Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Diskussioner för erfaret folk
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av wuffee »

En s2000 vägr ju inget å ger 240hk utan trim typ... Får ju en komplett för 20-30k..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Kadett4wd »

Därav jag tipsa först om en sådan.
Väldigt kostnadseffektiv motor.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av fugazi »

ogge skrev:jag har en extra 4g63 motor står. smidda stakar å kolvar mm .
Har du vägt in en sån ? block och topp, komlett (utan alltikring)? (Det har inte jag, därför jag undrar, också.
Lyfte nämligen in en i Vito'n själv med kass rygg! IOFS inte en DOHC, men med grenrör och insug + TBI...)
6A12? Kolla Jensa's tråd, i Dyno-avd.
Den gav ju 185hk i sista/senaste (?) pullet. Hyfsat vrid. VÄLDIGT stabil botten rent teoretiskt, Med "överfallsgördel" från fabrik.
"Otrimmad", alltså inga kammar, ventiler, portning, spridare eller annat seriöst trim...
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Kökarmicke »

Varför är alla så rädda för att röra vitmotorn på detta forum? de e ju en skitbra motor :thumbright:
I göteborg finns det en fyra som bromsat 965hk på hjulen, så jag skulle kunna tänka mig att det går att plocka rätt mycket effekt ur en sån som sugmotor oxå, och börjar folk inte plocka med dom lär det ju inte dyka upp några lättillgängliga fräna prylar till dom, typ som det finns till rödmotorn heller :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Kadett4wd »

jag är inte rädd, men jag har erfarenhet att många vill ha pengar över till startavgifter exempelvis, vad kan vara bättre än en maskin som faller in i ramarna som trådskaparen satte upp, otrimmad?
Och då det sen finns typ 1000tals olika trimgrunkor till dem 'billigt' på ebay.

Jag skulle vilja bygga en Lotus super 7 eller vad de heter.
Antingen hondamaskin eller hayabusamaskin är de enda valen jag skulle ha.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av nkro »

Måste vara svårt att matcha en Honda motor med 240 hk för 20-30k.
Mot att konsturera en motor med samma driftsäkerhet och hästar.

Sen vet jag inte om Vtec är en fördel på en båt.

Niklas
Niklas
glthomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jan 30, 2011 7:43 pm

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av glthomas »

Det är just det jag har funderat på, hur vtec skulle fungera i en båt. Kanske kommer fungera riktigt bra? vem vet. Får lägga ett par timmar på att leta på google =)

Gillar ju Volvo motorer och vitmotorn tycker jag har bevisat kvalite genom många turbo byggen. Vore riktigt kul att bygga en vass 2 liters sugmaskin till en båt av en sån. Motorn måste ju hålla ett race på 2 timmar och iaf 85-90% belastning.

Ett säkert kort är ju att bygga en Opel 16v maskin eller Volvo 16v maskin, finns en del i klassen och mycket erfarenhet.

//Thomas
Kör Gojs 22 med webermatad bmw sexa
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Misse »

Ford Mondeo helaluminium 2litare från 2001 och framåt är både lätt & stark, och engelsmännen har fått bra fart på dom. Och Mondeo är sjukt billiga. Lättare än volvos vit4 och några cm kortare.
Vägde en sån fordis idag (från -05) utan insug avgas svänghjul. Vikt 89-90 kilo, och då fanns det några kilo onödigheter kvar att plocka bort. :hihi:
Kanalerna ser i mina otränade ögon jättefina ut, med fin vinkel nedåt :love: :love: :love:


'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Dennis Öhman »

Hur viktigt är vridmoment i båtar/bilar?

S2000 motorn är vass std. Går att göra ännu vassare oxå.
Unitek&st i luleå bygger en nu till porjus expressen, och har tidigare byggt tommy carlströms motor. Björn C vet mer om den motorn om han har lust fylla i då han varit bidragande till den motorn.
Dänniz 073-8447664
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av ogge »

Har ej vägt 4g63 tyvärr . Dom e billiga å köpa delar till mm och går att få ur bra fräs med
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Pacman »

Volvo vitmotor finns ju som 2-liters femma med. Lite tyngre per cylindervolym än motsvarande fyra men bygger man den rätt kan den varva ganska bra och ger en underbar motorsång.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av uptrading »

Hondas S2000 motor lämnar inte 240hk orginal, även om dom uppger det.
Men med ett par lite vassare kamar, seperata spjäll och ett grenrör som erland räknade på, så lämnade den lite över 260hkr.
Jag har en sådan motor stående, om det är tillåtet med plast i kanalerna i den klass du ska köra.
Mvh Ulf
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag blev nyfiken så jag tog en youtubesession och kikade massa dyno med S2000.
Med två rullar lämnade i krokarna mellan 202-205hk allihopa.
Med singelrulle lämnade de runt 210-215hk allihopa.
På hjulen alltså.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av uptrading »

Då var vår motor ett dåligt exemplar:-)
glthomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jan 30, 2011 7:43 pm

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av glthomas »

Reglementet säger att motorn man ska använda sig av måste vara serietillverkad i minst 5000ex samt FIA godkänd.

Vad menar du med plast i kanalerna? Att dom har en bättre form med hjälp av plastinlägg?

Har tittat på Volvos raka femma också. Men vill ha så lite vikt som möjligt. Men den är ju helt klart också intressant! Och fint ljud blir det

//Thomas
Kör Gojs 22 med webermatad bmw sexa
Skriv svar