Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Mer bakaxelmek

Inlägg av Daniel Ireståhl »

En liten uppdatering...

Svetsade fast öronen till infästningen för bakre krängningshämmaren på bakaxeln, även de plattor som ersätter originalbussningarna för mina hemmagjorda länkarmar. Bakaxeln fick även en 2-K epoxygrund.

Bild

Här ser man plattorna och infästningen.
Bild

Sen efter ett par dagar när det härdat la jag på en svart 2-K topcoat. Lite skillnad på utseende då och nu på bakaxeln :thumbright:

Bild

Sen har jag även fått klart första delen av min motorhärva, det ska sitta ett extra kontaktstycke i torpeden/fjäderbenstornet som skarv för att kunna ta loss motorhärvan från chassit i en kontakt. (Det kommer mer bilder på det senare så får ni se hur det kommer se ut). Det är därför denna del är relativt kort, provade den ihop med styrenheten igår också och verkar fungera fint! :thumbright:

Bild

Hoppas på att kunna sätta ihop bakaxeln nu i veckan så jag kan montera bakaxeln för "sista" gången!
Karl Buchka
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bakaxel!

Inlägg av Karl Buchka »

Stiligt!

Klar till midsommar eller? :hihi:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Karl Buchka skrev:Stiligt!

Klar till midsommar eller? :hihi:
Självklart, det är ju typ bara att sätta i nyckeln och vrida om kvar. Eller? :whistle:
Användarvisningsbild
Volvo214
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Volvo214 »

Jag vet ju att det finns något som kallas snickar-glädje när det gäller fina utsmyckningar och bra hantverk på hus.

Men vad kallar man dina talanger med fräs, svets, etc. ?

Mycket snygga detaljer i alla fall, Mycket snyggt!

Mvh Peter
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo214 skrev:Jag vet ju att det finns något som kallas snickar-glädje när det gäller fina utsmyckningar och bra hantverk på hus.

Men vad kallar man dina talanger med fräs, svets, etc. ?

Mycket snygga detaljer i alla fall, Mycket snyggt!

Mvh Peter
Tack för det! Alltid roligt att höra : :thumbright:

Midsommar imorgon, bara resten kvar sen kan den startas :P

Fick ett paket idag, tog drygt en månad ifrån att jag beställde dessa från England. Tillverkas på beställning och känns som dem kommer nog fungera bra på bilen.

Bild

Bild

Bild

Nu har jag allt som behövs till bakvagnen, förhoppningsvis är den fullt monterad till slutet av veckan.
Adler
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF

Inlägg av Adler »

Har kollat igenom hela projekttråden och är mäktiga imponerad av ditt arbete, allting blir verkligen pedantiskt och seriöst gjort! :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Adler skrev:Har kollat igenom hela projekttråden och är mäktiga imponerad av ditt arbete, allting blir verkligen pedantiskt och seriöst gjort! :)
Tack, kul att höra. Vill inte kalla mig pedantisk men om jag inte har tid att göra det seriöst nu, när ska jag då ha tid att göra det. Det tar mycket längre tid men känns skönare att veta att man har gjort det ordentligt.

Då är bakaxeln klar och nu sitter den på plats tillsammans med de nya bärarmarna, momentstagen, panhardstag och dämparna :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Blev lite skillnad på utseendet efter skönhetsbehandlingen :D Har också fått i drivaxlarna med de långa hjulbultarna. Man kan skymta ett bromsok på andra sidan, var tvungen att provmontera.

Bild

Bild

På plats...

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är några smådetaljer kvar såsom att fylla på olja och sätta på skyddshuvar till några ledlager. Ska måtta in bromsslangarna så dem kan beställas snarast.

Kanske blir körning i sommar ändå :P
alex b
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bakaxel klar och på p

Inlägg av alex b »

Blir grymt! Riktigt snyggt gjort.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Riktigt gott! Antar att det ska dit RERS-tätningar på 4-länken också?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Tegheim skrev:Riktigt gott! Antar att det ska dit RERS-tätningar på 4-länken också?
Jajemen, jag hade glömt de sista tätningarna hemma så därför dem inte sitter på plats på bilderna, men nu gör dem det!

Har haft bra framfart i helgen. Bland annat har hela bakvagnen blivit monterad och åtdragen, framvagnen likaså. Motor har åkt ur och i en sista gång då jag behövde fixa några smågrejer jag inte kom åt med motorn i. Styrningen är helt monterad. Spakställ har kommit på plats. Främre och bakre kardanen har också hittat sin plats, grym passform på grejerna :)
En del av kupé-elen har hittat tillbaka, dragit främre belysningselen genom innerskärmarna. Hela pedalstället har monterats så nu går det torrgasa, torrbromsa och torrkoppla :thumbright:
Har även börjat dra bränsleledningarna men där togen orken slut :P

Tyvärr tog batteriet slut i telefonen så kunde inte ta några bilder :thumbdown: men det kommer snart, var så säker!

Känns att det börjar bli en bil igen, hoppas verkligen att kunna starta den på semestern men av erfarenhet brukar det aldrig bli särskilt mycket garagetid på semestern. Vi får se hur det går!
volvobrage
Forumsberoende

Inlägg av volvobrage »

"Främre och bakre kardanen har också hittat sin plats, grym passform på grejerna"

Ka slags deler brukte du?:)Korta eller orginale deler?
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Främre kardan är från Volvo 740 med M47 låda, alltså samma bultdelning på utgående fläns som på ZF växellådan.
Bakre kardan kommer från Volvo 240, den grova som mäter 50.8mm. Det går även att använda främre 240 kardanen för M47 låda men då den är kortare passar 740 kardanen bättre.

Stödlagerhållaren blev en specialare, köpte en stödlagerhållare för 740 och en till lilla kardanen till 240. Skar sedan ut innanmätet på 240 hållaren så jag bara fick en gummiring kvar, skar bort fästöronen på 740 hållaren och pressade i denna i gummiringen. Tryckte även i lite karosseri tätningsmassa runtom för att "limma" ihop den. Blev kanonbra passform mot karossen sen, fick tvinga in stödet som håller själva lagerhållaren men blev grymt bra :thumbup:

Kan ordna en bild på det senare om intresse finns.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Var i garaget i veckan och fick ytterligare lite gjort, fick draget bränsleledningarna under bilen fram till motorn. Monterade även fast alla kylslangarna till värmepaketet och kylaren.

Såhär ser den ut för tillfället, tyvärr kommer jag ha dåligt med tid att vara i garaget den närmsta tiden men jag hoppas verkligen jag får klart den snarast.

Bild

Bild

Här drar jag belysningselen genom innerskärmen för att göra det lite renare i motorutrymmet.
Bild

Elen har jag börjat montera tillbaka också efter att den rensats klar.
Bild

Beställde stålomspunna bromsslangar i veckan också, bör ha dem i början av nästa vecka. Målet är att kunna starta den vecka 30, som sagt så många gånger tidigare. Bara resten kvar! :doh:
Karl Buchka
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bara resten kvar :)

Inlägg av Karl Buchka »

Porrigt!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Erik Nygårds
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bara resten kvar :)

Inlägg av Erik Nygårds »

Tjena vad snyggt allt blir , men varför lackade du inte karossen under inne motorutrummet innan du sätter dit saker? mvh erik
Skriv svar