Matrial val i stål foder i alu block

Diskussioner för erfaret folk
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av andy_b »

Är jävligt sugen på att fodra ett alu block med stål foder
men är inte lika sugen på att lägga dom ca 1000-1100kr st på foder när både maskiner och kunskapen fins i närheten


så vad är det för stål man vill ha?
( jag vill inte ha gjutjärn)

borret blir ca 91mm och det fins plats för ca 3,5-3,8mm tjocklek isf
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av Kadett4wd »

Du lär nog böja dig och acceptera gjutjärn.
Det har överlägsna självsmöjande egenskaper gentemot stål.
Om du däremot nicasilbehandlar stålfodren så funkar det.

Segjärn är det du ska ha, men sen finns det olika kvalitéer av det också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av Jens Gustavsson »

"gjutjärn" är väll ett väldigt stort samligs namn? det har nog hänt en del också där i sista åren. har sett att såna vevaxlar är av mycket hålbart matreal i dag mot för som det va på 70-talet.
nån som kan lära oss mer i ämnet för som trådskaparen säger så fins det ju många gjuterier i detta land så varför köper vi dyra darton foder då det borde ju gå att få fram här hemma om man vet vad man vill ha?

värsta sortens diesel foder vad är de gjorda av? borde va väldigt hållbart tycker jag med de topptryck som de har i dag.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av Kadett4wd »

jag har skrivit i en annan tråd hur bra gjutjärn(segjärn) tas fram, med länkning till pdf filer från nåt utvecklingsarbete på ett universitet.
Leta rätt på den tråden och läs.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av andy_b »

vad är det för matrial i darton foderna då??
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av Kadett4wd »

det är inget hokus pokus.. kan inte legeringen i skallen.
men det är segjärn som slunggjutits om jag minns rätt.
Det är mao en mera påkostad process.

sökte lite:
http://www.dartonsleeves.com/ductile_info.htm#4

Visst kan du ha stålfoder, men det har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärn.
Det kräver dock kolvringar av annan kvalité har jag för mig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur är CGI Compacted graphite iron komponerat? är det ett altenativ elelr är det mest problem med kolvringar och honigar då?

http://www.competitiveproduction.com/ar ... hite-iron/
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av loop »

Borde väl finnas nån motor man kan ta ifrån och sen anpassa.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av hauge »

CGI Compacted graphite iron o segjärn är i samma klass.

I princip är/utgår alla de dära materialen från gråjärn.

Med tillsatser i smältan får de grafiten att ändra form.
I cgi så är grafitpartiklarna kortare o tjockare och gjutjärnet blir starkare
i segjärn (nodular cast iron) så har de gått ännu längre så att grafiten får nästan sfärisk form och gjutjärnet blir ännu starkare men har inte samma självsmörjande egenskaper eller lika bra dämpning.

Jag har sett eftermarknadssvevaxlar i segjärn med brottgräns på straxt över 700 Mpa, så man kan få det riktigt starkt.
Man kan göra cylinderfoder i "rent stål" också om man vill på bekostnad av nötningsbeständigheten.

Rolls Royce experimenterade med alu-foder ett tag (40-50 tal nånstans), men lyckdes inte få den nötningstålighet de önskade. De testade också att belägga övre delen av alu-loppen med nån form av slitagebeläggning...har för mig at det var krom. Minnet säger att det gick skapligt, men att det var dyrt o besvärligt så de lade ner det.

I princip finns det två vägar att gå om man vill ha livslängd.
1: göra materalet och/eller ytan hårdare. Exempel är att belägga ytan med något slitstarkt som krom eller kisel (nikasil)
2: välja ett självsmörjande material som någon form av gjutjärn, där grafitpartiklarna står för smörjningen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av andy_b »

efter har rådrågat en gammal road racing förare som byggt egna motorer och jobbar nu som konstruktör på mitt gamla jobb (mek verkstad) så rekommenderade han ss0125

nån som säger nått annat?
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av effe »

Vissa sterlingmotorer använder 0727 med jävligt högt nickelhalt
lätt att svetsa också :thumbright: gjorde lite modifikation på en sånt cylinderblock
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av Robin Olivi »

Det är ett gjutjärn så det funkar säkert. Jag har ju dock svårt att tro att du kommer billigare undan än det du skriver i ditt första inlägg. Materialet är ju inte gratis och det blir några timmar i svarven.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av ljungqvist »

Ovako 2230 har jag för mig att läst. Doc ej säker på detta.
RcTuning
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 03, 2011 6:29 pm
Ort: Örebro Län

Re: Matrial val i stål foder i alu block

Inlägg av RcTuning »

Någon som vet om det ens är någon skillnad på fodret i ett bensin block i jämförelse med ett dieselblock? (olika typer av material?) Exempel Volvo T5 block i jämförelse med Volvo D5 block?
Skriv svar