Blåst

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Blåst

Inlägg av Kadett4wd »

Magic thomsson skrev:Känner jag vill berätta några saker som jag tycker är lite skojaraktiga,när vi skulle köpa oss en bil jag o sambon så fann vi en på blocket först som verka kanon,en volvo v70 diesel,en 04 a för 60 000kr i kanonskick.Säljaren va inte svensk men jag va av den uppfattningen att det ska inte ha nån betydelse,jag ringde och frågade om allt möjligt,bucklor,oljud,service mm,bilen va fullservad med stämplar och allt va helt perfekt sa säljaren,inga skavanker,gick som en dröm på vägen sa han,vi gjorde upp vi kommer ner o kollar,va 30 mil dit så jag åkte ju ner för o köpa bilen tänkte jag,när vi kom ner på avtalat tid va han inte hemma först o främst,säljaren va o handla så vi fick vänta 45 min,sen när han kom så såg man ju det ena o det andra på bilen,inte samma fälgar som på bilden på blocket,spräckt framruta,flera bucklor,lampor som inte lyste,varningslampor i instrumentet som varnade om det ena och andra,inte städat inuti,låg pizzakartonger mm i bilen,jag hade ju åkt 3 timmar för o kolla på bilen så jag provkörde den iaf ifall man kunnat skambjuda för alla småfel,men provkörningen va lika jävlig som det visuella intrycket,vibrationer i ratten,drog till höger,trög växellåda,skramlande oljud från toppen som kom och gick i oregelbundna tidsintervaller,serviceboken hade konstiga stämplar,jag ifrågasatte dom fel jag märkt och säljaren undrade om jag jobbade på bilverkstad som kunde så mycket om bilen,säljaren kom med den ena än den andra bortförklaringen om felen jag rabblade upp,jag minst sagt kokade inombords :angryfire: ,här hade man åkt en hel dag för o köpa en bil för 60 lax och man skulle bli pålurad en skrothög,nu förstår jag dom som skriver på blocket,endast svensktalande,sen köpte vi en annan bil av en bekant ist som funkar kanon.
Detta känner jag igen också,, men i lite omvänd form.
Ska juh sälja Min C36 AMG.
Ringde en kulturberikare, och absolut inte trodde mig då jag sade jag servat den själv och bilen verkigen ÄR i toppskick.
Givetvis ska juh köpare vara skeptiska, men den här var verkligen dryg, jag har juh till och med 'buildsheet' på bilen och ändå hävdade han att jag inte kunde nåt om Mercedes etc etc.
Allt jag sade som bilen var utrustad med var ditmonterat i efterhand enligt honom.
Jag hänvisade till buildsheet´en.. men ändå skulle han ifrågasätta PRECIS allt.

Slutade med att jag sade: vet du vad? du får inte köpa bilen av mig Hejdå!... sen lade jag på.
Nästa annons på bilen blir det tyvärr lite mera rasistiskt stuk på,, ville inte ta den vägen. men fasen.. ibland måste man.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Man stöter på konstigt folk överallt, speciellt när det gäller bilaffärer. Jag fick ett rätt ilsket samtal från en kompis(Chilenare om det nu skulle spela nån roll) igår. Då hade dom åkte dit i en kontroll och han undrade varför jag inte sagt nåt om skatteskulden på bilen. Dom fick böter, körförbud osv. Jag blev som ett frågetecken då jag bytt till mig bilen av en annan kompis(skåning), som dessutom förvarar prylar hemma hos mig. Undrar extremt mycket hur tankarna har gått här. Nu ställde jag aldrig på bilen osv, men nån skatteskuld hörde jag aldrig nåt om. Givetvis har skåningen legat väldigt lågt den senaste tiden och jag har undrat varför, men nu har jag mina aningar.
Nu ska vi se hur jag ska reda ut detta med äran och kompisar i behåll.

