Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Jobbade lite med coiloverfästet till bakvagnen i helgen.

Svarvade tappen i manuell svarv, och är inte helt nöjd. Kommer troligtvis göra om det hela i CNCn istället. Gängan blev inte så bra med gängsnittet, och jag kunde inte gänga med matning då svarven har råkat ut för rally-växlingar på senare tiden. Så matningen har lätt för att trilla ur...

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Karl Buchka »

Dom ska väl funka jättefint i alu? Känns som du bygger med mycket överdimensionerade ståldetaljer.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Banta kan man göra när allt funkar :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Klabbe Persson »

Sällan man bygger om något när de väl funkar ;)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av knotan »

får nog lov attt hålla med klabbe .......

jag är nog den enda som nånsin ägt en 1000kg plus nissan micra så jag ska nog bara hålla tyst iofs haha
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Ähh, de vägde bara 10kg styck :D
Bra med viktjustering i dämparfästerna :)

Allt för att kunna besiktiga med mer effekt ;)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Efterlysning!

Undrar om det är någon som har ett defekt bak-nav till nyare Volvos, V70, S60 eller liknande. Jag behöver ett för att göra ett experiment. Och vill inte sabba de jag har. Plus att även begagnade på skroten är "dyra".

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
eraezer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 12, 2007 7:54 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av eraezer »

Hejsan
har du kommit någon vart med val av ytbehandling?
I mars eller april 2012 hade ny teknik en artikel om koenigseggs nya cylinderlopps behandling.
Artikeln skrevs av Marie Alpman och företaget med behandlingen var http://www.appliednanosurfaces.com/

Vet inte om det är rätt för dig men du ville ju ha alla tips :)
Dock var det första gången som behandlingen användes i produktion.
Den "gnuggas" dit ochh man skulle då kunna använda honings maskinen.
wirgart
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån nov 22, 2010 11:34 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av wirgart »

Du skulle skrivet det tidigare pga kasta en hel drös lager till s80 för ett tag sedan. D:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av ogge »

Vilka årsmodeller gäller de? Kan ordna på jobbet . Byter på polis å ambulanser på vissa servicear fast dom e bra
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Jag har redan fått tag i två skrotade baknav :-)
Forum är bra :-)
Ska kapa isär och hur de sitter ihop.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Hittade en gammal bild från när vi flyttade in i garaget... man kan inte annat än le och skaka på huvudet. Hur ska vägbulorna må efter mig?!

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Kapade sönder ett av de naven jag fick med mig hem igår.
Förstår inte hur Volvo (SKF) monterade ihop det här? Hade velat göra en egen medbringare i samma nav-fäste, men tror inte man kan montera isär och ihop navet som lekman.
Anledningen till en egen medbringare är möjligheterna att hatvå olika bultdelningar utan att ha spacers.
Eftersom det är brett emellan naven som det är så skulle spacers tvinga mig använda fälgar med extremt ET.

Glömde självklart fota naven, men har desto mer andra bilder :)

Ställde in ett par 19" fälgar som jag har över, för att se hur det skulle kunna bli. Dessa har suttit på en Audi tidigare, så det är ju inte rätt bultdelning, men det blev ganska trevligt.
235/35-19" är trångt att få in mellan bakaxel och skärmkant bak! Man får sänka bakaxeln max, och kila in fälgen...

Bild
Bild
Bild

Sen har jag gjort ett test-rör för framvagnen. Det kommer bli fruktansvärt trångt.
Infjädringen begränsades till ca 70mm skulle jag tro, mätte inte exakt. Dessutom begränsas svängradien
rejällt. Om man i framtiden skulle vilja ha bredare däck än 225/45-17" fram, så blir det ännu sämre.
Hade varit guld om man kunde bocka ett rör lite och gå runt båda bärarm och däck. Ska göra en mall och se hur det blir.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av blackadder »

Hur hade det funkat om du går rakt bak med röret och sedan triangulerar med ett rör mot dörrsidan?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Jo, så hade jag helst velat göra av enkelhet, men som vän av folk som vet bättre så "fick" jag inte ha så eftersom det skulle bli för svagt...
Sen ska ju det röret hindra tornen från att vinkla sig inåt, så jag förstår att det är bättre om stödet kommer från sidorna om du förstår.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar