Överladdad Merca 3 liters dieselsexa i MB 190

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Henjer
Lite mer laddtryck

Överladdad Merca 3 liters dieselsexa i MB 190

Inlägg av Henjer »

Tjenare.

Har sedan tidigare lagt upp mina projekt på Garaget.org men jag tycker inte att den sodan är vad den varit innan. Klistrar över allt från tråden där till hit istället och hoppas på lite större intresse för vad jag gör.

Köpte mig en gammal E-klass, W124, snorbilligt. Jag tänker plocka spisen från denna karossen och sätta i en W201 (190) tillsammans med en Getrag från 190 16v.

Kommer posta bilder och information allt eftersom projektet fortgår.

Bild
Bild
Här är pärlan som maskinen kommer plockas ifrån, Mercedes-Benz 300TDT 4-Matic.

Bild
Fick även med en extramotor, med dåliga kolvringar i en cylinder. Kommer plocka delar från denna vid behov.

Bild
Första steget blev att plocka av toppen, måste riktplana den och byta packning. Här är det arbetet påbörjat.

Bild
Håller på att plocka spridarna, skall lämna in de och kolla öppningstryck och spridarbild tänkte jag. Har även plockat bort insug och pump. Nästa steg är att lyfta av toppen.

Bild
Fick paket igår. Dieselmeken Superpump 7,5 mm. Gött att ha det färdigt..

Bild
Precis fått av topplocket. Packningen var helt slut på flera ställen.

Bild
Topplocket. Visade sig att det var riktigt skevt, på alla håll och kanter..

Bild
Har börjat förbereda för att lyfta ur blocket också. Lite pill med att lossa allt som har med 4-maticen att göra. Fick även ner mitt fina avgassystem som något har klåpat ihop. Raka rör är ju tydligen bäst.

Idag har jag ägnat mig åt att lyfta ur spisen från 124an. Var mycket jobb med allt som har med fyrhjulsdriften att göra. Axlar och oljerör hit och dit som bara var i vägen. Tråget på motorn är gigantiskt i och med att diffen till framaxlarna sitter i tråget, så när det plockas väck kommer motorn bli hälften så stor ;)

Bild
Tomt =)

Satt och bläddrade lite i min Haynesbok också för att få reda på hur mycket förkammarna i toppen får sticka ut. Hittade även lite andra intressanta mått som jag kontrollerade på toppen. Kom fram till att höjden på toppen gick under minimimåttet, samt att ventilindraget är alldeles för litet. Så det får förmodligen bli en riktplaning på den andra toppen jag har och använda den istället.

Fick hem tryckplatta och lite packningar i veckan, och nästa helg ska jag förmodligen hämta karossen som
motorn ska ner i. I veckan som kommer ska även topplock nr 2 lämnas på planing, dock ska den mätas och kollas ordentligt innan!

Bild
Har även fått upp blocket på stativet! Skickade iväg tråget, vilket är stort som en fullvuxet sjölejon, och lite andra saker som jag sålt.

Bild
Tryckplattan som kommer hamna på bilen, Sachs 765. Kommer nog palla med trycket! Ny insugs och ny avgaspackning också :)

Bild
Har fortsatt plockat delar ifrån 124an, finns i stort sett inget kvar av värde. Växellåda och fördelnigslåda ska bort, sen skickas den till skrot.

Bild
Har även vart och hämtat karossen som motorn idag är på väg ner i.

Bild
Växellådan, Getrag från 190 16v, tror den heter Getrag 275.

Bild
Fick även leta upp en oljepump/pickup till en standard OM603, då pickupen till en 4matic går längre bak i tråget.

Bild
Oljetråget till motorn var sprucket, så det fick svetsas en vända.

Bild
Har även fått topplock nr två riktplanat, då det andra var skrot. Under en tiondel togs bort. Har dessutom köpt och fått svänghjulet bearbetat så det skall passa ihop med tryckplattan och växellådan. Ett av svänghjulen är brorsans så det använde jag som mall.

Bild
Kraftpaketet börjar ta form. Nu är det bara ett par motorfästen från 606 som behövs! Sen ska den i bilen.

Hoppas ni gillar det!

/Simon
Mercedes w201 OM606+GT42+kompressor+Dieselmeken 250cc driftcar.
dennis-volvo
För mycket laddtryck

Re: Överladdad Merca 3 liters dieselsexa i MB 190

Inlägg av dennis-volvo »

kul att se folk som bygger på dessa fina potenta diesel sexorna :)
kommer följa detta! lycka te i fortsättningen !
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

dennis-volvo skrev:kul att se folk som bygger på dessa fina potenta diesel sexorna :)
kommer följa detta! lycka te i fortsättningen !
Ja de finns ju lite kräm att plocka av. Har länge vart sugen på att bygga men inte haft möjlighet. Tack ska du ha!
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

Yo!

