Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Tack för de positiva komentarerna :thumbright:
Kul att du kom förbi Pontus!

Har haft uppe en arg Skyline i bänken över helgen, men nu är Amazonen uppe igen.
Körde ett kort pass i kväll.

Har trycktestat systemet ännu en gång och hittade en rätt rejäl läcka mellan spjäll och insug som tätades.
hade hoppats att detta skulle hjälpa upp laddtrycket från lillturbon, blev bättre men gjorde inte riktigt så mycket jag trodde.
I nuläget reglerar jag endast bypass WGn och högvarvs WG via sprutet och låter den interna leva fritt. Den börjar öppna vi 1bar.

Har fått upp lågvarvsladdet något genom att hålla bypass WG stäng upp till 1bar, men tycker ändå den borde vakna tidigare/ge mer tryck. På högvarvssidan sitter den likaså en 1bars fjäder i WGn, nuvarande maxladd är 1,4bar och regleras upp med mottryck.

I kväll har jag hur som helst jagat lite mer effekt, de tre kurvorna visar vad en tvågraders höjning av tändningen ger.
Det högsta noteringen för kvällen blev 395whp@1,4bar 23 grader tändning.
Ingen monstereffekt men den blir nog körglad :hey:
Bild

(edit)

Då mitt dyno papper är något kryptiskt att utläsa kommer här en förklaring:

Heldragenlinje = Hjuleffekt i Kw. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "power" i vänsterkanten av diagrammet.
Streckadlinje = Hjulvridmoment i Nm. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "TOR" i högerkanten av diagrammet.
Punktstreckad linje = Laddtryck i kpa. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "CH1" i högerkanten av diagrammet.
248kpa = 1,48bar i övertryck.

Ska försöka jaga upp toppeffekten något ytterligare...
Senast redigerad av Grusbusen den ons feb 20, 2013 7:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Niklas_S2
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 08, 2011 12:43 pm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Niklas_S2 »

Detta blir galet fränt! Mycket imponerande! :thumbright:
http://www.garaget.org/Niklas_S2" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Då mitt dyno papper är något kryptiskt att utläsa kommer här en förklaring:

Heldragenlinje = Hjuleffekt i Kw. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "power" i vänsterkanten av diagrammet.
Streckadlinje = Hjulvridmoment i Nm. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "TOR" i högerkanten av diagrammet.
Punktstreckad linje = Laddtryck i kpa. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "CH1" i högerkanten av diagrammet.
248kpa = 1,48bar i övertryck.

Ska försöka jaga upp toppeffekten något ytterligare...
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
mantafreak77
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 31, 2011 7:41 am

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av mantafreak77 »

Grusbusen skrev:Tack för de positiva komentarerna :thumbright:
Kul att du kom förbi Pontus!

Har haft uppe en arg Skyline i bänken över helgen, men nu är Amazonen uppe igen.
Körde ett kort pass i kväll.

Har trycktestat systemet ännu en gång och hittade en rätt rejäl läcka mellan spjäll och insug som tätades.
hade hoppats att detta skulle hjälpa upp laddtrycket från lillturbon, blev bättre men gjorde inte riktigt så mycket jag trodde.
I nuläget reglerar jag endast bypass WGn och högvarvs WG via sprutet och låter den interna leva fritt. Den börjar öppna vi 1bar.

Har fått upp lågvarvsladdet något genom att hålla bypass WG stäng upp till 1bar, men tycker ändå den borde vakna tidigare/ge mer tryck. På högvarvssidan sitter den likaså en 1bars fjäder i WGn, nuvarande maxladd är 1,4bar och regleras upp med mottryck.

I kväll har jag hur som helst jagat lite mer effekt, de tre kurvorna visar vad en tvågraders höjning av tändningen ger.
Det högsta noteringen för kvällen blev 395whp@1,4bar 23 grader tändning.
Ingen monstereffekt men den blir nog körglad :hey:
Bild

(edit)

Då mitt dyno papper är något kryptiskt att utläsa kommer här en förklaring:

Heldragenlinje = Hjuleffekt i Kw. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "power" i vänsterkanten av diagrammet.
Streckadlinje = Hjulvridmoment i Nm. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "TOR" i högerkanten av diagrammet.
Punktstreckad linje = Laddtryck i kpa. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "CH1" i högerkanten av diagrammet.
248kpa = 1,48bar i övertryck.

Ska försöka jaga upp toppeffekten något ytterligare...


