Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av p.hedman »

Eftersom jag åker Ford så finns det en liten tråd i skallen som funderar på att en dag kunna montera en ford motor i min Escort i stället för volvo motorn.
Har sett att "mustang pinton" är på 2,3L medan pinton i europa är på 2,0L !
Har hört att US pinton är längre än EURO pinton ? och att det finns alu toppar till US pinton ?
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta ./ Peter
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av Johan Lindberg »

Helt annan motor. Däremot går det istället att sätta volvo16v topp på den med smärre modifikation
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av Erland Cox »

Det finns hur feta 2 ventilstoppar som helst till den.
Jag skulle också vilja ha en sån: http://www.esslingeracing.com/

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av p.hedman »

JA HA !!!!! nu va det något nytt man ska tråna efter:( , fy fan va fränt 2,8L kitt :) :) .....
mycket frän hemsida tack Erland. / Peter
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av nalletill1000 »

:whistle:


Bild


Jag hittade inte bilden jag sokte efter men denna ger dig en ide pa vad jag har i atanke. Bilden ar inte min, utan jag fann den i ett annat forum nar jag gogglade.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av p.hedman »

Fränt har hört talas om dessa marin motorer (1/2 Ford BB) men det har varit som med jesus, alla har hört talas om honom men ingen har sett han :)
kanske någon kan tala om hur och vart man hittar dessa motorer?
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av nalletill1000 »

Snabb sokning gav detta http://www.ebay.com/itm/3-7L-MerCruiser ... b2&vxp=mtr. Ford Motorsport blocken kom tydligen aldrig i produktion, men det lar vara samma block. Har ar en mock-up av en marinmotor http://forum.britishv8.org/file.php?6,file=11370. Vissa Boss 429 toppar ska visst passa med, men jag vet ej sanningshalten i det pastaendet.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av Johan Lindberg »

Figurerade väll uppstarts film på en sån här på forumet för ett tag sen, sen har jag för mig den var till salu nånstans
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av Stefan P »

är det den här tråden som eftersöks månntro ?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er&start=0

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av David V »

Hej på er!

Det var jag som köpte den motorn av Bulten och det stämmer med topplocken, Ford BB V8 toppar, 426 och 460 passar rakt på! Kolvar + stakar lika så. Veven är annorlunda så klart och kamaxeln, blocket är helt i aluminium. Bultmönster mot växellådan är Cheva smallblock V8 så även där är det ganska bult-på förutom startmotorn som hamnar på ett annat ställe.

Den är just på väg ner i en lagom sliten Peugeot 403 från -59, udda bil + udda motor = roligt :hihi: Får jag bara lite mer gjort på motorfästen och får lite fina bilder på framvagnen så kommer projekttråd inom kort!

/David
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av p.hedman »

David V
du har PM
/ peter
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av Jan van Vurpa »

p.hedman skrev:Eftersom jag åker Ford så finns det en liten tråd i skallen som funderar på att en dag kunna montera en ford motor i min Escort i stället för volvo motorn.
Har sett att "mustang pinton" är på 2,3L medan pinton i europa är på 2,0L !
Har hört att US pinton är längre än EURO pinton ? och att det finns alu toppar till US pinton ?
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta ./ Peter
USA Pinto den så kallade ''Lima'' är i verkligheten den Brasillian motor, pga efter första året alla maskiner, former, jigs osv blev skickade till Ford sprillans ny fabrik i Taubaté , Brasil. 23°1'14"S 45°35'29"W...

Jag har byggt 4 cyl Ford motorer sedan 1980 och känner 'riktig' Pinto och Lima väl...vet den gode, (billigt o stark) den onde ( äckligt ports, tendens för sprickor in toppen, kort block, korta stackar), och den fule. (insug o avgas 'grenrör' .

Se på dom som det mesta som kommer från Amerikansk ''Mid-West'' : större, fettare och tyngre än normalt som en Pinto hade sluckit upp sin gröt varje dag o blev större när det hade vuxit upp.

Kanske du vet att vi stackars härborta i Fästning Amerika har lidit av brist på en del mycket bra bilar och en av den största luckor är platsen för Escorten MkI o MkII....Men pga av min sjukdom som rally-dåre jag och mina vänner är van med det t.o.m. skruvat lite på en av dom få som dykt upp här..
När kompis Jimmys Escort '78 ralybil behövde en piggare motor, snubben som skruvade lite på hade idé att stoppa Lima turbo från Thunderkyckling.. Vilken skit arebete... dom fick hugga på 'crossmember' , karva på plåten vid kylaren massor av dumma grejor...

Du sa ej vad du ska göra me bilen men skulle nånting som detta inte vara lite bättre? :
Bild

Bild

Topplock är inte så svårt att få tag på. t.ex jag har extra.. Ventiler finns, kam val är lätt...

Och det passar nästan som det ver gjort för att ramla i en Escort. :hey:
Senast redigerad av Jan van Vurpa den tis mar 26, 2013 9:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av p.hedman »

Ja det vore roligt med en cossie motor N/A,
Engelsmännen har fått till zetec motor med bra prestanda (280HK direct från hyllan N/A) och med BDA ventilkåpa så ser den ut som en gammal BDA motor :).
Ett ganska bra alternativ också !
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av Jan van Vurpa »

Jo, jo men.... Ännu bättre skulle vara Duratec....mycket bättre i alla avseenden : ventil fjader o kamaxlar och toppen är klar, stakar o smidda kolvar och botten del är fixat.....
Bild

Lite Ford Blue i sprayburk, och det ser period-korrekt nästan..Här är en vi stoppade ner i en f.d. Belgisk reg Ford Capri

Bild
Bild

Förbi passade rally-dåres reaktion när han fick syn på hur fin det sitter, och vad vikten är gentemot den massa järn 2300 SOHC turbo Lima i hans Sierra...
Bild

Men en sak me Cossie i bilen: det vet det håller...och du förmodligen har en block liggande ute i garaget nånstans...
Och nu vet du var en billigt topp och sånt finns.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???

Inlägg av therealpinto »

Jan har ju sagt mycket klokt. Jag tycker att det handlar väldigt mycket om vad man vill ha ut av bilen och motorn.

En Duratec kan bli en enormt trevlig sugmotor och att ta ut 240-260 hk är inte tokdyrt eller speciellt svårt. En sån blir ganska säkert en buskul gatbil eller ban/konbanebil. Men jämfört med turbomaskiner på 500-600-700 hk är det ju något helt annat.

Om målet är den typen av effekter kan väl en Lima 2.3 vara intressant men i Sverige blir en B23x mycket mer prisvärd, tycker jag. Liman väljer man ju kanske mer av nostalgiska skäl i så fall.

Cosworth YB är bra men det kostar fort mycket pengar.

Intressanta USA-bilder :-) Det kan inte drälla av parkeringar med Capri, päronhalvor och XR4Ti ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar