Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Eftersom jag åker Ford så finns det en liten tråd i skallen som funderar på att en dag kunna montera en ford motor i min Escort i stället för volvo motorn.
Har sett att "mustang pinton" är på 2,3L medan pinton i europa är på 2,0L !
Har hört att US pinton är längre än EURO pinton ? och att det finns alu toppar till US pinton ?
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta ./ Peter
Har sett att "mustang pinton" är på 2,3L medan pinton i europa är på 2,0L !
Har hört att US pinton är längre än EURO pinton ? och att det finns alu toppar till US pinton ?
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta ./ Peter
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Helt annan motor. Däremot går det istället att sätta volvo16v topp på den med smärre modifikation
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Det finns hur feta 2 ventilstoppar som helst till den.
Jag skulle också vilja ha en sån: http://www.esslingeracing.com/
Erland
Jag skulle också vilja ha en sån: http://www.esslingeracing.com/
Erland
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
JA HA !!!!! nu va det något nytt man ska tråna efter:( , fy fan va fränt 2,8L kitt
.....
mycket frän hemsida tack Erland. / Peter


mycket frän hemsida tack Erland. / Peter
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???


Jag hittade inte bilden jag sokte efter men denna ger dig en ide pa vad jag har i atanke. Bilden ar inte min, utan jag fann den i ett annat forum nar jag gogglade.
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Fränt har hört talas om dessa marin motorer (1/2 Ford BB) men det har varit som med jesus, alla har hört talas om honom men ingen har sett han 
kanske någon kan tala om hur och vart man hittar dessa motorer?

kanske någon kan tala om hur och vart man hittar dessa motorer?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Snabb sokning gav detta http://www.ebay.com/itm/3-7L-MerCruiser ... b2&vxp=mtr. Ford Motorsport blocken kom tydligen aldrig i produktion, men det lar vara samma block. Har ar en mock-up av en marinmotor http://forum.britishv8.org/file.php?6,file=11370. Vissa Boss 429 toppar ska visst passa med, men jag vet ej sanningshalten i det pastaendet.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Figurerade väll uppstarts film på en sån här på forumet för ett tag sen, sen har jag för mig den var till salu nånstans
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
är det den här tråden som eftersöks månntro ?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er&start=0
S
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er&start=0
S
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Hej på er!
Det var jag som köpte den motorn av Bulten och det stämmer med topplocken, Ford BB V8 toppar, 426 och 460 passar rakt på! Kolvar + stakar lika så. Veven är annorlunda så klart och kamaxeln, blocket är helt i aluminium. Bultmönster mot växellådan är Cheva smallblock V8 så även där är det ganska bult-på förutom startmotorn som hamnar på ett annat ställe.
Den är just på väg ner i en lagom sliten Peugeot 403 från -59, udda bil + udda motor = roligt
Får jag bara lite mer gjort på motorfästen och får lite fina bilder på framvagnen så kommer projekttråd inom kort!
/David
Det var jag som köpte den motorn av Bulten och det stämmer med topplocken, Ford BB V8 toppar, 426 och 460 passar rakt på! Kolvar + stakar lika så. Veven är annorlunda så klart och kamaxeln, blocket är helt i aluminium. Bultmönster mot växellådan är Cheva smallblock V8 så även där är det ganska bult-på förutom startmotorn som hamnar på ett annat ställe.
Den är just på väg ner i en lagom sliten Peugeot 403 från -59, udda bil + udda motor = roligt

/David
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
David V
du har PM
/ peter
du har PM
/ peter
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
- Ort: Seattle, WA USA
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
USA Pinto den så kallade ''Lima'' är i verkligheten den Brasillian motor, pga efter första året alla maskiner, former, jigs osv blev skickade till Ford sprillans ny fabrik i Taubaté , Brasil. 23°1'14"S 45°35'29"W...p.hedman skrev:Eftersom jag åker Ford så finns det en liten tråd i skallen som funderar på att en dag kunna montera en ford motor i min Escort i stället för volvo motorn.
Har sett att "mustang pinton" är på 2,3L medan pinton i europa är på 2,0L !
Har hört att US pinton är längre än EURO pinton ? och att det finns alu toppar till US pinton ?
Finns det någon som kan dementera eller bekräfta detta ./ Peter
Jag har byggt 4 cyl Ford motorer sedan 1980 och känner 'riktig' Pinto och Lima väl...vet den gode, (billigt o stark) den onde ( äckligt ports, tendens för sprickor in toppen, kort block, korta stackar), och den fule. (insug o avgas 'grenrör' .
Se på dom som det mesta som kommer från Amerikansk ''Mid-West'' : större, fettare och tyngre än normalt som en Pinto hade sluckit upp sin gröt varje dag o blev större när det hade vuxit upp.
Kanske du vet att vi stackars härborta i Fästning Amerika har lidit av brist på en del mycket bra bilar och en av den största luckor är platsen för Escorten MkI o MkII....Men pga av min sjukdom som rally-dåre jag och mina vänner är van med det t.o.m. skruvat lite på en av dom få som dykt upp här..
När kompis Jimmys Escort '78 ralybil behövde en piggare motor, snubben som skruvade lite på hade idé att stoppa Lima turbo från Thunderkyckling.. Vilken skit arebete... dom fick hugga på 'crossmember' , karva på plåten vid kylaren massor av dumma grejor...
Du sa ej vad du ska göra me bilen men skulle nånting som detta inte vara lite bättre? :
Topplock är inte så svårt att få tag på. t.ex jag har extra.. Ventiler finns, kam val är lätt...
Och det passar nästan som det ver gjort för att ramla i en Escort.

