Matrial val i stål foder i alu block
Matrial val i stål foder i alu block
Är jävligt sugen på att fodra ett alu block med stål foder
men är inte lika sugen på att lägga dom ca 1000-1100kr st på foder när både maskiner och kunskapen fins i närheten
så vad är det för stål man vill ha?
( jag vill inte ha gjutjärn)
borret blir ca 91mm och det fins plats för ca 3,5-3,8mm tjocklek isf
men är inte lika sugen på att lägga dom ca 1000-1100kr st på foder när både maskiner och kunskapen fins i närheten
så vad är det för stål man vill ha?
( jag vill inte ha gjutjärn)
borret blir ca 91mm och det fins plats för ca 3,5-3,8mm tjocklek isf
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Matrial val i stål foder i alu block
Du lär nog böja dig och acceptera gjutjärn.
Det har överlägsna självsmöjande egenskaper gentemot stål.
Om du däremot nicasilbehandlar stålfodren så funkar det.
Segjärn är det du ska ha, men sen finns det olika kvalitéer av det också.
Det har överlägsna självsmöjande egenskaper gentemot stål.
Om du däremot nicasilbehandlar stålfodren så funkar det.
Segjärn är det du ska ha, men sen finns det olika kvalitéer av det också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Matrial val i stål foder i alu block
"gjutjärn" är väll ett väldigt stort samligs namn? det har nog hänt en del också där i sista åren. har sett att såna vevaxlar är av mycket hålbart matreal i dag mot för som det va på 70-talet.
nån som kan lära oss mer i ämnet för som trådskaparen säger så fins det ju många gjuterier i detta land så varför köper vi dyra darton foder då det borde ju gå att få fram här hemma om man vet vad man vill ha?
värsta sortens diesel foder vad är de gjorda av? borde va väldigt hållbart tycker jag med de topptryck som de har i dag.
mvh jens
nån som kan lära oss mer i ämnet för som trådskaparen säger så fins det ju många gjuterier i detta land så varför köper vi dyra darton foder då det borde ju gå att få fram här hemma om man vet vad man vill ha?
värsta sortens diesel foder vad är de gjorda av? borde va väldigt hållbart tycker jag med de topptryck som de har i dag.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Matrial val i stål foder i alu block
jag har skrivit i en annan tråd hur bra gjutjärn(segjärn) tas fram, med länkning till pdf filer från nåt utvecklingsarbete på ett universitet.
Leta rätt på den tråden och läs.
Leta rätt på den tråden och läs.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Matrial val i stål foder i alu block
vad är det för matrial i darton foderna då??
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Matrial val i stål foder i alu block
det är inget hokus pokus.. kan inte legeringen i skallen.
men det är segjärn som slunggjutits om jag minns rätt.
Det är mao en mera påkostad process.
sökte lite:
http://www.dartonsleeves.com/ductile_info.htm#4
Visst kan du ha stålfoder, men det har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärn.
Det kräver dock kolvringar av annan kvalité har jag för mig.
men det är segjärn som slunggjutits om jag minns rätt.
Det är mao en mera påkostad process.
sökte lite:
http://www.dartonsleeves.com/ductile_info.htm#4
Visst kan du ha stålfoder, men det har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärn.
Det kräver dock kolvringar av annan kvalité har jag för mig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Matrial val i stål foder i alu block
hur är CGI Compacted graphite iron komponerat? är det ett altenativ elelr är det mest problem med kolvringar och honigar då?
http://www.competitiveproduction.com/ar ... hite-iron/
http://www.competitiveproduction.com/ar ... hite-iron/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Matrial val i stål foder i alu block
Borde väl finnas nån motor man kan ta ifrån och sen anpassa.
Re: Matrial val i stål foder i alu block
CGI Compacted graphite iron o segjärn är i samma klass.
I princip är/utgår alla de dära materialen från gråjärn.
Med tillsatser i smältan får de grafiten att ändra form.
I cgi så är grafitpartiklarna kortare o tjockare och gjutjärnet blir starkare
i segjärn (nodular cast iron) så har de gått ännu längre så att grafiten får nästan sfärisk form och gjutjärnet blir ännu starkare men har inte samma självsmörjande egenskaper eller lika bra dämpning.
Jag har sett eftermarknadssvevaxlar i segjärn med brottgräns på straxt över 700 Mpa, så man kan få det riktigt starkt.
Man kan göra cylinderfoder i "rent stål" också om man vill på bekostnad av nötningsbeständigheten.
Rolls Royce experimenterade med alu-foder ett tag (40-50 tal nånstans), men lyckdes inte få den nötningstålighet de önskade. De testade också att belägga övre delen av alu-loppen med nån form av slitagebeläggning...har för mig at det var krom. Minnet säger att det gick skapligt, men att det var dyrt o besvärligt så de lade ner det.
I princip finns det två vägar att gå om man vill ha livslängd.
1: göra materalet och/eller ytan hårdare. Exempel är att belägga ytan med något slitstarkt som krom eller kisel (nikasil)
2: välja ett självsmörjande material som någon form av gjutjärn, där grafitpartiklarna står för smörjningen.
I princip är/utgår alla de dära materialen från gråjärn.
Med tillsatser i smältan får de grafiten att ändra form.
I cgi så är grafitpartiklarna kortare o tjockare och gjutjärnet blir starkare
i segjärn (nodular cast iron) så har de gått ännu längre så att grafiten får nästan sfärisk form och gjutjärnet blir ännu starkare men har inte samma självsmörjande egenskaper eller lika bra dämpning.
Jag har sett eftermarknadssvevaxlar i segjärn med brottgräns på straxt över 700 Mpa, så man kan få det riktigt starkt.
Man kan göra cylinderfoder i "rent stål" också om man vill på bekostnad av nötningsbeständigheten.
Rolls Royce experimenterade med alu-foder ett tag (40-50 tal nånstans), men lyckdes inte få den nötningstålighet de önskade. De testade också att belägga övre delen av alu-loppen med nån form av slitagebeläggning...har för mig at det var krom. Minnet säger att det gick skapligt, men att det var dyrt o besvärligt så de lade ner det.
I princip finns det två vägar att gå om man vill ha livslängd.
1: göra materalet och/eller ytan hårdare. Exempel är att belägga ytan med något slitstarkt som krom eller kisel (nikasil)
2: välja ett självsmörjande material som någon form av gjutjärn, där grafitpartiklarna står för smörjningen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Matrial val i stål foder i alu block
efter har rådrågat en gammal road racing förare som byggt egna motorer och jobbar nu som konstruktör på mitt gamla jobb (mek verkstad) så rekommenderade han ss0125
nån som säger nått annat?
nån som säger nått annat?
Re: Matrial val i stål foder i alu block
Vissa sterlingmotorer använder 0727 med jävligt högt nickelhalt
lätt att svetsa också
gjorde lite modifikation på en sånt cylinderblock
lätt att svetsa också

- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Matrial val i stål foder i alu block
Det är ett gjutjärn så det funkar säkert. Jag har ju dock svårt att tro att du kommer billigare undan än det du skriver i ditt första inlägg. Materialet är ju inte gratis och det blir några timmar i svarven.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
- Ort: Avesta/Borlänge
Re: Matrial val i stål foder i alu block
Ovako 2230 har jag för mig att läst. Doc ej säker på detta.
Re: Matrial val i stål foder i alu block
Någon som vet om det ens är någon skillnad på fodret i ett bensin block i jämförelse med ett dieselblock? (olika typer av material?) Exempel Volvo T5 block i jämförelse med Volvo D5 block?