Kan försöka svara på några frågor,
Fråga 1
Fördelar/nackdelar AB/ef
* Minst 25k av aktiekaptialet i ett AB måste finnas på bolagets konto annars ska en kontrollbalansräkning upprättas. Är väll kanske inte nackdel direkt men..
* Fördel med ef att du kan använda kontantmetoden till bokföringen vilken är enklare och går snabbare.
* "så får man skatta bort hälften till staten och de behöver man inte med ett aktiebolag" Egenavgifter m.m är så gott som samma i AB/ef så din lön får du skatta lika mycket på. Det du tänker på är att i ett AB kan du ta ut vinst som aktieutdelning med "bara" 30% skatt MEN du kan inte göra en större aktieutdelning än vad du har betalt ut i lön under året så att enbart ta ut pengar ur bolaget på det sättet fungerar inte.
* Har du en vanlig anställning/lön samtidigt som du startar upp din enskilda firma så kan du om du gör förlust i firman dra av den mot skatten på din vanliga lön. Totalt 100k över en 5årsperiod får man dra av.
Detta är vad jag kommer på såhär direkt och jag har säkert missat massa saker...
Fråga 2
Nej det lär det inte vara. Kan väll kanske bli lite knösligt om du har betalningsanmärkningar och annat skit när de tar en kreditupplysning på dig.
Fråga 4
Kör du enskild firma så är jag nog övertygad om att du kommer klara av/ha tid att sköta din egen bokföring för att spara pengar. Ev vid bokslutet kan det vara gott att ta in en revisor några timmar, kostar inte många tusen.
Fråga 6
Banken vill garanterat ha något som säkerhet alternativt att någon annan går i borgen för dig.
Det att du vill ha en anställd och samtidigt tjäna pengar i början har jag svårt att tänka mig. Skulle du lyckas med det så blir du nog först i Sverige. Mer realistiskt är att går det bra och jobben flyter på hyffsat så kan du börja ta ut lön efter ett år.
Starta eget ???
Re: Starta eget ???
klok man måste jag säga och jag kunde nog inte skrivit de bättre SteveSteve skrev:Bästa är väl att skaffa ett vanligt jobb och sen köra det där på sidan ett tag? Säger kroppen då emot så lär du ju med största sannolikhet ändå inte orka med att driva firman på heltid. Det är en SJUK press att ha ont i kroppen och ha kunder som står på kö och väntar, man vill ju inte gärna säga nej heller...och till slut kommer knoppen att säga ifrån också och då blir det inte lätt att ta sig tillbaks
Sen är det ju bara att kyssa bilintresset hejdå också om man ska driva det som egen firma
just de där med kroppen är ett helvete då man skallar väggen dagligen och de blir ju inte lite frustrerande att inte kunna jobba som "alla " andra så här är givetvis de största problemet jag kommer stöta på efter vägen och de är därför jag måste köra igång med en anställd från dag 1 i princip för annars går jag i väggen första månaden redan så här finns inga altenativ tyvär för kommer jag inte kunna anställa så kommer de aldrig bli nått tyvär för just för att stå upp på ett betonggolv är de värsta jag kan utsätta kroppen för för efter några timmar brinner förmligen fötterna och bena av smärta och tar man inte de lugnt dagen bakom utan förtsätter reta problemet ja då går jag inte på fötterna efter en vecka
bil intresset kan jag tänka mig blir en hel del lidande också men samtidigt är de ett sätt att koppla av skallen på så jag tror ändå de skulle gå gämt upp mot nu
mvh björn
nu börjar de rulla på med frågor och svar och de är skitkulPerra.S skrev:Kan försöka svara på några frågor,
Fråga 1
Fördelar/nackdelar AB/ef
* Minst 25k av aktiekaptialet i ett AB måste finnas på bolagets konto annars ska en kontrollbalansräkning upprättas. Är väll kanske inte nackdel direkt men..
* Fördel med ef att du kan använda kontantmetoden till bokföringen vilken är enklare och går snabbare.
* "så får man skatta bort hälften till staten och de behöver man inte med ett aktiebolag" Egenavgifter m.m är så gott som samma i AB/ef så din lön får du skatta lika mycket på. Det du tänker på är att i ett AB kan du ta ut vinst som aktieutdelning med "bara" 30% skatt MEN du kan inte göra en större aktieutdelning än vad du har betalt ut i lön under året så att enbart ta ut pengar ur bolaget på det sättet fungerar inte.
* Har du en vanlig anställning/lön samtidigt som du startar upp din enskilda firma så kan du om du gör förlust i firman dra av den mot skatten på din vanliga lön. Totalt 100k över en 5årsperiod får man dra av.
Detta är vad jag kommer på såhär direkt och jag har säkert missat massa saker...
Fråga 2
Nej det lär det inte vara. Kan väll kanske bli lite knösligt om du har betalningsanmärkningar och annat skit när de tar en kreditupplysning på dig.
Fråga 4
Kör du enskild firma så är jag nog övertygad om att du kommer klara av/ha tid att sköta din egen bokföring för att spara pengar. Ev vid bokslutet kan det vara gott att ta in en revisor några timmar, kostar inte många tusen.
Fråga 6
Banken vill garanterat ha något som säkerhet alternativt att någon annan går i borgen för dig.
Det att du vill ha en anställd och samtidigt tjäna pengar i början har jag svårt att tänka mig. Skulle du lyckas med det så blir du nog först i Sverige. Mer realistiskt är att går det bra och jobben flyter på hyffsat så kan du börja ta ut lön efter ett år.

