläddrade lite i min Haynesbok också för att få reda på hur mycket förkammarna i toppen får sticka ut. Hittade även lite andra intressanta mått som jag kontrollerade på toppen. Kom fram till att höjden på toppen gick under minimimåttet, samt att ventilindraget är alldeles för litet. Så det får förmodligen bli en riktplaning på den andra toppen jag har och använda den istället.
Fick hem tryckplatta och lite packningar i veckan, och nästa helg ska jag förmodligen hämta karossen som
motorn ska ner i. I veckan som kommer ska även topplock nr 2 lämnas på planing, dock ska den mätas och kollas ordentligt innan!

Har även fått upp blocket på stativet! Skickade iväg tråget, vilket är stort som en fullvuxet sjölejon, och lite andra saker som jag sålt.

Tryckplattan som kommer hamna på bilen, Sachs 765. Kommer nog palla med trycket! Ny insugs och ny avgaspackning också

Har fortsatt plockat delar ifrån 124an, finns i stort sett inget kvar av värde. Växellåda och fördelnigslåda ska bort, sen skickas den till skrot.

Har även vart och hämtat karossen som motorn idag är på väg ner i.

Växellådan, Getrag från 190 16v, tror den heter Getrag 275.

Fick även leta upp en oljepump/pickup till en standard OM603, då pickupen till en 4matic går längre bak i tråget.

Oljetråget till motorn var sprucket, så det fick svetsas en vända.

Har även fått topplock nr två riktplanat, då det andra var skrot. Under en tiondel togs bort. Har dessutom köpt och fått svänghjulet bearbetat så det skall passa ihop med tryckplattan och växellådan. Ett av svänghjulen är brorsans så det använde jag som mall.

Kraftpaketet börjar ta form. Nu är det bara ett par motorfästen från 606 som behövs! Sen ska den i bilen.
Hoppas ni gillar det!
/Simon