"Mickes MC/BIL byter skepnad"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

vad använde du dig av för klarlack på lamphusen.?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Ecke skrev:vad använde du dig av för klarlack på lamphusen.?
Tjenare!! Klarlacken är helt vanlig 1k klarlack från macken. varför jag valde den är att den är mycket enkel att tvätta bort om cen skulle få några stenskott. Skulle jag ha polerat upp husen hade inte denna typ av lack suttit kvar alls.. Men med borstad finish går det bättre- Men inget håller ju för evigt.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Igår blev det ett "litet" missöde med triken.
Jag ju under vintern putsat och polerat det mesta och även den främre bränsletanken. Så då när jag och Marie åkte omkring igår i frid och fröjd, så var det dags att tanka. Då jag tankat fullt (16liter) Skrek Marie: Kolla där!! Det läker BENSIN!!!
Då visade det sig att jag troligen polerat fram en LITEN stackars por i en alusvets :shock: . Tur att det inte är jag som har svetsat ihop just denna tank... (jag hade inte köpt Tiggen då).
Snabbt som ögat åkte vi tillbaks till garaget och pumpade ur all bensin.
SUCK!!!!! Så ruggigt jobbigt allt kändes :cry: .. Men eftersom jag skulle åka till Ö-viks motorshow dagen efter (11mil) fanns inget alternativ- SÄTT IGÅNG OCH FIXA ELENDET!!!!! :evil:

Tanken är mycket inbyggd så man måste lös med det mesta där fram för att komma åt att plocka ut den. För att svetsa den på plats tordes jag absolut inte med alla bensin ångor- Men vill ju även överleva på kuppen.

Jag var tvungen att plocka lös:
1st kolfiber panel.
1st alu panel med bränsle trycks mätare.
Hela rattstången med ratt.
retur bränsle nippel.
Retur bränsle slang.
Backväxel vajer.
Hela orginal suzuki instrumentet.
Bränsle slang till pumpen.
Klammer till påfyllningen.
Vänster stötdämpare.
Vinkla om stötdämpar crankbell:en.
Skyddstejpa halva tanken så jag inte repar den allt för mycket.
Bränslenivå röret med nipplar.

Allt detta BARA för att kunna plocka ut tanken ur chassit!!!!!

Sen spolade jag igenom den med hett vatten i 15minuter och lät jag så mycket vatten som möjligt vara kvar i tanken när jag skulle svetsa den.
Väl på arbetsbänken hettade jag upp tanken med gasol samt brände ur de ångor som fanns kvar i tanken.
Sen var det dags att svetsa om denna svets efter slipat och bortstat i sinnet för att få bort smuts och slagg.
Allt vatten var nu tvunget att dunsta ur så jag inte skulle få vatten i bensinen. Fram med varmluft pistolen och gasolen- efter 20minuter var den helt fuktfri.

Då det var klart så var jag ju tvungen att polera om HELA tanken eftersom den hunnit oxidera lite med allt hett vatten som dunstat vid spolningen..

Sen var det "bara" att montera ihop allt igen :D =
Bränslenivå röret med nipplar.
Skyddstejpa halva tanken så jag inte repar den allt för mycket.
1st kolfiber panel.
1st alu panel med bränsle trycks mätare.
Hela rattstången med ratt.
retur bränsle nippel.
Retur bränsle slang.
Backväxel vajer.
Hela orginal suzuki instrumentet.
Bränsle slang till pumpen.
Klammer till påfyllningen.
Vänster stötdämpare.

Vilket fruktansvärt jobb för en LITEN stackars por på 1/10:dels mm....

Jag tankade tillbaka 3liter i tanken för att kunna ta mig till macken.
Efter 5 timmars mekande var klockan 23,30. Men eftersom läckan var i övre delen av tanken kände jag att jag vill tanka upp den fullt för att se om lagningen lyckades. Så ut i kylan!
Vi kuskade genom stan för att tanka på OK parkvägen. OCH VAD HÄNDER DÅ!!!!!! Jo, vi bli förföljda av en :busted_cop: , och sen dyker det upp en till polisbil framför mig :P . Så det var ju bara att PULL OVER... :D Då kommer en glad och trevlig kvinnlig polisdam fram och säger: Hej! Vi var bara tvungen att få se vad det här egentligen är för farkost!! Jag fick blåsa och visa kortet. Sen frågade hon om jag egentligen hade behörighet att köra denna farkost (MC) eftersom jag endast har *B-kort*.
Efter jag förklarat lite regler om trehjulig MC så log hon lite sött och säger: Ja, Den var ju väldigt fin iaf.. Och sen var det bara att åka vidare.

Kul kul!!! :D

Lagningen visade sig att hålla tätt, så nu är allt tip top- Bara att åka vidare till Ö-vik senare idag!!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Låter som en helkväll, vad mer kan man begära?

Såg dig ute igår, den är bra nog läcker. Skönt ljud också.
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Lindgren »

mrabarth skrev:så log hon lite sött och säger: Ja, Den var ju väldigt fin iaf.. Och sen var det bara att åka vidare.
Det är alltid trevligt med söta polisflickor.. :)

Kul att ditt bygge uppmärksammades så bra på Ö-viksutställningen!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Nicke Lindgren skrev:
mrabarth skrev:så log hon lite sött och säger: Ja, Den var ju väldigt fin iaf.. Och sen var det bara att åka vidare.
Det är alltid trevligt med söta polisflickor.. :)

Kul att ditt bygge uppmärksammades så bra på Ö-viksutställningen!
Åter tillbaka till Umeå efter en lång dag i ö-vik!! Kul tillställning som var lagom stor. Jag fink med mig en lite trofeé hem iaf :D 2:a pris i kategorin
"bästa MC" . Kul kul!!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Micke Johansson »

mycket fint bygge men Tänkte hör mig för om stolarna vart hade du köpt dom ? :) :D
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Micke Johansson skrev:mycket fint bygge men Tänkte hör mig för om stolarna vart hade du köpt dom ? :) :D
Hejsan!! Kul att du gillar bygget!
Stolarna är av märket "TILLETT" och modellen" T250", mao är det en modell i supercart serien. Tillett har massvis med olika modeller och storlekar i både kolfiber och glasfiber. 2st T250 stolar i glasfiber kostade 5300kr inkl frakt från england, vill du ha kolfiber får du räkna med ungefär det dubbla. De har ju även bilstolar.
Deras hemsida är:
www.tillett.co.uk

Lycka till! :)
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Hej igen! :D
Tänkte visa er var jag pysslar med nu. En sk. aircraft Canopy= "glas bubbla". Har hittat en firma som skulle kunna göra en custom designad aircraft canopy till mig i US. Jag började med lite kopparrör för att få fram känslan irl. Gillar den starkt. Jag har tyvärr inte fått svar helt och hållet än om prislappen tillvägagångs sättet mm. Men det kommer förhoppningsvis att lösa sig.
Så här tänkte jag mig det hela!

Bild
Bild
Bild
Bild

Här är några bilder som jag tagit från en fotograferings tillfälle på Linerboard fabriken. Kommer troligen ut i press senare i vinter eller mot nästa sommar. Gillar trucken :up: :D Den är bara SÅ stor!!! :D

Bild

Bild

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

najs :D skulle va fränt de där tror jag
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Sådär ja!!! Nu vet jag hur det blir! Tyvärr får drömbilsbygget vänta lite!
P.g.a. många olika mer eller mindre oseriösa köpare med många olika konstiga betalnings visioner...... Är inte min hemmasnickrade farkost till salu längre. Jag har nu brutit ihop och kommit igen :wink: så nu ser jag farkosten med nya visioner. Kul, kul!! Nu ser jag verkligen fram emot att kunna bygga om trehjulingen till fyrhjuling. Det blir en bil av den kan man säga!! :twisted: Bättre och snabbare på alla sätt!!

Så här tänkte jag ombyggnationen.
Jag skaffar en Torsen diff som jag sedan slaktar för att komma åt innehållet- diffen. Bygger ett nytt hus till diffen som kommer att rotera med ett drev på. Tillverkar två diffhållare med lager som fungerar som en vagga- så jag kan föra diffen framåt och bakåt för att kunna justera kedjesträckningen.
Sen gör jag en ny bakram som skruvas fast i samma fästen som förbinder framramen med Suzukin- stadigt!! I denna bakram tillverkar jag fästen för den roterande diffen "och ev bromsskivor invid diffen- modell alfa romeo", samt A-arms infästningarna. Pushrod fjädringen med coilovers kommer också finnas på bakramen så det blir som fram.

Utväxlingen kommer också att modifieras eftersom den inte behöver gå 290km/h. Har kalkylerat på en topspeed på 235-240 som borde räcka utan att vara för låg. Sen blir den ju lättare att göra "riviga" starter då den kommer att göra ca 115km/h på 1:an istället för 140km/h!!

Detta är en enkel illustration om hurden skulle kunna se ut. Håller på att skissa på olika typer av bakskärmar, eftersom jag är lite skeptisk om framskärm designen blir så bra bak. Lutar mot en lite enklare och betydligt kortare modell av "cykel"skärm.

Kom gärna med frågor och kommentarer!! :)

PS/ För er som missat 2006 års tidningsrepotage om farkosten- är ni välkomna att läsa mer på hemsidan.= http://www.mride.se/media.html

Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vilken underbar väghållning maskinen kommer att få! (det förutspår jag.. ;) )
Det hade den iof redan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Lindgren »

Hellyeah.

Går det att få till någon bild bakifrån från sidan också.

Kanske ser det kufiskt ut om inte bakdelen är täckt?

/Nicke Lindgren
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

Underbart att höra! :)
Lär nog bli lite lättare att få ner kraften i backen med två hjul bak.

Kommer den fortfarande ha samma längd eller blir den kortare nu?

/Joakim
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Kontakt:

Inlägg av svanke »

Då kommer nästa fråga!!!!
Hur ska du göra med motorn vid besiktningen då du helt plötsligt bara får ha 15kw/100kg?
Bild
Skriv svar