Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Idag har jag fått Dauphinen byggbesiktad. Besiktningen gick verkligen över förväntan, besiktningsmannen tyckte att bygget var genomtänkt :thumbright: . Han gillade min tanke om att sätta tillbaka originalbalkarna under golvet, trädda på de nya tvärgående rörprofilerna. Likaså golvet kommer bli väldigt likt original, liksom hjulhus och annat. Ombyggt fordon utan tvekan, tyckte SFRO :lol:
Ingenting behöver jag göra om och inga andra tråkiga nyheter heller. Däremot en hel del bra tips och råd :thumbright: . Oerhört skönt att kunna köra på med helsvetsning och målning när det passar mig.
Det verkar trots allt som att störtburen inte kommer bli helt tongivande utseendemässigt, utan kommer till stor del döljas av exempelvis c-stolpe.

Fredag väl godkänt examensarbete (och därmed lärarexamen :thumbright: )
Söndag byggbesiktning med inslag av beröm, kan det bli bättre :whistle: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av subw000fer »

Grattis! Väl förtjänt på byggbess. Hoppas att få se mkt action här nu :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
pimpmyfarad
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: ons aug 11, 2010 9:18 pm
Ort: Motala

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av pimpmyfarad »

man får gratulera!
Nicklas T
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av gottlieb »

Grattis,vad roligt.
joppe-z28
Chevrolet owner
Inlägg: 31
Blev medlem: mån apr 11, 2005 11:55 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av joppe-z28 »

Grattis väl förtjänt :-)
T-mouse forever .
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Toni »

Det där gjorde du verkligen bra!
Dels examen, men även bygget.
Inte för att jag varit orolig, för det har varit tanke bakom konstruktionen, men jag har varit där du är också, nervös för att den egna förmågan vägt för lätt!
Snyggt jobbat :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

subw000fer skrev: Hoppas att få se mkt action här nu :D
Va f...n, jag var ju i garaget från den 21 december till den 6 januari. Mer action än så kan jag inte erbjuda :hihi: .

Tack allihop, jag har lite svårt att ta mig för något konkret så jag har mest suttit och övat på TIG-en ikväll :?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Robin Olivi »

Tack allihop, jag har lite svårt att ta mig för något konkret så jag har mest suttit och övat på TIG-en ikväll :?
Övning ger ju färdighet så du får bjuda några fina strängar sen. :-D

Grattis till milstolparna!
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av j björk »

Vad kul, grattis :thumbright:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tackar Björk och Oliven. När det gäller vackra strängar ska ni nog inte sitta och vänta vid min tråd :hihi: .

Idag har jag lagt till två snedsträvor från min ram till doffens ram som jag fick OK på i söndags.

Bild

Idag har jag även monterat det som kan kallas momenthämmare kanske:

Bild

Original är den svetsad på det kombinerade laddtryckröret och frontbågen :lol: som här ligger löst:
Bild

Och så här blev det:

Bild

Over and out.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Länkarmsinfästningar tillverkade och punktade även på högersidan:

Bild

Bild

Idag tog jag tag i stolsinfästningarna:

Bild

25x25x2 Som löper längs med bilen och plåtarna som satt under stolen svetsade i sidan av dessa:

Bild

Om förare och passagerare ska dela lika på utrymmet i sidled så är det använt nu :( :

Bild
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag tänkte avslöja några funderingar som jag burit på ett tag. Det kan vara viktigt att poängtera att jag vill kunna njuta av bilen på vägen och jag kommer inte jaga de sista tiondelarna på bana och heller inte de sista hästkrafterna ur motorn. Bilbygget är för mig att skapa och forma i plåt i första hand.

1. Vacuumservo och huvudbromscylinder från Passaten ELLER två cylindrar och bromsvåg.SFRO-mannen röstar på det första alternativet.

2. Elektrisk handbroms känns som vettigt för mig som inte har många centimeter mellan stolarna. Finns det någon elektrisk handbroms som skulle kunna appliceras här utan CAN-kommunikation ?

3. Coilovers med PUR-bussningar eller mjukare.Helst ska det också finnas stor lindningsdiameter på fjädern, eftersom jag värnar om komforten. Tips på produkter och hemsidor, så jag kan fastställa vilken bredd bussningen ska ha plats för i nedre länkarmarna.

4. Krängningsstag (K-fjäder), vart hittar man univeralgrejer som erbjuder utbytbara delar?

5. Defrosterfunktionen behöver jag planera för nu. Motorn sitter bak och producerar värmen, kupéelement och fläkt har jag plats för fram. Skulle jag kunna köra luftburen distribution bakifrån (som original :? ). Finns det eluppvärmda Kupéelement och skulle det kunna räcka?
Om varmvattnet ska dras fram, vilka rör och material är lämpliga? Det kommer krävas en skarv framför motorn.
6. Bränslerör. Vilka rör och skarvar är lämpliga.

För mig är inte eloxering ett krav.

Tacksam för tips och funderingar :thumbright:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
joppe-z28
Chevrolet owner
Inlägg: 31
Blev medlem: mån apr 11, 2005 11:55 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av joppe-z28 »

ang rör till framändan skulle jag anv vanliga kopparrör med vanlig rörisolering utanpå finns väl en hel hög med dimensioner.
T-mouse forever .
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av silversurfaren »

Ang defroster fick jag höra av min SFRO(Gustav)att numera vill dom se defroster med friskluftinsläpp
och värmen ska motsvara imfri ruta ca 10 minus,vet folk som tidigare typat med bara modell undersits element men som han sa att vår/höst och lite fuktigt så måste det till luft utifrån för att få bort imman.

Stort grattis till första byggbes,följer tråden slaviskt och längtar till få se Doffen på egna hjul :thumbright:
Senast redigerad av silversurfaren den sön jan 20, 2013 3:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Micke K »

Ser bra ut Mattias.
Lägger märke till att du ska använda samma justering av innre länkarms infästning med excentrisk bricka.
Hur tänkte du göra i mutter ändan på skruven fräsa spår som en klack på brickan går i?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Skriv svar