Saab 2,3 vev har 90mm slagErland Cox skrev:Kenny Ringheim skrev:hej erland saab motorn du räknapå här åvan har mer volym 94 borr med 2.3 vev i det ska bli nära 2.5 liter har jag för mig.
OK, det stod 2,4 så jag tog det. Hur långt slag har en 2,3 vev?
Det hade varit kul med bilder och mått på 262 cfm toppen.
Erland
Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Hondas s2000 motor som såldes i japan är specad till 250 hk och är på 2 liter orginal.
Jag har själv bromsat oöppnade 2 liter civic type r motorer till 265 på hjulen med så kallade steg 2 kammar och tuffare fjädrar grenis avgas och ett annat insug från en annan orginal honda.
Honda civic type r topp på en 2,4 liters accord block och allt byggt med extra allt är högsta effekt jag sett 407 hjul hk. Då är de strokade till 2,6 eller 2,7 liter någonstans. Men det är i usa det.. Men med det reseptet och utan ITB:s så är det ju en crx i sverige som kört höga 10or av en kille i borås han måste ha legat en bit över 300 hk i alla fall.
Bissimoto engineering har en på en singelkam 2,2 liter orginal byggt en motor på en bra bit över 400hk som han kör dragracing i en honda insight.
Mycket info på youtube. http://www.youtube.com/results?search_q ... gNR5POOa5s
Hitta lite info om 407whp motorn.

Currently we are running the following.
-103mm Billet crank from Go Power Motorsports
-89.5mm Arias Piston with a 14.2:1 compression
-Aluminum Rods with custom Rod Length
-Darton MID Sleeves.... use these as if you hurt a cylinder you can replace 1 anytime.
- Burns Stainless Header made by Go Power Motorsports, was orignally made for a smaller motor.
- Cam Shafts: Custom Go Power Motorsports Drag grind.
Head: CFM 355@.500
Throttle Bodies: 62mm Kinslers
Drysump: Peterson Fluids
AEM EMS
Pretty Simple:
We have some All Motor Street Cars making over 350whp now.
Jag har själv bromsat oöppnade 2 liter civic type r motorer till 265 på hjulen med så kallade steg 2 kammar och tuffare fjädrar grenis avgas och ett annat insug från en annan orginal honda.
Honda civic type r topp på en 2,4 liters accord block och allt byggt med extra allt är högsta effekt jag sett 407 hjul hk. Då är de strokade till 2,6 eller 2,7 liter någonstans. Men det är i usa det.. Men med det reseptet och utan ITB:s så är det ju en crx i sverige som kört höga 10or av en kille i borås han måste ha legat en bit över 300 hk i alla fall.
Bissimoto engineering har en på en singelkam 2,2 liter orginal byggt en motor på en bra bit över 400hk som han kör dragracing i en honda insight.
Mycket info på youtube. http://www.youtube.com/results?search_q ... gNR5POOa5s
Hitta lite info om 407whp motorn.

Currently we are running the following.
-103mm Billet crank from Go Power Motorsports
-89.5mm Arias Piston with a 14.2:1 compression
-Aluminum Rods with custom Rod Length
-Darton MID Sleeves.... use these as if you hurt a cylinder you can replace 1 anytime.
- Burns Stainless Header made by Go Power Motorsports, was orignally made for a smaller motor.
- Cam Shafts: Custom Go Power Motorsports Drag grind.
Head: CFM 355@.500
Throttle Bodies: 62mm Kinslers
Drysump: Peterson Fluids
AEM EMS
Pretty Simple:
We have some All Motor Street Cars making over 350whp now.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Hur stor var motorn exakt och vid vilket varv gav den effekten så man kan räkna på det.
Erland
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
borr och slag och effekt graf. Där har du infon eller ser du inte grafen?
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
2592cc och 407hp vid 9200rpm, 14,2:1 i komp. Vad har man för bränsle till det? Inte BF98 iaf!
9200rpm med 103mm slag låter äckligt jobbigt för kolvarna...men det går ju i ProStock så då går det väl här med.
Alustakar är ju fräckt och så...men måste ju bytas efter ett par timmars körning beroende på hur man kör. I dragracing räknar man antal repor man kör.
355CFM vid 12,7mm lyft låter ju helt magiskt.
9200rpm med 103mm slag låter äckligt jobbigt för kolvarna...men det går ju i ProStock så då går det väl här med.
Alustakar är ju fräckt och så...men måste ju bytas efter ett par timmars körning beroende på hur man kör. I dragracing räknar man antal repor man kör.
355CFM vid 12,7mm lyft låter ju helt magiskt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Gammal och halvblind vet du.
157.843 Cubic Inches @ 9200 RPM with 110.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow CFM @28 in. = 306.0 to 324.0 at .536 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 243.6 to 263.9 at .477 inch Valve Lift
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 390.8 399.0 404.1 409.2
Peak Torque Lbs-Ft 234.6 240.8 243.4 247.0
Helt klart möjliga siffror, det blev inga fantasi VE värden.
Erland
157.843 Cubic Inches @ 9200 RPM with 110.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow CFM @28 in. = 306.0 to 324.0 at .536 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 243.6 to 263.9 at .477 inch Valve Lift
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 390.8 399.0 404.1 409.2
Peak Torque Lbs-Ft 234.6 240.8 243.4 247.0
Helt klart möjliga siffror, det blev inga fantasi VE värden.
Erland
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Fast dom uppgav väl hjulhästar?
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Appropå VE. Här är en honda s2000 motor.

En honda k serie som sitter i honda civic type r flödar runt 300 orginal på insugssidan om jag inte kommer ihåg fel. S2000 toppar är inte dåliga dom heller..
Massa honda topp godis:
http://theoldone.com/components/cylinde ... /s2000.htm
http://theoldone.com/components/cylinde ... ad_mod.htm
http://www.team4piston.com/Pro163.html
Det är bara att öppna upp plånboken så kan man beställa ihop en honda 400hk motor med på hyllan prylar. Rellativt billigt är det också. Speciellt nu med dollarn nere.
Själv har jag byggt några honda b serie motorer med turbo. De satt orginal i honda civic vti och integra type r mfl. En på runt 650hk och en på 703 whp bromsad hos ppf.

En honda k serie som sitter i honda civic type r flödar runt 300 orginal på insugssidan om jag inte kommer ihåg fel. S2000 toppar är inte dåliga dom heller..
Massa honda topp godis:
http://theoldone.com/components/cylinde ... /s2000.htm
http://theoldone.com/components/cylinde ... ad_mod.htm
http://www.team4piston.com/Pro163.html
Det är bara att öppna upp plånboken så kan man beställa ihop en honda 400hk motor med på hyllan prylar. Rellativt billigt är det också. Speciellt nu med dollarn nere.
Själv har jag byggt några honda b serie motorer med turbo. De satt orginal i honda civic vti och integra type r mfl. En på runt 650hk och en på 703 whp bromsad hos ppf.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
137% VE har han ju knappast om man menar trapped VE.
Om han mäter upp 137% i VE från luftflödet in i motorn så går minst 20% rätt ut genom avgasventilen.
Den motorn lär inte ge nån optimal effekt.
407 hjulhästar. Då kan det inte vara mycket till förluster till rullarna i den bänken.
Men det kommer tyvärr alltid att skilja våldsamt mellan olika bänkar särskilt som effekt är ett försäljningsargument.
Om det är intressant kan jag lägga upp lite motorer som är bromsade på Engine masters, det finns 2 klasser.
Det är race hp men bänkarna är åtminstone riktigt kalibrerade.
Erland
Om han mäter upp 137% i VE från luftflödet in i motorn så går minst 20% rätt ut genom avgasventilen.
Den motorn lär inte ge nån optimal effekt.
407 hjulhästar. Då kan det inte vara mycket till förluster till rullarna i den bänken.
Men det kommer tyvärr alltid att skilja våldsamt mellan olika bänkar särskilt som effekt är ett försäljningsargument.
Om det är intressant kan jag lägga upp lite motorer som är bromsade på Engine masters, det finns 2 klasser.
Det är race hp men bänkarna är åtminstone riktigt kalibrerade.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Från den här tråden: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=29979
Filling A Cylinder
Postby nitro2 » Fri Feb 10, 2012 2:30 pm
Well I've gotten tired of watching the Torque, HP and Acceleration Rate thread float up and down forever, and it's a Friday, so I thought I would start a thread pretty far out there, but hopefully thought provoking nonetheless.
Sometimes its good to know what the absolute physical limit of something is, even if you cannot actually attain it in practice. Knowing the limit gives you a good idea of where you stand. If you are close to the absolute limit, then there is very little to gain, and a large effort may be required, for next to no improvement. If you are a fair ways off the absolute limit, but it's still hard to make significant gains, then maybe there is another way to skin that cat, at least there is something worthwhile to be had if you can figure it out, so its worth the effort.
A decent engine can achieve 100% VE, and top notch engines > 115 %. By VE I am referring to retained charge, not the 137% VE value that floats around the internet, but counts charge that went right out the exhaust at overlap.
The question then is, how full can a cylinder be filled if you had a totally free hand to do it, and how would you do it? Totally free hand, any piston motion, any piston speed, any piston dwell at top or bottom, any valve motion, any valve size, replace the typical valves with something else if you wish, any port, etc. etc. Mechanical mechanism limitations are not relevant. The only constraint is that the driving force for filling the cylinder is atmospheric pressure, the cylinder/piston are within the normal realm of dimensions that are discussed on ST (i.e. not a 20ft bore and 1 inch stroke), there is a head of some sort, and there is displacement by the piston. Its simply about how to fill a cylinder to the highest possible value, and what that absolute maximum is. There are a million ways to fill a cylinder, and probably several techniques to get it near the absolute maximum.
