Vev byte ......Volvo /Saab
Vev byte ......Volvo /Saab
Är det någon som kollat om det går att få i en SAAB vev i en VOLVO motor ????
Är det en omöjighet eller går det med lite justering ?
Har själv aldrig själv kollat än mindre sett en saab vev !
Med saab vevens 90 slag så vore det värt lite jobb att få i en sådan vev ?
Skulle vara kul om någon kunde prova.
/ Peter
Är det en omöjighet eller går det med lite justering ?
Har själv aldrig själv kollat än mindre sett en saab vev !
Med saab vevens 90 slag så vore det värt lite jobb att få i en sådan vev ?
Skulle vara kul om någon kunde prova.
/ Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Jag har bara en 2 liters vev liggande och den är kortare än Volvo veven.
Har 9000 motorn längre vev eller det är samma?
Erland
Har 9000 motorn längre vev eller det är samma?
Erland
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Ok jag misstänkte det men man vet aldrig
/Peter

/Peter
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Det var ju ett generationsskifte då runt 93-94 nån gång. De äldre kallas "Långmotorn" medan de nyare kallas "Kortmotorn". Ronny kan säkert berätta mer om det Erland.
Har för mig det handlade om 5-10mm i längdskillnad på block/topp. Vet inte om det var skillnad på veven med.
Vad är det för årsmodell på din vev Erland?
Har för mig det handlade om 5-10mm i längdskillnad på block/topp. Vet inte om det var skillnad på veven med.
Vad är det för årsmodell på din vev Erland?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Saaben har väl ~90 i borr, bara på de 4 kolvarna har du 20mm skillnad så jag tror det kan bli svårt...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Skillnaden ska bara vara en kompaktare transmition på kortmotorn. bara för att få plats med allt i 900:anPacman skrev:Det var ju ett generationsskifte då runt 93-94 nån gång. De äldre kallas "Långmotorn" medan de nyare kallas "Kortmotorn". Ronny kan säkert berätta mer om det Erland.
Har för mig det handlade om 5-10mm i längdskillnad på block/topp. Vet inte om det var skillnad på veven med.
Vad är det för årsmodell på din vev Erland?
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Det som är viktigast är lager lägena som måste ligga ganska lika sen om transmitionen skiljer sig så kanske det går att fixa !
/ Peter
/ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Vev byte ......Volvo /Saab
Välj tex vevstakar från någon annan motor, med tex 45mm lagerläge. Exenterslipa sedan veven så har du lättare lite mer slag än å krångla med en Saab vev. 
/Ante

/Ante
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Jo det kan man göra, men folk jag har pratat med säger att dom har problem med krokiga vevar (trots balansering)och att slipa ner veven så pass mycket 55 till 45 tänkte jag att om det gick att få tag på en annan vev så kanske man kunde slippa dom problemen.
Och visst många har det gått bra för också !!!
Så till sist så är det väl det man får göra men det skadar inte med lite dektevtiv arbete först.
/ Peter
Och visst många har det gått bra för också !!!
Så till sist så är det väl det man får göra men det skadar inte med lite dektevtiv arbete först.
/ Peter
Re: Vev byte ......Volvo /Saab
Det finns ju annars vevaxlar å köpa, varför uppfinna hjulet 2 gånger?