1 bar map sensor/sugesensor er 120kpa absolut, 2 bar map sensor er 220 kpa, 3 bar er 312 kpa,
Ergo er 248 kpa bare 1.28 bar å ikke 1,48, så du har mere effekt på mindre trykk enn du tror :)
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Robin Olivi »

Perfekt att dra husvagnen med. :hihi:

Riktigt bra resultat, kommer ju bli odramatisk att köra. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Har en dragkrok liggande. Kanske rent av skulle ta och hänga dit den, tack för tipset :thumbright:
Bilen hade mått bra av några extra kilon bakom bakaxeln, men jag skippar nog husvagnen...

Det blir fin karaktär på motorn, men oramatisk. Njaaaa, det är ju fortfarande en smal gammal Amazon :whistle:

Har knåpat ihop en rejäl shiftlight av lite skrot som låg i gömmorna.
Bild

På plats, man missar inte när den tänds 8)
Bild

Sprängfilt kring svänghjul monterat
Bild

Stickertrimmat insug, borde väl öka flödet lite
Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Nu har jag betat av ett antal timmar (och liter E85 :roll: ) i bänken med Amazonen.
MaxECUt gör ett bra jobb, tacksamt och enkelt att överblicka och jobba med.
För min del har det till en början varigt lite ovant att mappa i 2D, brukar som regel köra VEn i 3D när tillfälle ges.
Men när man väl kommit in i det funkar det bra. Ser fram emot när 3D kommer i Mtune.

Smidigt med resistansmätning direkt i sprutet. Enkelt att växla mellan hög/låg ohm spridare.
Bild

Såhär ser den interna loggfunktionen ut. Det finns en enklare "logger" (syns bakom) som enkelt kan pausas för analys efter en repa. Smidigt.
Bild

Efter mycket testande och laborerande med WG fjädrar, dutycycle på lika tryck och varv har jag hittat en kombo som funkar! Reglerar nu samtliga tre WGs via sprutet. Den interna på lillturbon och 60mm bypassen har nu samma fjäderstyrka (öppnar vid 1bar) Styrs av samma PWM tabell vilket håller de stängda upp till just över 1bar för att sedan vid 4500rpm öppna helt och skicka så mycket avgasflöde som möjligt till storturbon. Har prövat att öppna de tidigare för att spola igång den stora men det har då resulterat i en dipp i lågvarvstrycket.


Har kört närmre 100 svep med nuvarande compound system. Har nått ett resultat jag är riktigt nöjd med :)
Toppnoteringen är nu 447whp/544wNm@1,55bar. Har varigt ganska aggressiv med tändningen.
Den lilla levererar nu 1bar eller precis över från ca 2000rpm. Sedan kommer en rejäl knuff när den stora kickar in 8)
Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av AntonD »

grymt!! :D
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jädrar i min låda, det där vågade jag knappast hoppas på.

Vad kul att det blev så bra, hoppas lillturbon "pallar trycket" :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Anton, Ja det känns riktigt kul att det fungerar. Ser helt klart fram emot senare provkörning på vägen!

Daniel, nej inte jag heller. Grenröret är ju inte direkt flödesmässigt optimalt för toppeffekt men till dessa
effekter verkar man ju kunna köra med valfritt skrot och kalla det grenrör :roll:
Utan klaffen och den interna WGn hade den förmodligen flugit i delar ganska omgående!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Edis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2011 8:22 pm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Edis »

Ojojoj, så gott! Bra jobbat! :D

Mycket intressant med loggarna, måste ju vara guld att spana igenom dessa i lugn och ro :thumbright:
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av NTCRS1 »

Sprängfilt, heter det så eller är det nåt bra du har kommit på själv? Jävligt schysst idé!
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

NTCRS1, transmission Blanket är det korrekta ordet

http://www.summitracing.com/parts/rci-7808a/overview/
Liknande material som skogshuggarbyxor för er som är bekanta med dessa.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Kul att det funkar. Är den inte lågkompad motorn? Den vill nog ha mer :hihi:

Vilken tändning får den vid några olika tryck? Vilket lambda gillar den på fullskaft? Nyfiken i en strut ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av j björk »

Fint :thumbright:

Ang. dragkrok, häng dit om du kan.
Det har jag saknat ibland, perfekt att kunna hänga på kärran med hjul, bränsle etc. når man ska till en bana i närheten.

Slippa att ta antingen bilen på kärra, eller fixa följebil som tar med sig grejerna.
Skriv svar