Jag sorterar ut folk genom att bara ha mejladress i annonser och bara mejla folk. Klarar dom av nån anledning inte av mejl, så är dom ofta inkompetenta på fler områden. Och hur de som skickar ett mejl med bara ett telefonnummer och vill att man ska ringa tänker, undrar jag också. Detta hindrar också knäppgökar från att ringa på konstiga tider och på fyllan.
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

I mitt fall så skulle jag inte klarat av o blivit lurad då vi tog lån på banken för o köpa bilen,så om bilen haft massa konstiga fel som kommit fram sen i efterhand så hade jag gått i personlig konkurs,om det varit en gammal volvo 940 a för 8000 kr hade man ju inte tjafsat så mycket,jag själv försöker tala om alla ev fel om jag ska sälja nåt så man kan gå med ryggen fri sen.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende

Kadett4wd skrev:Vad var det för knös då?
Jag vill inte hänga ut nån för att jag tyckte det va dyrt.
Är det överpris tycker du?
smokeytorque
Lite mer laddtryck

Inlägg av smokeytorque »

Hm...tanten i mitt liv var lite sugen på att köpa en bil som hade alla möjliga fina referenser...lågt miltal, fullstämplat i boken på en auktoriserad bilverkstad, välskött, aldrig rostlagad eller omlackad...hennes svärson jobbar inom polisen...han fick fram att säljaren jobbar på bilverkstaden som stämplat i boken, hans bror jobbar på samma bilverkstad, bilen har rullat betydligt mer enligt registeruppgifter, den har varit krockad-två gånger dessutom-och är med som fordon ägt av misstänkt i en förundersökning...Tanten i mitt liv funderar nu på att köpa nåt helt annat...

Svårt att kolla allt som privatperson-inte alla har kontakter inom polisväsendet...
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Magic thomsson skrev:Och nu för några dagar sen så fick jag ett kostnadsförslag från en känd trimmare om en komplett 2150 topp till min rc bil,men han skulle ha 25 000 kr plus moms,ungefär 10 000 mer än andra kända trimmare jag talat med så ja jag vet inte vad man ska tro riktigt.
Man får ju inte svetsa o bygga om kanalerna i 2150 så jag tyckte det drog iväg väldigt i pris,trimmaren försvarade priset med att det handlar om så mycket mer än om flöden och han hade den extra kunskapen som gjorde hans toppjobb värd priset.

så här kan man inte riktigt säga anser jag
för de första är en komplett 2150 topp för 25000 en väldigt billig sådan de finns många 2150 toppar som kostar bra mer än 50 000 kr med titalventiler mm
du måste få en speicifikation precis vad som ingår i en topp för att kunna ställa 2 olika trimmare mot väggen
en topp för 15000 ink moms kommer du inte så långt med tyvär om man nu inte kör std ventiler omslipad kam och lite värre ventilfjädrar men de är ju snarare en folkracetopp i mina ögon

börjar man stoppa stora tryckare . 16mm stålkam ,byta alla säten , titanventiler rejäl bearbetning mm så landar du på bra mycke mer än 50 lax å de är flertalet 2150 åkare som kör med dessa prylar så att 2150 klassen är billig är ganske fel tyvär måste jag säga för de finns 2150 motorer idag som nästan kostar en 200 lax

sen är givetvis erfarenheten från er topplockstrimmare som visat resultat på en bana 100 gånger bättre än vad nå flödesresultat är så där ger jag faktiskt topplockstrimmaren en poäng pavsett vem de nu än är

mvh björn
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

Skulle handla familjebuss för ett par år sen då behovet uppstod med besked..

Siktade in mej på Vw sharan /Seat Alhambra , varför Ford Galaxy uteslöts behöver jag inte nämna på ett forum som detta...

NÅ !! .
Olika annonser kollades och påfallande många uteslöts per omgående, men tre kvarstod som intressanta.
Den första var en -02 1,8T med all utrustning och full servicebok som såldes av "Maria".
För att göra den storyn kortare så slutade det med att bilen var en knappt körbar import-hög (kollat via registret, "maria" sa inget..) och efter frågan om det fanns vinter och sommadäck , med svaret "jå däck finns" på mycket bruten svenska , och efterföljande kommentar , uttalad av en man, fick mej att tappa intresset totalt.
"Do , jagg harr lite bråttomm jost nuo men vill do kopa billen ?, ja eller nej ?..
Pass på den..

