Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av dsimila »

Posta dynopappret på förra versionen så vi får jämföra.
Coolt bygge!
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Toffe »

Filten du har runt sprängkåpan är avsedd som skydd runt själva lådan å inte kopplingen.

Coolt bygge.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Smurfen, mer ladd blir det inte i nuläget :roll: . Som sagt relativt aggressiv tändning, ligger på 25 grader vid 1,56bar och 6100rpm (effektmax) 850C EGT mätt i varmaste pipan nära toppen. Bottendelen är en enkel variant som består av B234 block med std. vev och borr. H-profilstakar och 3mm svarvade FT/FK kolvar. O-ringat och ARP bult. Orörda förbränningsrum i toppen. Så ja de får väl räknas som relativt lågkompad. Motorn sattes ihop för ca 4år sedan och har körts rätt hårt men håller fortfarande ihop fint, både motorn och bilen får agera test projekt på lite olika ideér. Så skulle något hända så sätter man ju ihop en ny relativt billigt.


Björk, får nog allvarligt fundera på om inte jag skall hänga dit dragkroken.
På denna bilen har vi dragkrok, den använder vi endel, både dragkroken och bilen :whistle:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sZZyAROZbg


Dsimila, här kommer dynopappret från sista repan jag körde i höstas innan jag rev bilen.
Blå gamla med TB60 Turbon VS gröna nya. Skiljer endel i vrid på sina ställen :hey:
Bild

Man kan även konstatera att det är något i det nya konceptet som förskjuter spooluppen på den stora turbon
uppåt i registret trots att den lilla driver upp avgasflödet. Förmodligen till viss del för att den får jobba mot "styrpning" i form av lilla turbon och klaffen innan den snurrar igång på riktigt. Det förra grenröret var av pulssplitt typ och korta pipor.

Toffe, tackar. Ang. filten resonerar jag att något är bättre än inget.
Senast redigerad av Grusbusen den sön feb 24, 2013 8:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Toffe »

Helt rätt resonerat :thumbright:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av dsimila »

Starkare, snabbare, tystare 8)
Fördelarna av liten turbo OCH stor turbo.
Intressant att storturbon vaknar senare trots att avgasmängden ökat.
Avgaserna som tappat energi?
Ganska många kW värme som strålar ut ur grenröret + det som äts upp av lillturbon. Inte vet jag.

Kul också att effekten vs laddtryck blev lika som förra setupen.
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av palten »

Jag är lite trög o seg. Men begriper mig inte riktigt på dynopapperet.
Går det inte att få den enklare så jag kan jämföra lite?
Som jag ser det nu så är det väl inte sån jättesensation. Men somsagt jag ser säkert fel :)
Glömde nästan!! Bra byggt, allt e sjukt fint o proffsigt!!
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Fin fint, kul med lite siffror om hur maskineriet arbetar ;)

Min teori är att med det försämrade flödet på avgassidan och kanske något på insug, måste man ladda som besatt (nåja nästan iaf) för att få nytta av en sådan här setup. Skulle helt enkelt tro den vill ha mer tryck för att kompensera. Säger inte att det är dåligt, inte alls. Men som "sensation" så kan man nog inte snåla. Poängen är ju att kunna köra en STOR turbo men ändå tidigt ladd. Att bara glida runt och fisladda så kommer det inte till sin rätt, då skulle en mindre snurra antagligen bli minst lika bra. Man ska ju maxa den stora snurran, och hoppas man kan få den lilla att miska lagget utan att vara ivägen..

#Gilla.
#Tummar upp.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tidigare setup hade Filip pulssplittat grenrör, som antagligen fungerade ganska bra.
Sen är det även bytt till kortare runners på insuget, så det sänker nog effekten lite före 4500 Rpm.

Nuvarande grenrör ger nog nästan inga pulser alls till stora turbon, först äter lilla snurran upp pulserna.
Sen när lilla är förbikopplad behöver samtliga avgaser gå genom en wastegate innan de kommer till stora turbon.

Stora snurran lider helt klart av detta, dessutom är det en Twinentry som sitter på ett enkelt rör nu.

Ganska många kompromisser, men totalt sett fungerar det ju faktiskt riktigt bra för att vara första försöket.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Palten, håller med om att dynograferna kan vara rörigra.
På denna sidan finns en kort förklaring: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195

Daniel, tack för en bra samanfatting :thumbright:

Smurfen, tack för det :thumbright: visst kan det nog vara så. Vore kul om fler prövade på detta och exprimenterade vidare!
Gick in med nyfikenhet och ambitionen att testa konceptet mer än att bottna aggregaten då effekt/vikt förhållandet på denna bilen nu ligger närmre 1hk/2kg och är mer än nog som det är :roll:
Dock tror jag det är omöjligt att i detta fallet hitta en turbo som kan leverera 1bar vid just över 2000rpm och luft för 500-550hk vid 7000rpm :whistle:

Händer inte så mycket i nuläget förutom om att jag beställt en GT1a jag tänkte använda som hastighetsgivare för att kunna begränsa maxladdet på de första tre växlarna.

Här finns en film från några av reporna i bänken: http://youtu.be/KJ42Xh2EBeI Håll till godo!
Senast redigerad av Grusbusen den sön mar 03, 2013 5:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Ha det såg jag först nu 1kg vid 2000rpm :thumbright: NAJS

Det är lite grötig med alla streckade linjer...

Coolt; man ser spjället öppnar i laddröret och däcket ändrar form när det varvar upp.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

hallå ja!

har du provkört kärran på vägen än?
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Smurfen, Jo det är intressant vad däcket reser sig vid högre hastigheter. Är index W, alltså 270km/h på dessa däcken och jag
kör ca 250km/h på filmen. Nu är ju bilen ganska rejält nerspänd men man kan nog anta att däckytan blir aningen konvex på landsvägen
i dessa farter :shock: Se även vad som händer med däckventilen.

Pontus, inget på vägen hittils. Sitter ingen front på bilen i nuläget. Har mer eller mindre bestämt mig för att lägga ett lager garagelack på bilen innan jag skruvar ihop den helt så det kommer att ta en stund till. Sedan är en skärm och fronten (glasfiber) i visst renoveringsbehov inna lack. Blir ingen finlack då bilens ytfinish närmast kan beskrivas som ett lapptäcke :roll:
Fick även 635 Daniel att tillslut medge att det skulle gå åt obefogat mycket jobb för att snygga till den på riktigt.
Den skall tåla att brukas friskt utan att man blir ledsen över repor osv.

Är ute på jobb för tillfället så bilen blir stående några dagar till. Någon som hängde med på historeilektionerna och vet var jag är?

Den lilla skärvan väger 11,5ton och klockan gjöts år 1733. Imponerande!
Bild

Och ja, byggnaderna är jätte stora.
Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Elias_ »

befinner du dig i Prag kanske ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

Ta det lugnt med vodkan!!!

Ryssland är min gissning! :lol:
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Rätt svar Pontus! Moskva. Nån vodka blir det inte, det verkar de klara bra på egen hand :doh:
(totalvikten på klockan är förretsen 200ton :hey: )
Ja ja, nog med OT.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Skriv svar