Bmw e12 topp eller e21 topp i turbobygge?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tomas_n84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön sep 02, 2012 3:54 pm

Bmw e12 topp eller e21 topp i turbobygge?

Inlägg av tomas_n84 »

Håller på att sätta ihop en turbo motor och undra vilken topp som är bäst att använda.
Motor info:
Det är en 2 liters uppborrad till 90,5mm, racelager, smidda mahlekolvar, arp bult, har arpbult till toppen också, stödgördel, skvalpskydd, block toppdeckat och pyramidringat, h-profilstakar

Och topparna som jag har att välja på är antingen en E12 eller en E21 2,0
Och frågan vilken turbo som är bra att använda vore också intressant att få höra.
Är det någon som har ett bra svar?
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bmw e12 topp eller e21 topp i turbobygge?

Inlägg av Erik Persson »

Här finns lite flödesvärden som jämförelse mellan M10 topparna:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... comparison

Skiljer en del i förbränningsutrymmet vill jag minnas. Och då beror det ju på om det ska bearbetas eller inte.
tomas_n84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön sep 02, 2012 3:54 pm

Re: Bmw e12 topp eller e21 topp i turbobygge?

Inlägg av tomas_n84 »

tack för länken, topparna ska för tillfället inte bearbetas, förbrännings rummen är större i e12 toppen men "vissa" säger att dom spricker lättare. Det lutar åt e21 toppen men jag har sån jävla beslutångest.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Re: Bmw e12 topp eller e21 topp i turbobygge?

Inlägg av chellquist »

Finns lite info i min tråd om toppar och turbo. Jag byggde på 1.8i toppen så ny som möjligt. Man brukar säga att gjutningen blev bättre och bättre med åren. Jag rundade förbränningsrummet men skulle jag göra ny topp idag så skulle jag köra std och bara putsa till gjutskägg i kanalen. Med modernt sprut så är ju högre komp hanterbart annars kan man ju gå på E85 också.

Jag kör med 57mm/55mm turbo och 304graders kam. Val av kam styr rätt mycket val av turbo.
Fundera på hur du önskar registret, stark på mellanregistret eller stark på varv men mycket toppeffekt.
Jag bruksar med min och hade kunnat ha den en aning starkare under 3500rpm. Högre komp eller mindre aggresiv kam hade kunnat ge det. Finns bromssdiagram i min tråd 401whp@1,67bar
Skriv svar