Bygge av flödesbänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Betydligt stabilare tryck i plenumet med spillventil.
Vad jag skulle sparat tid och energi om jag gått den vägen redan från början. Men det är så man lär sig.
Ska snart sammanfatta projektet på vad jag skulle gjort och inte och lite översikt över de kostnader jag haft.

Har fixat internet ut i garaget nu. Köpte en trådlös accesspunkt som fungerar som förlängare på farsans trådlösa nätverk.
Bild

Blev en del annat mixtrande med idag som inte har med bänken att göra. Så nu är jag hemma igen och lagar käk.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Befinner mig i garaget och skriver det här.

Har nu monterat en ny dator för flödesbänken och det skapade så klart lite extra jobb.

Jag började med att dammskydda datorn en aning. Blåste ur den lite försiktigt med tryckluften och jag hade sådan tur att just denna dator har en fläkt som blåser in i datorn och därmed skapar övertryck i lådan. Lossade fronten där fläkten tar sin luft från och jag monterade in lite ventilationsfilter som legat på hyllan i många år.
Bild
Bild

Behövde så klart fler uttag så jag monterade ett extra dubbeluttag på baksidan av bänken.
Bild

Monterade upp en gammal plattskärm med rätt märke ;) och utnyttjar gluggen där jag tidigare hade laptopen till att hänga upp tangentbordet på en plåt och yta för musen.
Bild

Här syns baksidan på datorn och anslutningarna. Bland annat det trådlösa nätverkskortet iva usb med sin antenn. Riktig seriell port är smaskens för kommunikationen med FP1:an.
Bild

Med lite programvaror och lösningar överförs bilder som jag tar med telefonen direkt till datorn utan kabel. Det gör att det blir hyggligt enkelt att sätta in bilder här till exempel.

En annan användning av denna överföring är att jag har installerat Autocad i denna datorn och jag kan då ta bild på en portad kanal som jag sedan öppnar som bakgrundsbild. Jag skala bilden till rätt storlek och jag kan sedan rita av kanalen och beräkna arean med hygglig noggrannhet. Jag ska visa ett exempel på det vad det lider.
Nu ska jag städa undan lite efter snickerier och kabeldragning så ska det portas Toyota-topp.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Har plastat lite i en topp till Toyota 3s-ge som jag filade lite i idag.
Bild

Fick till följande flöden. Värden till höger är med avräknat 6% eftersom min bänk har den felvisningen vid insugsflöden som det verkar. Enligt beräkningar ligger jag på ca. 290fps vid denna minsta area. det kanske är för trång kanal?
Bild

Så här ser det ut när jag läst in en bild i Autocad och skalat den. Ritar sedan av kanalen och beräknar därmed arean.
Bild
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Monterade en plåt över spillventilen för att styra utblåset upp i taket så slipper jag blåsa ner lösa saker från hyllorna i garaget.
Bild

Lite värden på avgas för toyota-toppen. Flödad utan rör på kanalen och det sista värdet är vid 11mm.
Bild
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Tjenare.
Flödesbänk är som sagt ett intressant instrument.
Nu när du börjat använda den, har det gett några aha upplevelser?
Jag tänkte, om du filat lite, och det gett flödesvärden som du inte alls hade förväntat dig, bra som dåliga. och kanske rent av förvånansvärda förändingar.

Moderna toppar är väl rätt så bra från början, efter vad jag förstått, vilket gör det lite svårare kanske att förbättra.
Själv skulle man byggt en bänk för kanske 20 år sedan, och för mig var det enbart amerikasnska toppar som gällde i så fall, och dom topparna kan vara rätt yxiga från början, vilket gör att dom skulle varait mycket lättare att förbättra.
Har filat i lite toppar genom åren, enbart på hobby nivå naturligtvis, och motorerna dom varit till har i allafall gått bra. Skulle varit kul att sett hur dom topparan flödat, eller kanske inte :lol: :lol:

Kul att se om förandringarna som du gör, ger det resultat du förväntat dig.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag skulle haft dig i närheten Erik så kunde du kanske hjälpt mig med datorer.
Din bänk ser jättebra ut.
Skaffade du Pipemax? Det gör inget om toppen har högt fps. på flödesbänken,
det innebär bara att den flödar bra i förhållande till sin area.
De värden som Pipemax räknar ut är hastigheter vid den effekt som beror på VE och varvtal som du matar in.
Det är motorns hastigheter omräknat till flödesbänkens 28" och så länge de areorna
har rätt hastighet i förhållande till tänkt effekt ar det OK.
Extra flöde och hastighet som du får på bänken kan ge möjlighet till högre VE.

Hoppas det går att förstå vad jag menade.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Några direkta aha-upplevelser har vi inte hunnit till ännu eftersom jag egentligen inte utnyttjat bänken så hårt. Det enda jag blivit förvånad över är att jag har putsat till formen på ett par insugsventiler till saab 16v enligt anvisningar i böcker och flödet blev lägre än med orörda ventiler. Så klart har det med kanalen och säte att göra men jag trodde inte att det skulle vara så.

