Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Snyggt med ventilkåpan!
Vart handlar man sån lack?
Härligt med lite finjusteringar nu va? =)
Vart handlar man sån lack?
Härligt med lite finjusteringar nu va? =)
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Tackar. Rogers Custom har den färgen. Då va knivarna på plats.















MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Nu efter lite övningar runt stan för att försöka känna hur skillnaden blev med krängaren på bak.
Innan var den väldigt understyrd fast med ok turnin. Labbade tidigare lite med dämparna för att komma dit med lite mjukare dämpning fram. Dock vid statisk roll blev den hopplöst understyrd med grym grepp i bakvagnen "satt som klistrad på vägen". Känslan var lite seg o slapp och extremt tungstyrd. - För rollstyv fram tolkar jag det.
Nu med knivarna justerade på hårdaste bak med ingen justering alls gjord åt dämparna blev det såhär:
Det första jag noterade var hur lättstyrd den blev och mycket snärtigare när man ryckte i ratten. Inget svaj som förrut. Vid längre kurvor med gaspådrag känns den mycket styvare bak- Lättare på något vis (men det är den ju så klar inte..). Nu verkar den vara mycket bättre ballanserad i roll och vid full gas ut ur samma snabba kurva vill den släppa något. Men som sagt är nu detta på den hårdaste inställningen bara för att verkligen känna skillnaden. Gissningsvis kan man vrida ner knivarna en aning när man kommer ut på en riktig bana.
Skön känsla att kunna justera sådana här saker!
Innan var den väldigt understyrd fast med ok turnin. Labbade tidigare lite med dämparna för att komma dit med lite mjukare dämpning fram. Dock vid statisk roll blev den hopplöst understyrd med grym grepp i bakvagnen "satt som klistrad på vägen". Känslan var lite seg o slapp och extremt tungstyrd. - För rollstyv fram tolkar jag det.
Nu med knivarna justerade på hårdaste bak med ingen justering alls gjord åt dämparna blev det såhär:
Det första jag noterade var hur lättstyrd den blev och mycket snärtigare när man ryckte i ratten. Inget svaj som förrut. Vid längre kurvor med gaspådrag känns den mycket styvare bak- Lättare på något vis (men det är den ju så klar inte..). Nu verkar den vara mycket bättre ballanserad i roll och vid full gas ut ur samma snabba kurva vill den släppa något. Men som sagt är nu detta på den hårdaste inställningen bara för att verkligen känna skillnaden. Gissningsvis kan man vrida ner knivarna en aning när man kommer ut på en riktig bana.
Skön känsla att kunna justera sådana här saker!

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
väldigt intressant det där, jag hoppas på en inbjudan för demonstrering av krängaren(provtur förstås
). gick det inte att placera röret på nått annat ställe?


Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Nu är 1.25.00 tider inte långt borta!
Vad kör du på för däck?

Vad kör du på för däck?
MVH Rasmus Lindgren
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Jonas Ohlsson skrev:väldigt intressant det där, jag hoppas på en inbjudan för demonstrering av krängaren(provtur förstås). gick det inte att placera röret på nått annat ställe?
Hejsan! Klart du ska få åka en sväng. Har inte hunnit köra mer sedan sist men jag ser verkligen fram emot nästa tillfälle.
Det är ju inte optimal placering av den tunga ändan av krängaren. Man vill ju försöka minska den ofjädrade viken så mycket som möjligt för att få en mer följsam hjulupphägning. Nu på escorten så blev det alldeles för mycket jobb att bygga om för att montera den under/ovanför ljuddämparen eller inne i bagaget.
Detta blev den smuttaste lösningen med minst extra totalvikt och enkelt att komma åt när man ska justera.
Med tanke på vad en stel volvoaxel väger komplett med bromsar så kommer jag nog inte att märka någon skillnad på den ofjädrade vikten.
BMW.rasse:
Hehe. Skulle jag kapa 3sekunder endast med denna "och lite bromsjustering" skulle jag vara överlycklig

Däcken jag kör på är Toyo proxes R1R 205/50x15. Dessa är inte klassade som riktiga R-räck med tanke på treadware på 140 men dom är ganska okej då dom inte kräver så mycket värme att greppa. Nackdelen är att dom är lite gör enkla att "överköra". Riktiga r-däck skulle gå snabbare för att inte snacka om att få testa riktiga slicks med riktigt grepp.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Rekommenderar dig att köpa stcc slicks 17" dessa kan man få för 500kr st beggade då! Helt klart värt pengen!
Fick nämligen prova johans m3a förra året och man sitter bara och är förvånad över hur bra grepp det är!
Med slicks dessa justeringar du har gjort så skulle jag tro att 3 sekunder inte är svårt.
Fick nämligen prova johans m3a förra året och man sitter bara och är förvånad över hur bra grepp det är!
Med slicks dessa justeringar du har gjort så skulle jag tro att 3 sekunder inte är svårt.
MVH Rasmus Lindgren
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
- Ort: Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Har 17" stcc slicks på fälg Micke om du vill prova ngn gång?
4x100 et kommer jag inte ihåg men kan kolla upp om det är intressant att prova?
4x100 et kommer jag inte ihåg men kan kolla upp om det är intressant att prova?

Fredrik Lindgren.. Umeå
Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Stcc slicks skulle sitta fint förstås. Men 2012 var sista året 17" kördes i stcc så det blir färre och färre av dom. Såg faktiskt en annons på rejsa.nu om en som sålde sånna för någon dag sedan, men det finns ett litet problem.
Dessa 17" slicks är 610mm höga vilket gör att dom blir för höga för att passa i mina hjulhus utan att börja kapa här och där.
Kör nu med 15" hjul vilket enlig mig är i största laget skulle hellre kört på 13" om bromsarna fick plats.
Fredde:
Ford har 4x108 och jag har nu ET: -12 (minus) men kan köra på ET: 0 . Så din fälgar passar tyvärr inte.
Men Stort tack ändå!!
Dessa 17" slicks är 610mm höga vilket gör att dom blir för höga för att passa i mina hjulhus utan att börja kapa här och där.
Kör nu med 15" hjul vilket enlig mig är i största laget skulle hellre kört på 13" om bromsarna fick plats.
Fredde:
Ford har 4x108 och jag har nu ET: -12 (minus) men kan köra på ET: 0 . Så din fälgar passar tyvärr inte.
Men Stort tack ändå!!

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Skulle det gå å få dit 13" med rätt et på fälg??
Du kanske skulle kolla på typ formelRenault däck!!
Du kanske skulle kolla på typ formelRenault däck!!
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Det handlar nog mer om rymliga fälgar än ET, jag har Revolution splitfälgar 7x13 som är de största jag sett invändigt, de enda jag testat som går över Sierra bakskivor som annars kräver 14". Den typen kanske kan funka för Micke.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Gustaf :
Har du möjlighet att ta några bilder på dom fälgarna och mäta exat hur stora dom är över bromsoket.
Låter som en bra ideé!!
Micke
Har du möjlighet att ta några bilder på dom fälgarna och mäta exat hur stora dom är över bromsoket.
Låter som en bra ideé!!
Micke

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Det kan jag visst göra, jag ska bara komma ihåg det 
Du får väl ta dig lite norrut så får du provmontera hjulen. 23/6 kör vi konbana igen
Gustaf

Du får väl ta dig lite norrut så får du provmontera hjulen. 23/6 kör vi konbana igen

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Finns det någon ban layup "skiss" över fällforskonbanan? Hur lång är den och hur snabbt går det för en medelmåtta som jag?
Det vore riktigt kul att åka dit en sväng. Har ju fortfarande inte börjat justera och utvärdera chassit på riktigt än, men det kan man ju göra när man kommer upp.
Det vore riktigt kul att åka dit en sväng. Har ju fortfarande inte börjat justera och utvärdera chassit på riktigt än, men det kan man ju göra när man kommer upp.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Till micran så tog jag 13" som byggde mycket utåt å sen breddade dem innåt vid största diametern till 12" så passade formelRenault framdäck bra
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
