Jag lägger till denna motorn från en annan tråd:
Har bromsat en folkrace motor med 94,00 mm borr 2,4 liter med weber 45 och orginal grenrör den gav
219 hk vid 5794 Rpm och 292,5 Nm vid 4487 Rpm det var bara 36 mm halsringar med större så hade det blivit mer effekt den bromsades av highspeed,I den toppen satt det 44-37 ventiler utan svets.
13,9 bar vid max effekt och 15,1 bar vid max vrid.
Lägger till en Fiddymotor, en 3 ventilare som hade ett fantastiskt register.
107cc och över 11 bakhjulshästar mellan 7000 och 13000 varv.
max effekt 13,54 hästar vid 10000 varv på bakhjulet.
Kan det bli 15 hästar i motorn? 12,37 bar i så fall på max effekt.
Jag har min egen Volvo B20 också bromsad hos FT tuning men varvet stämmer inte så jag måste ha reda på hjulhastigheten och räkna baklänges.
Finns det några fler effekter att lägga till i listan?
Tänkte göra en lista med litereffekt, litereffekt vid olika varv och bmep.
Sen tänkte jag jämföra med några vetenskapligt bromsade motorer från Engine masters.
Dom är bromsade på ett universitet med race hp och utan accelerationsförluster.
Två klasser, från 2500 till 6500 varv och från 4000 till 8000 varv.
Max 10,5:1 i komp i första klassen och fritt komp med VP C16 i andra klassen.
Har nån mer litereffekt på 98 oktan än stora klassens motorer så får man nog börja tänka självkritiskt.
Vridmomentet på Henriks EVO Volvo är fel, han skulle hitta rätt siffra och ändra men har inte gjort det.
Effekten stämmer och senaste versionen gav 354 hästar hos TS.
Erland