B230 i en 142

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

B230 i en 142

Inlägg av Trubbis »

Hej!

Har planer att uppgradera min 142 till en lämpligare pendlarbil.

Köpt en b230f och har en m46 på g, och va först inne på att direkt rakställa motorn med b20 tråg och oljepump. Men eftersom när man upptäckte andra saker man måste bygga om, tex insug och avgas, lutar det nu istället åt att hänga i motorn snedställd i originalutförande med växellådan rak osv, och lämna resten till etapp två då jag tänkte installera Ms/vems sprut och bygga eget insug, svetsa om sprängkåpan för rakställd motor och lite annat jox.

Det jag nu funderar över är såklart, får motorn plats runt framvagnsbalken även om man låter den vara snedställd? Jag vet att vissa har sagt att det kan bli trångt mot styrväxeln mellan generatorn men motorn kommer ju från en 240 så generatorn sitter redan på högersidan :) Fördelaren sitter alltså också i blocket och inte bakom toppen så där lär det inte vara några problem.

Hur som helst får ni gärna flika in på problem och lösningar eller allmänna tips man ska tänka på när man utför en sån här transplantation :)
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B230 i en 142

Inlägg av fredde_vit_pv »

du behöver ju inte bestämma hur mycket motorn ska luta!
hinka i och provluta och se om det ryms.du kan använda 230tråget(med 230 orginalpump) även om den hamnar rakt
och lådan funkar om den skulle hamna rak! bara att vrida spakstället :wink:
om det sen ryms utan att kapa ur har jag ingen aning om!

/F
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: B230 i en 142

Inlägg av Trubbis »

Oljetråg, motorfästen och lutning osv är inte problemet. Sitter en b20 i nu, därifrån får jag tråg och pump, motorfästen gör jag själv.

Det ja vill veta är om den går fritt även om den är snedställd, för jag har för mig att den ska göra det när den är rak.
Ludvig Lyttbacka
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

B230 i en 142

Inlägg av Ante Karlsson »

Det går med snedställd motor utan att modda framvagnsbalken.

/Ante
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: B230 i en 142

Inlägg av loop »

Hur gör man för att få ner den utan att kapa i balken eller tråget?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: B230 i en 142

Inlägg av Gustav »

Det gör man inte.
Man väljer vart man vill kapa, förslagsvis tråget.

Jag har motorfästen och ett oljetråg över som jag kan sälja. för att köra snedställd b230 i 142.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: B230 i en 142

Inlägg av Trubbis »

Gustav, jag skulle uppskatta om man fick se en bild på de tråget :) Eller komma förbi och kolla eller låna? Bor nån mil från överboda
Ludvig Lyttbacka
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Re: B230 i en 142

Inlägg av Magnus_142 »

Lånar tråden lite med en fråga. Någon som vet hur det är med regbesiktning med B230 i 142 nu för tiden?
Kostnad och måste man väga om bilen osv.
Magnus
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: B230 i en 142

Inlägg av Trubbis »

Gustav ville bara sälja tråget, nån annan som har bild eller vill förklara hur man ska kapa? :)
Ludvig Lyttbacka
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Re: B230 i en 142

Inlägg av Magnus_142 »

Nu var det typ 10 år sen jag gjorde det men vill minnas att det bara var lite mindre modifiering (typ slägga) vid balk/tråg,
startmotor/torpedvägg, grenrör/rambalk :)
Magnus
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: B230 i en 142

Inlägg av Trubbis »

Lät enkelt, men föredrar att göra det riktigt
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: B230 i en 142

Inlägg av Gustav »

Som sagt, om du eller nån annan är intresserad av att köpa...
så har jag Oljetråg, motorfästen och komplett avgassystem, färdigt att skruva i en 142. Ganska nytt avgassystem som är ihopskarvat med ett ganska nytt byxrör från en 745... 500:- för hela klabbet.
Har även en 740 kardanaxel som är kortad till rätt längd för m47 och med stödlagerhållare som är omgjord för att passa i 142 bulthål..
Det enda man behöver då är en medbringare från en 740 bakaxel, den har jag oxå men vet inte riktigt vart.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: B230 i en 142

Inlägg av Trubbis »

För all del, dom grejjerna vill nog nån med tummen mitt i handen och en tjock plånbok köpa.

Jag gör det hellre själv, kommer ändå sluta med att man gör om hälften för att man vill ha de på sitt sätt :P
Ludvig Lyttbacka
Skriv svar