Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Tänk er senariot ombyggt fordon som får ha 300hk.Byggs för att klara 280 -290hk Motorn som finns ger 345hk dvs ca55 hk förmycket. Kan man fara å bromsa den motorn "svagare" för att få den godkänd inför sfro besiktningen??
Någon som har varit med om detta att få en godkänd motoreffekt svagare än orginal?
Någon som har varit med om detta att få en godkänd motoreffekt svagare än orginal?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Turbo?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Ej turbo, sugmotor. Komplett med orginal elhärva,boxar mm
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Justera hur spänd gasvajern ska vara om det bara rör sig om ett bromsningspapper
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Eller gör ett eget bromsdiagram 

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
känns lite oseriöst och osannorlikt att göra ett eget bromspapper på en LS1. Ja mena, det är ju en såpass "känd" motor
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
All minskning är väl lika osannolik såvida du inte gör några rejäla strypningar, typ kör med en enkel SU eller nåt..
Är det mer seriöst att slacka gaswiren än att justera en kurva i ett diagram? Alla lösningar som gör att effekten sjunker som du inte tänk ha kvar är ju ungefär lika oseriösa..
Är det mer seriöst att slacka gaswiren än att justera en kurva i ett diagram? Alla lösningar som gör att effekten sjunker som du inte tänk ha kvar är ju ungefär lika oseriösa..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Den lagliga lösningen är mer vikt. Med ombyggt fordon lägger du ändå ner så mycket arbete att det är ...onödigt? att fuska.
55hk kräver ca 275kg registrerad tjänstevikt extra.
Jag hade ett samtal med SFRO om att använda en strypt motor. Kravet är att en känd motor ska bromsas och vara "nästan omöjlig" att återställa till original.
Att prata med den blivande besiktaren löser många problem.
55hk kräver ca 275kg registrerad tjänstevikt extra.
Jag hade ett samtal med SFRO om att använda en strypt motor. Kravet är att en känd motor ska bromsas och vara "nästan omöjlig" att återställa till original.
Att prata med den blivande besiktaren löser många problem.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Jag skulle säga att det är i praktiken omöjligt att strypa en motor.
Möjligen kan man godta marginellt sänkt effekt pga ändringar som varit nödvändiga för att få plats med motorn, till exempel byte till trängre grenrör, mer kompakt insug eller liknande men då handlar det om justeringar med kanske 5-10% som mest.
Om det dessutom är ett fordon som pga årsmodell ska ha en motor i originalskick med original motorstyrning blir det ännu svårare, då brukar besiktningsorganen ifrågasätta hur effekten kan ändras utan att motorns avgasprestanda påverkas.
/Gustaf
Möjligen kan man godta marginellt sänkt effekt pga ändringar som varit nödvändiga för att få plats med motorn, till exempel byte till trängre grenrör, mer kompakt insug eller liknande men då handlar det om justeringar med kanske 5-10% som mest.
Om det dessutom är ett fordon som pga årsmodell ska ha en motor i originalskick med original motorstyrning blir det ännu svårare, då brukar besiktningsorganen ifrågasätta hur effekten kan ändras utan att motorns avgasprestanda påverkas.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Men det kan ju inte kallas strypning om du sätter på lq9 toppar , de som sitter i pickup bilar järn toppar , då har du inga 345 Hk kan jag lova dig , då har man fortfarande ls1 toppar som inte levererar
Mer änn 290hk visserligen med flattop kolvar men ändå:)
Mer änn 290hk visserligen med flattop kolvar men ändå:)
Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Eller var det lq4 ?
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
omöjligt äre inte!'
sätt en strypning på avgasröret så fixar det sig
sätt en strypning på avgasröret så fixar det sig

Robert Ohlsson
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
5,7:an, helalu. Bilen i fråga är äldre än 1976
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
Antar att Gustav menar ur besiktningsorganets synvinkel.. Att du har ett tätt avgassystem i en "känd" motor struntar de nog fullkomligt i.Racebo skrev:omöjligt äre inte!'
sätt en strypning på avgasröret så fixar det sig
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Typa ner /bromsa svagare motoreffekt inför regbesikning?
jo man får nog gallra hårt för att få ur några vettiga svar. Gustafs känns hitintills mest rimligt
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159