I realize some may consider the above to be impractical and as such a waste O'time so there is no need to tell me that, but for those wanting to toss some ideas around it could be interesting (I hope).
P.S. I wasn't planning to lead the discussion, just start it, and join in here and there.
Erland
Filling A Cylinder
Postby nitro2 » Fri Feb 10, 2012 2:30 pm
Well I've gotten tired of watching the Torque, HP and Acceleration Rate thread float up and down forever, and it's a Friday, so I thought I would start a thread pretty far out there, but hopefully thought provoking nonetheless.
Sometimes its good to know what the absolute physical limit of something is, even if you cannot actually attain it in practice. Knowing the limit gives you a good idea of where you stand. If you are close to the absolute limit, then there is very little to gain, and a large effort may be required, for next to no improvement. If you are a fair ways off the absolute limit, but it's still hard to make significant gains, then maybe there is another way to skin that cat, at least there is something worthwhile to be had if you can figure it out, so its worth the effort.
A decent engine can achieve 100% VE, and top notch engines > 115 %. By VE I am referring to retained charge, not the 137% VE value that floats around the internet, but counts charge that went right out the exhaust at overlap.
The question then is, how full can a cylinder be filled if you had a totally free hand to do it, and how would you do it? Totally free hand, any piston motion, any piston speed, any piston dwell at top or bottom, any valve motion, any valve size, replace the typical valves with something else if you wish, any port, etc. etc. Mechanical mechanism limitations are not relevant. The only constraint is that the driving force for filling the cylinder is atmospheric pressure, the cylinder/piston are within the normal realm of dimensions that are discussed on ST (i.e. not a 20ft bore and 1 inch stroke), there is a head of some sort, and there is displacement by the piston. Its simply about how to fill a cylinder to the highest possible value, and what that absolute maximum is. There are a million ways to fill a cylinder, and probably several techniques to get it near the absolute maximum.
I realize some may consider the above to be impractical and as such a waste O'time so there is no need to tell me that, but for those wanting to toss some ideas around it could be interesting (I hope).
P.S. I wasn't planning to lead the discussion, just start it, and join in here and there.
Erland
Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Där har man ju en riktig Rc motor.. Måååste finnas bättre alternativ än kentkarlsson motor för idiot pengar..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
En sån Hondamotor springer fort iväg i tråkiga pengar med.
Problemet är inte att bygga fräcka motorer...problemet är att bryta en trend och få förarna att ändra sina körstilar. Många RC-förare som kört länge med Volvo rödblock klarar inte av att ligga en växel lägre och 2000rpm högre i samma kurva som de kört hundra ggr innan i utan de är inkörda i djupa hjulspår och de är svåra att ta sig ur.
Problemet är inte att bygga fräcka motorer...problemet är att bryta en trend och få förarna att ändra sina körstilar. Många RC-förare som kört länge med Volvo rödblock klarar inte av att ligga en växel lägre och 2000rpm högre i samma kurva som de kört hundra ggr innan i utan de är inkörda i djupa hjulspår och de är svåra att ta sig ur.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Där har du ju tyvärr rätt..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
tyvärr kostar ju dom flesta motorer en massa pengar o trimma seriöst..
ialla fall om man vill få ut dom sista hästarna o någon form av hållbarhet..
hade varit skoj o testa en honda V Tech maskin i 2400cc
de var ju en som körde med en sånn motor i götalands cupen för några år sedan.. persson någonting tror jag han heter.. gul corolla från skåne..
den lät sjuk grymmt.. otroligt härligt ljud när V techen går i =)
ialla fall om man vill få ut dom sista hästarna o någon form av hållbarhet..
hade varit skoj o testa en honda V Tech maskin i 2400cc
de var ju en som körde med en sånn motor i götalands cupen för några år sedan.. persson någonting tror jag han heter.. gul corolla från skåne..
den lät sjuk grymmt.. otroligt härligt ljud när V techen går i =)
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Det var den som Ulf och jag gjorde i ordning. S2000 motor på 2 liter.
Det visade sig senare att han kopplat vattenpumpen baklänges och en massa annat.
Tyvärr fick vi aldrig en chans att visa riktigt vad den gick för.
Det är den motorn som Ulf fortfarande har.
Erland
Det visade sig senare att han kopplat vattenpumpen baklänges och en massa annat.
Tyvärr fick vi aldrig en chans att visa riktigt vad den gick för.
Det är den motorn som Ulf fortfarande har.
Erland