Nästa var en "skitfin" -01 i torslanda , nybes och i toppskick (per tel) .
Åkte ner ocH kollade.
Först startade inte skiten pga torsk batteri ,rost mitt på dörrar och på taket??, var en 2,0 och inte en 1,8T, den såg ut som en pundarholk inuti, senaste bes var 10 mån innan, rök avgas fortfarande efter 20 km provtur .
Bortförklaringar fanns det gott om, men den bästa kom när jag konstaterade att det blöta i slutröret smakade glykol...
" menn det läcker barra lite när den kall"....

Köpte det tredje alternativet hos en svensk-talande bilhandlare i trollhättan...

Orsaken till uteslutningen av dom övriga alternativen är bäst att inte skriva, då blir jag väl stämplad som rasse....
Bilar utan turbo SUGER !!
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja vi hade en annan v70 på g innan den jag nämde,den va på en bilfirma ägd av inte svensk,men kvällen innan dagen vi skulle ner o se på den fick jag ett sms att lådan rasat och bilen va bärgad till verkstad så jag kunde inte köpa den,ja det kan ju vara sant kanske.
Sen kom jag o tänka på min arbetskompis som köpte en bil för 100 000 av en liknande säljare,den bilen börja gå dåligt o ryka och koka direkt han kom hem,och det slutade med motorbyte och säljaren va puts väck.så jag vet då vilka jag inte ska göra affärer med i framtiden.
Senast redigerad av Magic thomsson den ons jan 09, 2013 9:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

+1...
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Magic thomsson skrev:
Kadett4wd skrev:Vad var det för knös då?
Jag vill inte hänga ut nån för att jag tyckte det va dyrt.
Är det överpris tycker du?

Jo jag tycker det lät mycket, om det nu inte är värst allt i ventilväg ,titan ventiler och titanretainers etc etc.
Men det känns verkligen overkill.

Du kan juh pmá annars om du inte vill hänga ut.
egentligen spelar det ingen roll, men vore skoj att undersöka lite vad den killen gör åt topparna som är så dyrt.

Edit:
Såg BjornC skrev det fanns toppar för uppemot 50k.. okej om man är en vinnare med massvis med sponsorer och vill försvara titeln till nästa år, då får man juh lov att ta den vägen, men man kanske tjänar 10-15hk på dessa pengar gentemot en topp för långt under halva den summan.
Det är många startavgifter för den lite mindre sponsrade killen det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Magic thomsson
Forumsberoende

Jag fick ingen exakt spec på matrial,bara att det inte va några dåliga Taiwan ventiler,gold ventilfjädrar va det,men att nåt skulle va i titan stod det inget om,ett kamaxelkit med kam,tryckare fjädrar,brickor ligger väl runt 7000-8000 tusen,sen ventiler 2000 och styrningar.så 10 000 kr för matrial och sen 5000 kr för portning och 2000 för montering och justering av ventilspel,så 17000-18000 kr tycker jag är skäligt pris.Min bror betalade 5000 kr för en cnc portning av sin 405 topp.10500 kr komplett med bronsstyrningar,frästa säten,planad,kamen monterad o justerad ventilspel,bara att montera.men då hade brorsan egna ventiler och kamaxel och inga skaltryckare.Nu fick jag kostnadsförslag idag från en annan trimmare på 13000 kr inkl moms komplett allt.och han skulle enligt uppgift ge mer i bromsbänk än han den andra som begärde 25000.Vad olika ska ha betalt beror väl på var dom är i sin verksamhet också,en nyare trimare med stora lån på lokaler nya obetalda maskiner,småbarn kanske behöver väl mer för o överleva,en gammal räv som har allt betalt som går på ålderns höst o pular för att fördriva tiden är väl inte så noga med timpeningen om ni förstår vad jag menar.Ja jag bryr mej inte,det finns alltid människor som anser deras tjänster är mer värda än deras konkurenter så jag väljer väl vem jag handlar av så får dom som vill betala mycket göra det då om dom tror dom åker snabbare på banan för deras motor kostar en årslön.
Magic thomsson
Forumsberoende