Senast redigerad av Jan van Vurpa den tis mar 26, 2013 9:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
John V
www.rallyrace.net/jvab
www.rallyrace.net/jvab
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Ja det vore roligt med en cossie motor N/A,
Engelsmännen har fått till zetec motor med bra prestanda (280HK direct från hyllan N/A) och med BDA ventilkåpa så ser den ut som en gammal BDA motor
.
Ett ganska bra alternativ också !
Engelsmännen har fått till zetec motor med bra prestanda (280HK direct från hyllan N/A) och med BDA ventilkåpa så ser den ut som en gammal BDA motor

Ett ganska bra alternativ också !
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
- Ort: Seattle, WA USA
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Jo, jo men.... Ännu bättre skulle vara Duratec....mycket bättre i alla avseenden : ventil fjader o kamaxlar och toppen är klar, stakar o smidda kolvar och botten del är fixat.....

Lite Ford Blue i sprayburk, och det ser period-korrekt nästan..Här är en vi stoppade ner i en f.d. Belgisk reg Ford Capri


Förbi passade rally-dåres reaktion när han fick syn på hur fin det sitter, och vad vikten är gentemot den massa järn 2300 SOHC turbo Lima i hans Sierra...

Men en sak me Cossie i bilen: det vet det håller...och du förmodligen har en block liggande ute i garaget nånstans...
Och nu vet du var en billigt topp och sånt finns.

Lite Ford Blue i sprayburk, och det ser period-korrekt nästan..Här är en vi stoppade ner i en f.d. Belgisk reg Ford Capri

Förbi passade rally-dåres reaktion när han fick syn på hur fin det sitter, och vad vikten är gentemot den massa järn 2300 SOHC turbo Lima i hans Sierra...

Men en sak me Cossie i bilen: det vet det håller...och du förmodligen har en block liggande ute i garaget nånstans...
Och nu vet du var en billigt topp och sånt finns.
John V
www.rallyrace.net/jvab
www.rallyrace.net/jvab
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Pinto motorer 2,0 och 2,3 ???
Jan har ju sagt mycket klokt. Jag tycker att det handlar väldigt mycket om vad man vill ha ut av bilen och motorn.
En Duratec kan bli en enormt trevlig sugmotor och att ta ut 240-260 hk är inte tokdyrt eller speciellt svårt. En sån blir ganska säkert en buskul gatbil eller ban/konbanebil. Men jämfört med turbomaskiner på 500-600-700 hk är det ju något helt annat.
Om målet är den typen av effekter kan väl en Lima 2.3 vara intressant men i Sverige blir en B23x mycket mer prisvärd, tycker jag. Liman väljer man ju kanske mer av nostalgiska skäl i så fall.
Cosworth YB är bra men det kostar fort mycket pengar.
Intressanta USA-bilder
Det kan inte drälla av parkeringar med Capri, päronhalvor och XR4Ti 
Gustaf
En Duratec kan bli en enormt trevlig sugmotor och att ta ut 240-260 hk är inte tokdyrt eller speciellt svårt. En sån blir ganska säkert en buskul gatbil eller ban/konbanebil. Men jämfört med turbomaskiner på 500-600-700 hk är det ju något helt annat.
Om målet är den typen av effekter kan väl en Lima 2.3 vara intressant men i Sverige blir en B23x mycket mer prisvärd, tycker jag. Liman väljer man ju kanske mer av nostalgiska skäl i så fall.
Cosworth YB är bra men det kostar fort mycket pengar.
Intressanta USA-bilder


Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå