Visst är de underhållande att höra "tugget" om hur hemligt allt är.Henrik Braun skrev:Da snake
Där slog du huvudet på spiken! Rally o rallycrossfolk är så jävla lurade av motorbyggare i allmänhet. De litar blint på vad deras professor säger och köper ofta grisen i säcken och skryter sen med att innehållet och effekten i deras motor är"hemlig" för att trimmaren är så mkt bättre än alla andra.
Många skulle inte våga åka e85 bara för att inte deras trimmare kan med hur han ska få motorn att starta.
Slog själv ett samtal för en fundering till en trimmare i mellansverige. Ville köra min S2a
på rullar hos han. Det var inget problem tills han fick höra den uppskattade effekten.
Blev ingen körning men ett långt samtal om vad både de ena och de andra men när vi
började snacka teknik och hans svar började innehålla ord som "magi" och "hokuspockus"
insåg jag att de bara var att lägga ner. Är ju också så att vi har ett generationsskifte pågång
och den äldre stammen verkar vara enormt rädd för datorer och den teknik och möjlighet den
medför. En viss rädsla över sitt levebröd också när de börjar trimmas ute i stugorna och vi
gör nästan samma sak som dom.
Vi som är födda i slutet på 70 och framåt är ju praktiskt taget uppvuxna med domhär
prylarna omän i en annan form är ju ändå en ECU en liten dator ändamålsenligt konstruerad för
att styra en bilmotor och inget annat.
Sen ska ju även tillläggas att som jag ser på de så vi som pysslar och filar själva i garaget
verkar ha lite högre krav på hur saker och ting ska funka och bete sig. Jag ställer höga krav
t.ex. kallstart. Lika bra att göra de ordentligt med engång omän man har prövat att kasta
ihop saker och fått ett resultat därefter. Är så less på att behöva skruva i onödan och
när man är på tävlingar spec vintertid och ser folk stå och svära medans dom tar fram
startkablar för att få bilen till att starta så inser man även varför rätt fort även om man
kan glömma bort de ibland.