Magic thomsson skrev:Ja vi hade en annan v70 på g innan den jag nämde,den va på en bilfirma ägd av inte svensk,men kvällen innan dagen vi skulle ner o se på den fick jag ett sms att lådan rasat och bilen va bärgad till verkstad så jag kunde inte köpa den,ja det kan ju vara sant kanske.
Sen kom jag o tänka på min arbetskompis som köpte en bil för 100 000 av en liknande säljare,den bilen börja gå dåligt o ryka och koka direkt han kom hem,och det slutade med motorbyte och säljaren va puts väck.så jag vet då vilka jag inte ska göra affärer med i framtiden.
Han ringde upp säljaren från annat nummer då svarade han men sa han va nån annan som körde buss,men han kände igen han på rösten,så det kostade väl en 15-20 lax extra med motorbyte.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Men hallå en topp kostar ju cash, vad kostar manley ventiler per st?
Ska du i toppen av resultaten ska även sätena bytas ut så ska den killen ha cash.
Sen killen som mirar in dom och slipar in ventilerna.
Sen killen som ska bearbeta toppen.
Sen ståltryckare.
Sen killen som bearbetar brunnarna för ståltryckarna.
Sen killen som står med lashcaps och justerar ventilspelet.
Sen ventilfjädrar.
En hålborrad 16mm stålkam kostar ju inget under 3000:-
Justerbart kamdrev ska oxå på.

Är ju bara endel i processen.
Dänniz 073-8447664
Magic thomsson
Forumsberoende

[quote="Dennis Öhman"]Men hallå en topp kostar ju cash, vad kostar manley ventiler per st?
Ska du i toppen av resultaten ska även sätena bytas ut så ska den killen ha cash.
Sen killen som mirar in dom och slipar in ventilerna.
Sen killen som ska bearbeta toppen.
Sen ståltryckare.
Sen killen som bearbetar brunnarna för ståltryckarna.
Sen killen som står med lashcaps och justerar ventilspelet.
Sen ventilfjädrar.
En hålborrad 16mm stålkam kostar ju inget under 3000:-
Justerbart kamdrev ska oxå på.

Är ju bara endel i processen.[/quote
Klart det går att motivera en hög kostnad om man vill det,om man väljer det dyraste matrialet i varje komponent.
Men du måste inte ha det värsta för o köra snabbast,helheten och det mellan ratten o ryggstödet är viktigare.
Andreas jepsson som vann 2150 i götalandscupen hade ju inte ens mikuni förgasare som många tror det måste vara bara för mikuni 40 bromsar 15-20 hk mer än weber 45 or.
Det ser man ju om man jämför 2150 mot 2400.Dom bästa 2150 åker ju snabbare än många 2400 trots stor skilnad i motoreffekt och däck,fjädring mm,och framförallt skillnad i pris.
Magic thomsson
Forumsberoende

Kollat runt lite och sett realistiska prisvärda alternativ på 2150 toppbygge.
Först matrial.kamaxelkitt från agap med racekam 16 mm lyft 37 mm tryckare,fjädrar,titanretainers,lashcaps.7800 kr.
Alu bronsstyrningar 595 kr.ventiler 2000 kr.
Sen jobb.Portning 5000 kr som Ex Erland cox skulle ha om han skulle göra en topp till mej.Många andra också seriösa trimmare skulle nöja sej med 5000 kr för portningsjobbet på en 2150.Planing av topp 400 kr.Ventilsätesfräsning 1000 kr.Byte av styrning 1000 kr.
Och ventiljustering 1000 kr.
Matrial plus jobb 18 795,men avrunda upp till 20 000 kr för ventilsäte och justering kan kosta lite mer.
Men om man lägger allt jobb hos samma trimmare får man säkert lite rabatt.
En sån topp för 20 000kr skulle enligt min åsikt räcka till.
Har ni andra åsikter så varsågoda.
Skriv svar