vist har dom sänkt aktie kapitalet till 50 000 nu och då får man inte understiga hälften av de om jag förstått rätt
tidigare var man väl tvungen att ha 50 i bolaget och 100 i aktiekapital när man startade
på vilket sätt blir kontantregleringen lättare med enskillt bolag gämfört med aktiebolag och vad säger kassalagen igentligen är de så att jag måste ha en rikig kassa apparat på en bilverkstad eller vad gäller här ??
okej de där med vinstutdelning var en intressant sak att veta jag har funderat lite på hur de går till och nu fick man bra info om de

just nu är jag arbetslös med letar en arbetsplats passande för min nervskada och de är ju inte de lättaste att hitta tyvär och jag har ju däremot lärt mig genom åren vad som är bra och mindre bra att provocera när jag jobbar och här är en av anledningarna till att jag vill starta eget för då kan jag sätta mig ner och ta en vilopaus på några minuter utan att ha nån flåsande chef i nacken hela tiden som gör en tokig speciellt då man blir tvingad att göra saker som påfrestar ännu mera
angående fråga 2 , de låter ju bra att de inte är så gormigt jag ska faktiskt fråga en kompis som driver en firma med finnans och höra vad som gäller där
fråga 4 jo de stämmer säkert att man kan sköta papprena mm själv men går de leja bort för en summa av typ 2000 per månad så lägger jag häldre tiden och frustrationen som de tar mig att fixa papprena på att möjligen försöka dra in 3 000 i ställe i företaget så tjänar man på de i stället
jag vet av ett företag som gör allt papper själv och d eär sån oårdning och sånt jävla gorm med allt så de spenderas säkert 20 timmar i veckan på gorma med detta och i de fallet hade de ju varit en ren plussaffär att leja nån med papprena och sätta dom dära timmarna i stället på att göra ett jobb som kanske man kan dra in de dubbla mot vad utgiften blir för pappersjobbet pga man inte kan
jag har lite svårt att se varför man inte skulle kunna ta ut lön förens efter ett år så de får du gärna förklara mer ingående för mig för de är många som säger de och de känns som att jag missar nått här
givetvis vill man ju knega in stålar i firman så mycke de bara går men men måste ju ändå leva så nån sorts lön måste ju även nystartade företag ta ut annars överlever man ju inte personligen ett år så förklara gärna mer här hur ni tänker så kanske jag hajjar till på nått jag inte tänkt på
mvh björn
Starta eget ???
Kassaapparat behövs inte, men det ställer krav på att du gör ordentliga kontantnotor med kundens personuppgifter vid varje köp.
Fick också som svar av min revisor att man inte behöver kassaregister om man skriver kontantfakturor, tror dock gränsen ligger på 4 basbelopp.
En anställd med vettig lön kostar väl i runda slängar 2k + moms?
Jag funderade i 10 år innan jag drog igång enskild firma i februari. Önskar jag gjort det tidigare för det är det bästa jag gjort!
Sen har jag också svårt att förstå hur folk gör när dom säger att det tar ett år innan man kan plocka ut pengar? Jag såg till att ragga tag i kunder innan jag startade.
Jag funderade i 10 år innan jag drog igång enskild firma i februari. Önskar jag gjort det tidigare för det är det bästa jag gjort!