Får tillägga att motorfästen är ordnat, men nu väntar jag på ett annat tråg då mitt tog i balken. Då det har suttit en 24v dieselsexa i bilen innan så plockar jag delar från just en sådan motor.
speeds_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av speeds_ »

Kul projekt! :thumbright:
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Skapligt sammanträffande att jag råkade hitta din bil på garaget för några dagar sen och kommenterade om 4matic styrning och så dyker du upp här nu :P
Varmt välkommen iaf!

Roligt projekt. Får du lite 4matic delar över så är jag intresserad, kan va bra att ha i reserv till min :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

subw000fer skrev:Skapligt sammanträffande att jag råkade hitta din bil på garaget för några dagar sen och kommenterade om 4matic styrning och så dyker du upp här nu :P
Varmt välkommen iaf!

Roligt projekt. Får du lite 4matic delar över så är jag intresserad, kan va bra att ha i reserv till min :)
Jaha ja just det! Haha.

Det enda jag har kvar från drivlinan är automatlåda, fördelningslåda, kardan och klumpen.
Nåt av intresse?
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Henjer skrev:
subw000fer skrev:Skapligt sammanträffande att jag råkade hitta din bil på garaget för några dagar sen och kommenterade om 4matic styrning och så dyker du upp här nu :P
Varmt välkommen iaf!

Jaha ja just det! Haha.

Det enda jag har kvar från drivlinan är automatlåda, fördelningslåda, kardan och klumpen.
Nåt av intresse?
Fördelningslåda och klumpen skulle kunna vara bra, skicka ett pm var du bor och vad du vill ha för det :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

Intressant kommer följas :) va ska du köra med för turbo? Har 190ian nån klump å axlar som kommer hålla?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

maax skrev:Intressant kommer följas :) va ska du köra med för turbo? Har 190ian nån klump å axlar som kommer hålla?
Har hela tiden lutat åt att till en början köra med ett Schwitzer på orig. grenrör och orig. insug. Detta är bara för att jag skulle hinna led att köra på isen under vintern men det verkar inte bli så mycket av det, så nu är jag inne på att bygga färdigt allt med grenrör, IC och insug på en gång. Då blir det nog en Holset Hx35 eller 40.

Vad det gäller bakaxel så är det original från den bilen. Dock är det lite kralligare axlar på dieslarna. Klumpen är svetsad. Men är inte så orolig över hållbarheten, då det är brorsan som har kört med bilen innan med en 24v dieselsexa med bra mos i.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

Okej blir nog fränt. Okej tänkte man bruka ju oftast få däckstudds och axeln bruka gå av då.
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

maax skrev:Okej blir nog fränt. Okej tänkte man bruka ju oftast få däckstudds och axeln bruka gå av då.
Går inget sönder har man inget att se fram emot ;)
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

Nä det e ju sant :P ja håller på me nå liknande i en w126a tänkte höra från vilken bil tog du svänghjul? Och vilken diameter har det.
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

maax skrev:Nä det e ju sant :P ja håller på me nå liknande i en w126a tänkte höra från vilken bil tog du svänghjul? Och vilken diameter har det.
Åh, intressant! Gillar 126an, mer info om ditt?

Ja hur var det nu, svänghjulet kommer från w210 300 manuell låda, om jag ute är helt ute och cyklar. Det är i alla fall 240mm, och måste bearbetas. Kan lägga upp lite bilder på det ikväll. För att kunna köra Sachs 765 så måste svänghjulet planas av rejält och ny bultdelning måste borras, på just det svänghjulet med den plattan. Finns väl andra kopplingar också som inte kräver någon bearbetning.

Däremot så har DLI-teknik färdigt svänghjul som är till för 603/606 och Sachs 765.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

Ja 126an är en av mb:s finaste tycker jag sen kommer 123an:) ja mitt projekt är en svensksåld 420se -91 i super fint skick ingen som helst rost eller andra skavanker egentligen för fin för att skruvas i men när ingen ville ge det jag begärde för bilen på blocket så slog de väl slint i skallen så kasta ut v8an å ska nu i med en 603 med moddad pump tror det blir dieselmeken och hx40 osv äre tänkt samt eventuellt om lack är inte nöjd med färgen vill ha Mercedes Jaspisblå metallic 345. Men än så ha jag bara tagit ur motorn och börjat rensa upp bland kablar som är onödigt. Och har för litet garage så det ha stått still i fem månader nu ha inte hittat nått bra garage än. Du borde gå med i mbscha forum säkert fler intresserade där. Dli teknik va ju en nyttig sida men ja tror man kan fixa ett svänghjul billigare än deras pris :P du får mer än gärna lägga upp bilder när du gör svänghjulet så man få se hur de gå till.
Skriv svar