Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av * * * NXJ * * * »

PV på g :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Tog ett par bilder på pv en.
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu satt det en B16 motor i den,far sa motorn blivit bytt,originalmotorn finns kvar.
Tanken är o dra ut den på semestern o få luft i däcken,tvätta den o försöka starta den och se över hur skicket är,jag börjar då inget större jobb förens rc 2150 bilen är klar,jag orkar inte ha för många projekt samtidig.Får försöka ta det lugnt så man inte får återfall o blir sjuk igen,det viktigaste är ju att vara frisk och kunna ha roligt,så jag kommer inte o stressa ihop 2150 rc bilen heller,det får ta den tid det tar.
Roger (Magic T) Thomasson
Mathias
För mycket laddtryck

Inlägg av Mathias »

Låter jäkla sunt det tänkandet du har, låt saker få ta den tid det tar.
Jag gick också genom nått riktigt tråkigt innan jul, var inte lika djupt nere som du utan jag kunde jobba vidare
(men jag var mer eller mindre hjärndöd, även enkla saker upplevdes som omöjliga att klura ut)
Tappade intresse och glädje för nästan allt i mitt liv, det var skönt att ha lillgrabben hos mig (2årig underbar grabb) men den riktiga glädjen fanns inte.

Trodde och tänkte ett tag att mitt liv aldrig skulle bli trevligt, behagligt och bra igen. MEN!! bara man inte försöker stressa fram nått
så kan det vara riktigt skönt att få saker gjorda. Jag började styrketräna och motions cykla och det var rena dunderhonungen för mig iallafall.
Idag mår jag kanonbra och har börjat med bilen igen, så att du har börjat "tina upp" är väldigt väldigt bra.
Lycka till med allt!

Mvh Mathias
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Magic thomsson
Forumsberoende

Tack Mathias :D
Ja jag har fått lite andra värderingar nu efter min svacka,allt måste inte bli klart idag,det kommer en morgondag också.
Ska man stressa ihjäl sej så man till slut ligger som ett vrak i soffan så blir det ju inget vettigt gjort.
Problemet jag haft är att det varit vansinnigt stressigt och dålig planering på jobbet också många år,ena dagen finns det inget att göra,och nästa dag kommer chefen med 3 order som ska vara klara och gå kl 13.00 samma dag för att ordern glömts bort i månader :( .
Har varit massa cirkus med konsulter och gruppsamtal med beteendevetare med jobbet och fackmöten mm för det varit dålig stämning länge,folk som sagt upp sej o saker som är helt sinnessjuka att det kan förekomma på arbetsplatser :( Ett tag var jag skiftbas och 5s sheriff på verkstadsavdelningen(5s är nåt en konsult hjälpte oss igång med för o få ordning o reda och effektivare arbetsplats).
Men det funka inte så bra för vi fick dålig respons på förbättringsförslag mm av chefen(hadde nån ett förslag sa chefen oftast-DET VAR DET DUMMASTE JAG HÖRT) och då fick inte dom anställda nån respekt för chefen,o jag satt emellan o skulle försöka medla.
Då kände jag att jag mådde sämre o sämre så jag sa upp 5s och skiftbasbefattningen och bara blev en vanlig anställd så jag slapp alla konflikter mm.Enda jag är nu är fackombud.Det var för ett år sen jag sa upp dom uppdragen.Men man får ju skylla sej lite själv,om man inte mår bra på ett jobb ska man väl inte vara kvar.Man har väl varit kvar för det e bra lön och arbetskompisar.
Talat med företagsläkare nu som ska hjälpa mej få bort karensdagarna om jag inte orkar jobba kvar så jag måste säga upp mej,men vi ska byta lokaler och det är nya saker på gång på jobbet så jag hoppas det blir bättre så man kan jobba kvar.
Magic thomsson
Forumsberoende

Gjort några små framsteg till :D
Låsen till bakluckan klara
Bild
Och Bakaxel upphängningen med fjäderingsstopp fixat.
Bild
Inte så jättemycket kvar på karossen nu,känns som man ser slutet äntligen :)
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Wezzli »

Magic thomsson skrev:Blivit lite piggare senaste veckorna så jag har orkat ut o greja en 45-50 min en del dagar :D Börjat med bakdörren och massera den och bakluckan blir i plåt till att börja med,kapat ur dubbelplåten och slipat ner den.
Bild
Bild
Sen fick jag tag på 4 pentafälgar av rallyåkaren Emil karlsson från Hällefors jag tänkte slipa o måla och ha slicksen på :)
Bild
Ser svinbra ut och schysst bygge.

Två frågor:

Hur fladdrig blir bakluckan av denna rensning, skulle du vilja påstå att det är värt att köra så på en gatbil med huvlås bak?

Hur gör du med dörren när den är så tom, har du några tips att ge på att lätta en 240 dörr och fortfarande kunna öppna den åtminstone?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Magic thomsson
Forumsberoende

Tack för det :)
Fråga 1.Jo det är klart den vibrerar en del och skramlar av fartvinden mm,jag hade en 142 a vägbil jag hade motorhuven så på och skrapat hela underredet mm för o få den lätt,det va ett högt vägljud så det blev jobbigt o åka långt och dagligen med bilen,jag skulle inte göra så på en vanlig bil man åker mycket med,men en trimmad lekbil som man bara tar ut ibland skulle jag lätt göra så på.
Fråga 2.Dörren du ser där på min bil är bakdörren och dom svetsar jag fast med 1 cm svets och sen popnitar jag bakskärmen över bakdörren bara,plast skärmen täcker nästan hela bakdörren på en 4 a dörrars :D .Dom flesta skär bort nästan hela plåten i bakdörren så att det bara är lite plåt kvar o popnita plasten i.
Jag sparar plåten i mina bakdörrar för att skärmarna förhoppningsvis ska tåla lite mer stryk om man får en knuff i sidan,jag har ju ingen servicebuss så jag kan inte ta med hela plastskärmar i reserv :( Bilen blir ju lite tyngre men till o börja med tror jag inte det spelar mej nån större roll då rallycross är nytt för mej,nya banor,ovan med 5,85 utväxlingen mm,jag får ta en tävling i taget o se vad som kan göras bättre,o sen har jag inte kört folkrace sen 2010 så jag är övertygad att jag är väldigt rattrostig.
Huvudsaken är att jag tycker det är roligt :D annars så säljer jag bilen o testar nåt annat.
Om du inte vill ha glasrutor kan du ju ta bort vevmekanismen,den väger en del,och glaset också,sen är det en stor kaka med ljudisolering eller nåt klet i yttre dörrplåten du kan ta bort om du skär bort innerplåten o sen svetsar dit den igen,sen kan du ju hålborra gavlarna mm också.Sen är det styrramar till glaset som går ner till typ halva dörren man kan fimpa med.Sen kortare lättare bult till gångjärnet och hålborra gängjärnen med.Finns ju även hela dörrsidor i plast jag sett rc åkare kör med på passagerarsidan.
Nu blev det mycket text men hoppas du får ut nåt vettigt av mina tankar.
Magic thomsson
Forumsberoende

Idag gjorde jag klar höger framdörr för lack.

Bild
Dörren va väldigt rak o fin så det va inte så mycket rost o laga på den,1 liten plåt i hörnet bara,sen la jag igen listhålen och hålet till dörrlåset med.Blir bra det här :D
Bild
Magic thomsson
Forumsberoende

Äntligen är vi klara med folkrace 142 an åt Conny :) småstrula med bränslepump startmotor,fel urtrampningslager mm.
Men nu är den klar för race,testkört lite idag,inte bästa väghållningen men men,gick som en båt,för låg och mjuk fram och för hög och hård bak :( .Om han får behålla den vilket jag tror han får ska han kika på det efter tävlingen som är till helgen.
Gick lugnt och fint i motorn i alla fall,svara bra på gasen. :D
Lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Här är en liten film från första testkörningen.
http://www.youtube.com/watch?v=QYNjVYsVhDY
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Nu drog det ju inge mindre i b20-nerven...
Magic thomsson
Forumsberoende

B20 nerven börjar göra sej påmind här också nu efter jag hjälpt Conny med hans bil,vill trimma mer B20 nu :hihi: Ska bli roligt o se om bilen håller imorgon på tävlingen.
Gjort framsteg på rc bilen också den här veckan,fixat förstärkningsbrickor som måste sitta under huven,om man har plasthuv.
Bild
Fått på höger dörr och plast till rutan.
Bild
Och förardörren med.
Bild
Köpte ett batteri och kopplat in också,elen funkar :)
Bild
Även framskärmar och fronten är klar med fäste för huven,gått supergott i garaget ett tag nu :lol:
Känner mej rätt glad att karossen är så pass klar nu :D
Bild
Bild
Bild
Blev ganska bra fronten tycker jag.
wuffee
Forumsberoende

Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av wuffee »

Ser verkligen kanon ut!
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Coolt med b20in. Vad kör du med för fjädrar i förgasarna, använd en rak 30 olja istället för atf den är helt fel att ha i en SU.
Jag körde med röda fjädrar i mina SU.

Tyckte motorn lät lite trött för att ha R-kam.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Magic thomsson
Forumsberoende

Tack Wuffee,ja jag är nöjd med bilen :D
Colt med B20 ja,Su förgasarna är ett riktigt hopkok på den här :),hade inga färdiga dubbla su så jag plockade ihop det bästa jag kunde av en stor låda med halvkompletta su förgasare,fjädrarna har jag ärligt talat ingen koll på vad det är,tog 2 som verka lika,och enda 2 nålarna som var lika va märkta KN.
Oljan va förgasarolja jag hade stående,ja den låter inte så skarp det håller jag med på,kan det göra mycket att kompen ligger lite lågt tro?runt 10.9 räkna jag ut.
Sen ställde vi tändningen på 35 på fullt o bara testa så den inte spika lr nåt,på första tävlingen ville vi bara att han skulle få åka alla heat o få känna på hur det är o tävla,fjädringen o däckena är ingen höjdare heller,det hann vi inte fixa till,han körde 185 65 14 tums vanliga vinterdäck bak,så det finns mycket förbättringar o göra tills nästa tävling.Sen skramla det från bakvagnen oroväckande med :(
Här är ett heat jag filma http://www.youtube.com/watch?v=_32enFsMwao.Sy
Mer tips om hur vi får fart i den tas emot :wink:
Magic thomsson
Forumsberoende

Mera småfix klart den här veckan på bilen,huvfästen,vindrutetorkare klart.
Bild
Sen gjorde jag insats på växelspakskonsollen,fick göra en egen konstruktion.
Bild
Bild
Fick korta växelföraren lite också.
Bild
Sen gjorde jag lite förstärkning på baksidan,tror det blev bra :)
Bild
Måste ta lite paus från bygget nu känner jag,va jobbigt o börja jobba heltid den här veckan och skift direkt :(
Ska åka till Karlstad på lördag o kika på Götalandscupen i rc :D
Skriv svar