Sen har jag också svårt att förstå hur folk gör när dom säger att det tar ett år innan man kan plocka ut pengar? Jag såg till att ragga tag i kunder innan jag startade.
okej ja men att man slipper kassaapparat underlättar ju en del å så behöver man inte lägga sura slantar på en sådan dock är nog en kort station ett måste får att släppa ut bilar till ökänt folk utan betalning är inge smart erfarenhet har jag lärt mig :/Brandt skrev:Fick också som svar av min revisor att man inte behöver kassaregister om man skriver kontantfakturor, tror dock gränsen ligger på 4 basbelopp.
Jag funderade i 10 år innan jag drog igång enskild firma i februari. Önskar jag gjort det tidigare för det är det bästa jag gjort!![]()
då är de bättre förlara att repet betalas kontant eller med kort den aktuella dagen bilen är klar osv
jag kan tänka mig att d eär grymt härligt att vara sin egen chef och få dra upp egna framtidsplaner och så vidare och rullar pengarna in så går dom i egen ficka och inte i chefens ficka som de altid varit tidigare
ragga kunder och sånt de har man väl altid haft i baktanke och de är väl därför många ringer om dagarna och frågar och undrar om ditt och datt men som de är nog inte så stora problem
jag fårstår lixom inte de dära heller med lönen och varför man inte kan ta ut lite lön
må vara om man har tex en sambo att leva på och man inte lånar upp nå rörelsekapital utan startar från noll men ett rörelsekapital måste jag då ha om de ska gå köra fullt ut och lönen måste ju gå ta därifrån åtminstånde första 2 månaderna innan man får rulians på kunder mm och slantarna börjar komma in
mvh björn
Kör du "kontantfaktura" eller vad det kallas får du ju kontanter, bara se till att skriva samma som man gör på en 30 dagars faktura så är det lugnt med den biten.Bjorn C skrev:okej ja men att man slipper kassaapparat underlättar ju en del å så behöver man inte lägga sura slantar på en sådan dock är nog en kort station ett måste får att släppa ut bilar till ökänt folk utan betalning är inge smart erfarenhet har jag lärt mig :/Brandt skrev:Fick också som svar av min revisor att man inte behöver kassaregister om man skriver kontantfakturor, tror dock gränsen ligger på 4 basbelopp.
Jag funderade i 10 år innan jag drog igång enskild firma i februari. Önskar jag gjort det tidigare för det är det bästa jag gjort!![]()
då är de bättre förlara att repet betalas kontant eller med kort den aktuella dagen bilen är klar osv
jag kan tänka mig att d eär grymt härligt att vara sin egen chef och få dra upp egna framtidsplaner och så vidare och rullar pengarna in så går dom i egen ficka och inte i chefens ficka som de altid varit tidigare
ragga kunder och sånt de har man väl altid haft i baktanke och de är väl därför många ringer om dagarna och frågar och undrar om ditt och datt men som de är nog inte så stora problem
jag fårstår lixom inte de dära heller med lönen och varför man inte kan ta ut lite lön
må vara om man har tex en sambo att leva på och man inte lånar upp nå rörelsekapital utan startar från noll men ett rörelsekapital måste jag då ha om de ska gå köra fullt ut och lönen måste ju gå ta därifrån åtminstånde första 2 månaderna innan man får rulians på kunder mm och slantarna börjar komma in
mvh björn
Ang lönen försöker jag plocka ut så lite i kontanter utan köpa grejer till firman ist, då blir det ju mindre att betala till skatteverket

Min bokföring har hitills kostat 4700:- feburari-oktober, då soterar jag bara papprena i datum ordning och gör en notering vad det är. Sen sköter dom resten

Jag tog en checkkredit på 50 när jag startade bara för att ha lite pengar dom 2 första månaderna innan de första fakturorna kom in. Kan ju vara bra att veta att man har den om det skulle va tight nån månad.
okej ja hur fakturerna ser ut får man sätta sig in i sedan i så fall men de är bra du berättar hur de funkarBrandt skrev:
Kör du "kontantfaktura" eller vad det kallas får du ju kontanter, bara se till att skriva samma som man gör på en 30 dagars faktura så är det lugnt med den biten.
Ang lönen försöker jag plocka ut så lite i kontanter utan köpa grejer till firman ist, då blir det ju mindre att betala till skatteverket![]()
Min bokföring har hitills kostat 4700:- feburari-oktober, då soterar jag bara papprena i datum ordning och gör en notering vad det är. Sen sköter dom resten
Jag tog en checkkredit på 50 när jag startade bara för att ha lite pengar dom 2 första månaderna innan de första fakturorna kom in. Kan ju vara bra att veta att man har den om det skulle va tight nån månad.

jo jag förstår hur du tänkter angående grejerna til bolagen men lite lön måste man ju plocka ut annars ramlar nog tänderna ut om man bara har verktyg att mätta magen med haha
åfan ja skulle jag ha lika kostnad på bokföringen så lejer jag bort de tveklöst

nu vet jag inte ditt läge också så vidare men kan du berätta lite grovt bara om de var svårt att få ett rörelsekapital och vad sa banken rikigt där har dom nå grundlinjer att gå efter eller beror de lite mer på vilken typ av företag man startar osv
mvh björn
Ang banken hade jag inga problem, sa bara av jag trodde jag skulle fakturera i månaden så var det klart;) Men dom är rätt bra att ha och göra med här nere:)