Vev byte ......Volvo /Saab

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av p.hedman »

Är det någon som kollat om det går att få i en SAAB vev i en VOLVO motor ????
Är det en omöjighet eller går det med lite justering ?
Har själv aldrig själv kollat än mindre sett en saab vev !
Med saab vevens 90 slag så vore det värt lite jobb att få i en sådan vev ?
Skulle vara kul om någon kunde prova.
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av Erland Cox »

Jag har bara en 2 liters vev liggande och den är kortare än Volvo veven.
Har 9000 motorn längre vev eller det är samma?

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av p.hedman »

Ok jag misstänkte det men man vet aldrig :(
/Peter
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av Pacman »

Det var ju ett generationsskifte då runt 93-94 nån gång. De äldre kallas "Långmotorn" medan de nyare kallas "Kortmotorn". Ronny kan säkert berätta mer om det Erland.
Har för mig det handlade om 5-10mm i längdskillnad på block/topp. Vet inte om det var skillnad på veven med.
Vad är det för årsmodell på din vev Erland?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av Cassius »

Saaben har väl ~90 i borr, bara på de 4 kolvarna har du 20mm skillnad så jag tror det kan bli svårt...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av phixit »

Pacman skrev:Det var ju ett generationsskifte då runt 93-94 nån gång. De äldre kallas "Långmotorn" medan de nyare kallas "Kortmotorn". Ronny kan säkert berätta mer om det Erland.
Har för mig det handlade om 5-10mm i längdskillnad på block/topp. Vet inte om det var skillnad på veven med.
Vad är det för årsmodell på din vev Erland?
Skillnaden ska bara vara en kompaktare transmition på kortmotorn. bara för att få plats med allt i 900:an
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av p.hedman »

Det som är viktigast är lager lägena som måste ligga ganska lika sen om transmitionen skiljer sig så kanske det går att fixa !
/ Peter
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av Ante Karlsson »

Välj tex vevstakar från någon annan motor, med tex 45mm lagerläge. Exenterslipa sedan veven så har du lättare lite mer slag än å krångla med en Saab vev. ;)

/Ante
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av p.hedman »

Jo det kan man göra, men folk jag har pratat med säger att dom har problem med krokiga vevar (trots balansering)och att slipa ner veven så pass mycket 55 till 45 tänkte jag att om det gick att få tag på en annan vev så kanske man kunde slippa dom problemen.
Och visst många har det gått bra för också !!!
Så till sist så är det väl det man får göra men det skadar inte med lite dektevtiv arbete först.
/ Peter
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Vev byte ......Volvo /Saab

Inlägg av Toffe »

Det finns ju annars vevaxlar å köpa, varför uppfinna hjulet 2 gånger?
Skriv svar