Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Diskussioner för erfaret folk
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Enok »

henrik skrev:MB 2,5-16 motorn ger =

350,2hk vid 8550 rpm .

Max vrid 315nm vid 7000 rpm.

Erlands topp. MB Topp Nr 1. Cyl volym 2445cc.
--------------------------------------------------------------
Bästa Evo Volvo 2v .

2850cc.

348hk vid 8300rpm.

Max vrid 398 nm vid 6900rpm.

Erlands topp , motor är maxad för banracing.



Merca motorn går som ett svin , men vill ha lite mer varv för att komma till rätta,
Volvo Evon är super för den är så snäll , men ändå kraftfull helatiden.
Här hemma i Sverige är nog Volvo Evon bäst på våra korta banor.
Blir lite skumt med Volvons vrid, 398nm vid 6900rpm blir 391hk.
Det kanske inte var max effekt som var 348hk, i så fall vad gav
den i max effekt?
Peter Olson
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Rasmus Annander »

dom nya 3,2L evona har dom väl runt 400hk i ?

går ialla fall sjukt bra..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av norrback »

Jag har nog en handfull bänkade som ger över 140nm/liter på vanlig bensin, men jag låter dom vara opresenterade för dom klarar sej ändå inte på banan så den bänken måste visa för mycket. Bilar med 20hk/20nm mindre hinner med/kör om på banan.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den sön feb 24, 2013 6:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:
norrback skrev:ca. 130Nm/liter DIN 70020 på 98 sen gäller det att hålla det så högt upp i varven som möjligt.

/Andre'

Hur tidigt kan man få 130 Nm/liter utan att det spikar på 98, E85 och metanol?

Erland
Jag tror det är enklare ju lägre ner i varvtalet man försöker få detta max vrid pga. att friktions förlusterna är lägre. Men bygger man en motor med kamtider m.m som är optimal för 2500rpm så tvivlar jag på att den fungerar över 5000rpm.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

Niklas Sandström skrev:Erland: Har inte sett nån EVO som gett mer än 320hk tidigare är Bengans effekt rimlig? Kents 3,2l EVO tog ju tvärstopp vid 375hk det var ju därför han har tagit fram sin nya 16v topp.

BMW 24v 3270cc 13,5:1
440hk vid 8685
365Nm vid 8283
Det är omöjligt att plocka 365 hästar vid 6000 varv men det går vid 8000

3 liter, 365 hästar 6000 varv ger 17,9 bars medeltryck.
Tror knappt att det finns nån sugmotor i världen som har det vid max effekt.

Henrik Rosengren har en 2,8 liters Evo motor som jag gjorde topp och insug till: http://www.topplocksverkstan.se/volvoevo.html
Såg att han la uppgifter om den innan.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

Rasmus Annander skrev:dom nya 3,2L evona har dom väl runt 400hk i ?

går ialla fall sjukt bra..
Enligt Henrik är det 16V toppar och dom lämnar 370 hästar.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

Jag lägger till denna motorn från en annan tråd:

Har bromsat en folkrace motor med 94,00 mm borr 2,4 liter med weber 45 och orginal grenrör den gav
219 hk vid 5794 Rpm och 292,5 Nm vid 4487 Rpm det var bara 36 mm halsringar med större så hade det blivit mer effekt den bromsades av highspeed,I den toppen satt det 44-37 ventiler utan svets.

13,9 bar vid max effekt och 15,1 bar vid max vrid.

Lägger till en Fiddymotor, en 3 ventilare som hade ett fantastiskt register.
107cc och över 11 bakhjulshästar mellan 7000 och 13000 varv.

Bild

max effekt 13,54 hästar vid 10000 varv på bakhjulet.

Kan det bli 15 hästar i motorn? 12,37 bar i så fall på max effekt.

Jag har min egen Volvo B20 också bromsad hos FT tuning men varvet stämmer inte så jag måste ha reda på hjulhastigheten och räkna baklänges.

Finns det några fler effekter att lägga till i listan?
Tänkte göra en lista med litereffekt, litereffekt vid olika varv och bmep.
Sen tänkte jag jämföra med några vetenskapligt bromsade motorer från Engine masters.
Dom är bromsade på ett universitet med race hp och utan accelerationsförluster.
Två klasser, från 2500 till 6500 varv och från 4000 till 8000 varv.
Max 10,5:1 i komp i första klassen och fritt komp med VP C16 i andra klassen.
Har nån mer litereffekt på 98 oktan än stora klassens motorer så får man nog börja tänka självkritiskt.

Vridmomentet på Henriks EVO Volvo är fel, han skulle hitta rätt siffra och ändra men har inte gjort det.
Effekten stämmer och senaste versionen gav 354 hästar hos TS.

Erland
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Bjorn C »

Niklas Sandström skrev:Erland: Har inte sett nån EVO som gett mer än 320hk tidigare är Bengans effekt rimlig? Kents 3,2l EVO tog ju tvärstopp vid 375hk det var ju därför han har tagit fram sin nya 16v topp.

BMW 24v 3270cc 13,5:1
440hk vid 8685
365Nm vid 8283

kan inte nån som kan räkna om siffrorna på bmw motorn
mvh
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Bjarne Cox »

440 hk vid 8685 ger 13,864 bar BMEP. 365 Nm vid 8283 ger 14,03 bar BMEP.
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej erland saab motorn du räknapå här åvan har mer volym 94 borr med 2.3 vev i det ska bli nära 2.5 liter har jag för mig.
Mera flöde är aldrig fel
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av m00jons »

Hej Erland,

Min RC-motor med din topp gav i den rullande landsväg jag körde 184kW på hjulen vid 7200rpm(avläst från sprutet).
Statiskt avläst, inget svep. Har tyvärr ingen kurva, ska försöka anteckna mera värden när det blir bromsning till våren.
B230 med 97mm borr och 80mm slag.

Mvh
Micke Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

Kenny Ringheim skrev:hej erland saab motorn du räknapå här åvan har mer volym 94 borr med 2.3 vev i det ska bli nära 2.5 liter har jag för mig.

OK, det stod 2,4 så jag tog det. Hur långt slag har en 2,3 vev?
Det hade varit kul med bilder och mått på 262 cfm toppen.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

m00jons skrev:Hej Erland,

Min RC-motor med din topp gav i den rullande landsväg jag körde 184kW på hjulen vid 7200rpm(avläst från sprutet).
Statiskt avläst, inget svep. Har tyvärr ingen kurva, ska försöka anteckna mera värden när det blir bromsning till våren.
B230 med 97mm borr och 80mm slag.

Mvh
Micke Jons
Jag tror att det försvinner ca 25 till 30 hästar med den utväxlingen du har, det skulle bli 250 på hjulen och 275 i motorn.
Låter rätt mycket men det är en bra topp och stora förgasare och alla bänkar visar olika.
Ska bli kul att se vad du får ut i år eftersom jag har gett toppen mer flöde både in och ut.

Bmep vid max effekt 14.24 bar.

Erland
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av m00jons »

Jag har för mig att 2.4L evomotorerna ger drygt 190kW i hans rullar. Vet ej varvtal på dessa dock.
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

2,5 liters rally evon brukar lämna mellan 275 0ch 285 hästar. Vet inte vid vilket varv tyvärr.

Erland
Skriv svar