Jodå, Erland, jag har köpt pipemax och gillar det programmet. Det är fps ur de värden jag fått fram där som jag hänvisar till.

Rent krasst så borde jag komma ganska nära om jag lyckas hålla mig inom de angivna flöden som krävs i pipemax med de angivna areorna som det programmet ger för kanalerna eller hur?

Just nu är mitt problem att jag inte har utrustning för sätesjobben. Kommer att behöva ta hjälp till det tills dess att jag har råd att köpa något som jag kan använda.

Som sagt synd att jag bor långt ut i norrlandsskogarna där vi har långt till allt. Hade gärna hjälpt till med lite datorer och då kunnat få lite hjälp och tips i Erlands verkstad.

Jag ska nog sätta tänderna i en Volvo 530 snart som ska få bli folkracetopp. Blir roligt att se vad jag kan få till i en sådan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Försök att få så höga flödesvärden du kan med Pipemax areor.
Slipa upp till beräknad storlek och forma kanalen så den flödar så bra som möjligt utan att göra den större än beräknat.
530 toppen blir nog bra och behöver du hjälp så bara hör av dig.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Nya slipstift anlände idag från Delhems.
De kommer från Trickflow och är lite längre så jag ska kunna komma åt i Volvo-toppar.

Bild

I övrigt håller jag på i garaget för första gången på en vecka då jag varit i Berlin på lite minisemester. Nu handlar det mest om att få till min folkrace-Celica med lite modifieringar då jag tidigare åkt 100% original med nedslitna kamaxlar.
Motorn ska bromsas har jag tänkt mig och jag återkommer så klart med resultat.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Kvällens flödningsresultat. Allt mätt vid 28" vattenpelare och 10mm ventilöppning.

Toyota 3s-ge gen2 topp med min portning och plastning. Lera runt kanalens ingång i toppen för att få rundning: 208CFM

Samma topp med original insug och spjällhus: 197CFM
Med ACIS-kammaren stängd (Lågvarvsinställning på det variabla insuget): 188CFM

Som ovan men med original LMM (samma värde med och utan luftfilter): 194CFM
Med ACIS-kammaren stängd (Lågvarvsinställning på det variabla insuget): 183CFM

Edit: Glömde värden med ACIS stängd.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

En bild på setupen med insug på.

Bild

Knackade en ny packning för första gången på säkert 15 år. Klingerit låg på hyllan så det var bara toligt att minnas hur enkelt det egentligen är.

Bild
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag jobbar med en Volvo 530-topp som ska sitta på en folkracebil.

Så fantastiskt intressant att kunna jobba med flödesbänken som ett verktyg. Att ha Erland Cox hemsida och tips i bakhuvudet som stöd gör att man kommer framåt utan att gå på stora minor. Samma sak med andra tips här på sidan och i några av de böcker jag läst.
Har fått till hyggliga flöden men ska snart ge mig på förbränningsrummet som än så länge är orört. Lyser man in med en ficklampa i kanalen när ventilen är öppen förstår man att det finns en del att hämta även där.
Så det är nästa steg.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Toyota-toppen är monterad i folkracebilen och den är provkörd på bana för att se om det fungerade någorlunda. Jag hade missat att dra åt ett par skruvar på ventilkåpan så den sölade lite olja där men det var också det enda egentliga bekymret.

Den kändes betydligt starkare än tidigare men kräver lite varv för att komma till sin rätt. Nu var det ett tag sedan jag körde bilen på bana så kanske var det lite av det som gjorde att det kändes som om det gick bra ;)

I veckan ska den köras på rullar och då får jag lite kvitto samt att jag får labba med det variabla insuget för att se hur vi ska ställa in det för bästa verkan. Kan justera tändningen en aning samt justera bränsletrycket så det är inte massor jag kan göra då jag kör med original motorstyrning.
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Hur går det med 530 toppen?Tommy på overboost testade en sån jag gjort här i veckan,det är verkligen intressant o se vad en ändring i kanalen gör i flöde,första toppen jag flöda låg på max 171 cfm,fick 10 cfm till på min senaste :D
Genom att ta upp den till 38,5 mm i svängen vid styrningen och bredda korta radien i golvet lite.
Testa toppen idag praktiskt med en gt-6 kam och weber 45 or,lät ok :D
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Flödesbänken är fantastisk. Många gråa hårstrå som kommit pga den;)
Även alla bänkrekord på motorer har kommit pga den:)
Skall bli kul att följa 530 filandet. Det är jobbiga toppar att få till bra. Sen provar du en 531 tycker jag.
Haft ett par riktigt jobbiga 531or på slutet som helt enkelt vägrat att flöda bra :(
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar