Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
944 Turbo har en annan låda än övriga 944. Alla 944 och 968 har länkage till spaken, ej wire. Det finns wiresatser att köpa i USA. Frågan är om inte totalpriset blir detsamma som att köpa en beg. ZF till Pantera. Är alla gamla rostiga Pantera redan plundrade på delar?
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Jag tror det är svårt att hitta billiga ZF-2 lådor. Det verkar vara populärt med påkostade gt40-byggen som efterfrågar dessa växellådor.
De lådor jag har sett till salu har kostat från $5000 och då känns genast en Audi 01E som rena fyndet!
Jag har för övrigt ytterst sällan sett några Pantera-renoveringsobjekt eller bilar som säljs i delar över huvud taget.
De lådor jag har sett till salu har kostat från $5000 och då känns genast en Audi 01E som rena fyndet!
Jag har för övrigt ytterst sällan sett några Pantera-renoveringsobjekt eller bilar som säljs i delar över huvud taget.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Jag är nog för gammal. På 80-talet kunde man få en komplett reservdels Pantera för $5K. En 944 Turbolåda kostar ca €500 i Tyskland. En diffad 968 låda €2500. Tänk på slutväxeln också. Det är inte kul att behöva lägga i trean vid 80-90.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Kan vara jag som blandar i hop med vw. Men borde kunna bygga om det med wire från någon annan bil. jag har oxå hört att man kan ta diffen från audi v8 och montera i lådan. funkar iaf till bakaxeln vet jag.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Inte mycket, men alltid något: "bilen" har hittat in i garaget!
En interiörbild. Balkram, motor o.s.v:
Nu är det dags att sätta igång med något...
En interiörbild. Balkram, motor o.s.v:
Nu är det dags att sätta igång med något...
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Ingen risk att man inte hör motorn iallfall , med tanke på senaste bilden... sitter typ 30cm ifrån öronen
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Vissa firar med sill och nubbe, själv har jag ägnat mig år styvhetsberäkningar!
Det här är hyfsat likt befintligt chassi:
Balkarna är 100x50x3mm, 1mm plåt i botten. Buren i 38x2,5 mm rör uppfyller inte kraven för någon lämplig tävlingsform, men kan säkert bidra till både styvhet och visst skydd.
Det finns uppenbara brister i trianguleringen både bak och fram men en simulerad vridning av chassit mellan coiloverinfästningarna visar dock på en överraskande bra styvhet redan i detta utförande!:
Jag räknar fram ca 14700 Nm/grad, (eller ca 10700 fp/grad) EDIT: FEL! snarare ca 5000 Nm/grad, se nedan.
Enligt Göran Malmberg i "väghållningsboken" ligger en standard Pantera på ca 5000 fp/grad. Dessa kan dock tydligen styvas upp till ca 14000 fp/grad med ett enkelt kryss över motorn!
I mitt fall ser ett sådant kryss mellan bakre coiloverinfästningarna och huvudbågen, bättre triangulering till den "övre ramen" bak och uppstagning av framvagnsbalken ut att kunna göra nytta!
Det här är hyfsat likt befintligt chassi:
Balkarna är 100x50x3mm, 1mm plåt i botten. Buren i 38x2,5 mm rör uppfyller inte kraven för någon lämplig tävlingsform, men kan säkert bidra till både styvhet och visst skydd.
Det finns uppenbara brister i trianguleringen både bak och fram men en simulerad vridning av chassit mellan coiloverinfästningarna visar dock på en överraskande bra styvhet redan i detta utförande!:
Jag räknar fram ca 14700 Nm/grad, (eller ca 10700 fp/grad) EDIT: FEL! snarare ca 5000 Nm/grad, se nedan.
Enligt Göran Malmberg i "väghållningsboken" ligger en standard Pantera på ca 5000 fp/grad. Dessa kan dock tydligen styvas upp till ca 14000 fp/grad med ett enkelt kryss över motorn!
I mitt fall ser ett sådant kryss mellan bakre coiloverinfästningarna och huvudbågen, bättre triangulering till den "övre ramen" bak och uppstagning av framvagnsbalken ut att kunna göra nytta!
Senast redigerad av maghen den ons jul 17, 2013 2:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Schysst att kunna stresstesta chassit i caden.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Du behöver nog inte lägga till så mycket mer rör baktill men det är några detaljer som jag inte vet hur (eller om) de har tänkt. Kanske för att efterlikna original innerskärmar? 4-kantrören i botten är ok.maghen skrev:Vissa firar med sill och nubbe, själv har jag ägnat mig år styvhetsberäkningar!
Det här är hyfsat likt befintligt chassi:
Balkarna är 100x50x3mm, 1mm plåt i botten. Buren i 38x2,5 mm rör uppfyller inte kraven för någon lämplig tävlingsform, men kan säkert bidra till både styvhet och visst skydd.
Det finns uppenbara brister i trianguleringen både bak och fram men en simulerad vridning av chassit mellan coiloverinfästningarna visar dock på en överraskande bra styvhet redan i detta utförande!:
Jag räknar fram ca 14700 Nm/grad, (eller ca 10700 fp/grad)
Enligt Göran Malmberg i "väghållningsboken" ligger en standard Pantera på ca 5000 fp/grad. Dessa kan dock tydligen styvas upp till ca 14000 fp/grad med ett enkelt kryss över motorn!
I mitt fall ser ett sådant kryss mellan bakre coiloverinfästningarna och huvudbågen, bättre triangulering till den "övre ramen" bak och uppstagning av framvagnsbalken ut att kunna göra nytta!
Marchesi har byggt massor av chassikomponenter åt Lamborghini och Ferrari med flera. De har bilder på ett Countach chassi på hemsidan. Det mest komplicerade jag har sett. Lancia 037 bakre chassi (från Marchesi) kanske kan ge lite tips. Den var byggd för att hålla för rally Grupp-B. De flesta rör var 30x1.5 mm CrMo och huvudbågen i 35x2.5 mm CrMo.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Perfix:
Nej den lär höras... Jag kommer inte att installera någon stereo...
Robin Olivi:
Nej det är inte så dumt! Framför allt för att kunna se skillnader mellan olika förstyvningar etc.
c311com:
Nej det är nog inte så mycket som behövs, men ett par extra rör eller för all del plåt, bör göra det ännu bättre. Jag jobbar på en ny version.
Nej den lär höras... Jag kommer inte att installera någon stereo...
Robin Olivi:
Nej det är inte så dumt! Framför allt för att kunna se skillnader mellan olika förstyvningar etc.
c311com:
Nej det är nog inte så mycket som behövs, men ett par extra rör eller för all del plåt, bör göra det ännu bättre. Jag jobbar på en ny version.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Det kan vara klokt att testa böjning också, även simulera hjulupphängningarnas krafter in mot ramen (om man kan, vill och orkar förstås...).
Det är alltid intressant att få se denna typ av data. Tummen upp!
Gustaf
Det är alltid intressant att få se denna typ av data. Tummen upp!
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Verkar vara ett skyst program vad heter det? Panterorna är ju hur råa som helst. Jag gillar bäst den som har dom stora skärmbredarna och vingen.
Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Jag använder Inventor. Liknande enkla FEM- moduler finns dock till många andra 3d-cad program.
Just nu lever vingen och kjolarna farligt! GR4-utförandet hägrar... Det kan dock hinna ändras flera varv innan det är dags för karossen.
Just nu lever vingen och kjolarna farligt! GR4-utförandet hägrar... Det kan dock hinna ändras flera varv innan det är dags för karossen.
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
På grund av problem vid meshningen av den tunna plåten i golvet blev styvhetsvärdena inte riktigt rätt!
I den tidigare versionen ovan lander det vid omräkning på ca 5000 Nm/grad, alltså betydligt mjukare...
med några extra diagonalstag enligt nedan ca 6000 Nm/grad. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...
Vad som verkligen gjorde skillnad var dock att införa en hel plåt som "torpedvägg" samt hel plåt i taket! Ett kryss i taket (kors i taket!) hade förmodligen också fungerat bra, men inkräktat mer på innerutrymmet.
34000 Nm/grad!
Förmodligen är det svårt att tillgodoräkna sig styvheten hos plåtarna lika bra i verkligheten, då de aldrig är helt plana etc. men att de gör nytta är helt klart!
I den tidigare versionen ovan lander det vid omräkning på ca 5000 Nm/grad, alltså betydligt mjukare...
med några extra diagonalstag enligt nedan ca 6000 Nm/grad. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig...
Vad som verkligen gjorde skillnad var dock att införa en hel plåt som "torpedvägg" samt hel plåt i taket! Ett kryss i taket (kors i taket!) hade förmodligen också fungerat bra, men inkräktat mer på innerutrymmet.
34000 Nm/grad!
Förmodligen är det svårt att tillgodoräkna sig styvheten hos plåtarna lika bra i verkligheten, då de aldrig är helt plana etc. men att de gör nytta är helt klart!
Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"
Jag har 22x1,5 kryss under takpanelen som följer takets form. Två st 30x1,5 snett upp mot huvudbågens hörn och 40x20x2 tvärs över bak. Sen är det som ett upp-och-ner "V" från mitten av 40x20 röret ner till bussningarna för övre länkarmarna. Du kan prova i programmet?
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna